Ingezonden persbericht
- PERSBERICHT -
RECORDAANTAL BEZOEKERS VOOR 10E HOLLAND HEINEKEN HOUSE
Richmond/Vancouver, 28 februari 2010 - Met acht Olympische plakken in de
koffers en een recordaantal van zo'n 120.000 bezoekers blikken gastheer NOC*NSF
en organisator Heineken terug op een succesvolle tiende editie van het nationale
huis. Het Holland Heineken House is 18 dagen lang de Olympische thuishaven
geweest voor Nederlandse sportwereld en oranjefans. De populariteit bij het
Canadese publiek was ook ongekend. Heel veel Nederlands-Canadezen hebben de
lange wachtrijen getrotseerd om - vaak na jaren - weer herenigd te zijn met de
typische Hollandse gezelligheid en om eindelijk weer eens traditionele gerechten
zoals zuurkool met worst te kunnen eten.
De voorgaande edities van het Holland Heineken House in Peking en Turijn waren
beiden goed voor ongeveer 100.000 bezoekers. NOC*NSF en Heineken zijn inmiddels
gestart met de oriëntatie voor de Olympische Spelen in Londen in 2012.
Stampot en Canadese rundersteak
Het Holland Heineken House beschikte over restaurant The Lodge en een besloten
restaurant in de Olympic Club. In totaal schoven hier zo'n 9.000 gasten aan tafel,
waarvan 7.500 in The Lodge, dat uitzicht bood op het huldigingpodium. De mix van
Nederlandse en Canadese gerechten bleek aan te slaan, want al voor de opening van
het huis was The Logde volgeboekt. De Food Court in de Medal Ceremony Hall
serveerde bezoekers ruim 65.000 snacks, broodjes en salades. Gasten schoven hier
aan de tafels en banken met delfts blauw design. De top 5 van de meest verkochte
maaltijden zijn: patat (18.000 stuks), broodje kroket (16.500 stuks), broodje
hamburger (5.500 stuks), zuurkool met worst (5.000 porties) en op de vijfde plaats
eindigt boerenkool met spek (4.000 porties).
Meer dan alleen huldigingen
Het Holland Heineken House bood voor elk wat wils in de Merchandise Area, de hal
waar diverse sponsoren van NOC*NSF winkels en stands hadden en informatie en
entertainment boden. Ook de Radio 538 Studio was in deze hal gelegen, waar `Evers
Staat Op' de dagelijkse uitzendingen verzorgde. Hier schoven vele artiesten en
atleten aan voor een interview vlak voor of nadat zij in het Holland Heineken House
het podium betraden. Naast deze publieke ruimte bevond zich hier ook de Olympic
Club;een besloten gedeelte met een restaurant, atletenruimte, familiekamer en een
Royal Lounge.
In de Holland Heineken House Shop waren in vier dagen alle gouden medaille
openers uitverkocht. Ook populair waren de oranje Holland Heineken House mutsen
gevolgd door de populaire Holland Heineken House blincking pins. In de Vitality
Campus zijn 4.500 bobsleesimulator-races gedaan, de schaatssimulator voor de 500
meter is 3.500 keer gebruikt. Ook werden hier 6.000 gezondheidstesten en 3.500
longfunctietesten uitgevoerd.
Crewleden
,De 320 crewleden, waarvan 190 vrijwilligers, zijn de basis geweest voor het succes
van het Holland Heineken House tijdens de Winterspelen, vertelt de
verantwoordelijke projectmanager Pascal Stolk. ,Met hun enthousiasme,
servicegerichtheid en doorzettingsvermogen hebben de vele bezoekers een
onvergetelijke Olympische ervaring gehad. Hulde voor hen!
- EINDE PERSBERICHT -