Gemeente Tilburg
Nummer
2010072BW
Datum
1 maart 2010
Roos helpt bezoekers Digitaal loket op weg
Via het Digitaal loket op www.tilburg.nl kunnen Tilburgers allerlei gemeentezaken online
regelen. Om bezoekers wegwijs te maken, heeft de gemeente Roos in het leven geroepen.
Roos staat de bezoekers van het Digitaal loket letterlijk te woord. Als een gids wijst zij
bezoekers de weg in de online dienstverlening. Met deze uitbreiding wil de gemeente de
toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid verhogen.
Bewegend beeld
De digitale hulp is een service voor websitebezoekers die bijvoorbeeld moeite hebben met
lezen. Of voor mensen voor wie internet nog niet zo vanzelfsprekend is.
Tilburg heeft zich laten inspireren door de website van de gemeente Den Bosch. Daar staat
een baliemedewerkster de bezoekers online te woord. Roos past binnen de trend dat
internet steeds visueler wordt. Websites gebruiken steeds vaker bewegend beeld om
informatie over te brengen.
Meer bezoekers
De gemeente blijft inzetten op uitbreiding van de digitale dienstverlening. Dat heeft geleid
tot hogere bezoekersaantallen van het Digitaal loket. Uit cijfers blijkt dat in 2009 160.000
mensen het Digitaal loket wisten te vinden. In datzelfde jaar maakten 13.500 bezoekers
online een afspraak met de gemeente. Dat is handig, want wie op afspraak langskomt voor
bijvoorbeeld een paspoort is binnen tien minuten geholpen. Ook regelen steeds meer
Tilburgers hun gemeentezaken rechtstreeks achter de computer. Zo werden vorig jaar
14.000 adreswijzigingen online doorgegeven en 3.500 uittreksels aangevraagd.
Dit persbericht beschrijft activiteiten die horen bij de uitvoering van eerder vastgesteld
beleid.
Gemeente Tilburg