Gemeente Rheden

Vervanging minicontainers

De vervanging van minicontainers houdt de gemoederen druk bezig. Diverse krantenberichten en ingezonden brieven zijn al over dit onderwerp geschreven. Op zich terecht, want een dergelijke aanschaf moet weloverwogen plaatsvinden.
In de ontstane publieke discussie zijn er echter misverstanden ontstaan die een goede beoordeling van de plannen beïnvloeden. In dit stuk wil de gemeente ingaan op deze misverstanden.

Als we geen minicontainers kopen kunnen we EUR 1,4 miljoen uitgeven aan andere dingen

De kosten voor de afvalinzameling staan los van de gemeentelijke begroting. Geld dat niet aan afvalinzameling wordt uitgegeven kan niet worden gebruikt ter dekking van uitgaven die niets met afvalinzameling te maken hebben.

De kosten voor de afvalinzameling worden betaald met de inkomsten uit de afvalstoffenheffing die u betaalt. Als er voor de afvalinzameling meer geld wordt uitgegeven gaat de afvalstoffenheffing omhoog, als er minder geld wordt uitgegeven gaat de afvalstoffenheffing omlaag. Zo is het afgelopen jaar de afvalstoffenheffing omlaag gegaan doordat er een kostenbesparing is ontstaan door het nieuwe contract voor de afvalverwerking.

Het doel van de gemeente met het nieuwe afvalbeleid is om 25 kg restafval per inwoner te realiseren. Wordt dat gehaald dan zijn de verbrandingskosten EUR 2,- per inwoner. Dit leidt tot een verlaging van de afvalstoffenheffing.

Mijn minicontainer ziet er nog goed uit dus die kan nog jaren mee

De laatste jaren zien we dat er steeds vaker minicontainers tijdens het lossen scheuren. Dit gebeurt zowel bij 'lelijke' als 'goed uitziende' minicontainers. Een minicontainer kan er op het oog nog goed uitzien maar toch versleten zijn. Dit heeft te maken met het feit dat in het plastic zogenaamde weekmakers zitten. In de loop van de jaren verdwijnen deze door weer- en temperatuursinvloeden. Hierdoor gaat de minicontainer in kwaliteit achteruit en wordt hard. Vergelijk het met een elastiekje: dat verliest na verloop van tijd zijn elasticiteit. Op het oog ziet het elastiekje er goed uit maar als je het uitrekt knapt het.

Door minicontainers pas te vervangen als ze stuk gaan besparen we geld

De komende tijd zal het aantal minicontainers dat kapot gaat tijdens de leging toenemen waardoor er veel tijd in het omruilen gaat zitten. De adressen met kapotte containers liggen verspreid over de gemeente en er moet snel een nieuwe container worden gebracht. Als uw container nu kapot gaat, die van de buren 14 dagen later en die van de overburen na een maand, moet er drie keer gereden worden om de containers te vervangen. Dit is erg inefficiënt.

De jaarlijkse afschrijvingskosten die ontstaan door de vervanging van de grijze en groene minicontainers wordt geschat op EUR 1,90 per inwoner.

Als er geen minicontainers worden aangeschaft ontstaan er jaarlijkse vervangingskosten die nu nog laag zijn maar in de toekomst toenemen. Gemiddeld worden deze kosten geschat op EUR 2,60 per inwoner.

De grijze en de groene container worden kleiner

De inwoners van de gemeente produceren per jaar 25 kg restafval (= grijze container). Dit is meer dan bij vergelijkbare gemeenten. De gemeente wil de hoeveelheid restafval terugdringen. De ervaring is dat door het scheiden van plastic er ruimte in de minicontainer ontstaat. Om te voorkomen dat deze ruimte uitnodigt tot minder afvalscheiding wil de gemeente de grootte van de grijze container aanpassen.

Als de doelstelling van de gemeente (25 kg/inw minder restafval) wordt gerealiseerd dalen de verbrandingskosten met EUR 2,- per inwoner. Dit leidt tot een verlaging van de afvalstoffenheffing.

De grootte van de groene container wordt niet veranderd. De gemeente wil juist bevorderen dat mensen veel groenafval aanbieden. Zo zal de gemeente ook het scheiden van papier stimuleren door invoering van de papiercontainer en plastic afvalscheiding verder optimaliseren.