Gemeente Tilburg

Nummer
2010072BW
Datum

1 maart 2010

Roos helpt bezoekers Digitaal loket op weg

Via het Digitaal loket op www.tilburg.nl kunnen Tilburgers allerlei gemeentezaken online regelen. Om bezoekers wegwijs te maken, heeft de gemeente Roos in het leven geroepen. Roos staat de bezoekers van het Digitaal loket letterlijk te woord. Als een gids wijst zij bezoekers de weg in de online dienstverlening. Met deze uitbreiding wil de gemeente de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid verhogen. Bewegend beeld
De digitale hulp is een service voor websitebezoekers die bijvoorbeeld moeite hebben met lezen. Of voor mensen voor wie internet nog niet zo vanzelfsprekend is. Tilburg heeft zich laten inspireren door de website van de gemeente Den Bosch. Daar staat een baliemedewerkster de bezoekers online te woord. Roos past binnen de trend dat internet steeds visueler wordt. Websites gebruiken steeds vaker bewegend beeld om informatie over te brengen.
Meer bezoekers
De gemeente blijft inzetten op uitbreiding van de digitale dienstverlening. Dat heeft geleid tot hogere bezoekersaantallen van het Digitaal loket. Uit cijfers blijkt dat in 2009 160.000 mensen het Digitaal loket wisten te vinden. In datzelfde jaar maakten 13.500 bezoekers online een afspraak met de gemeente. Dat is handig, want wie op afspraak langskomt voor bijvoorbeeld een paspoort is binnen tien minuten geholpen. Ook regelen steeds meer Tilburgers hun gemeentezaken rechtstreeks achter de computer. Zo werden vorig jaar 14.000 adreswijzigingen online doorgegeven en 3.500 uittreksels aangevraagd. Dit persbericht beschrijft activiteiten die horen bij de uitvoering van eerder vastgesteld beleid.



Gemeente Tilburg