Vervanging minicontainers
De vervanging van minicontainers houdt de gemoederen druk bezig.
Diverse krantenberichten en ingezonden brieven zijn al over dit
onderwerp geschreven. Op zich terecht, want een dergelijke aanschaf
moet weloverwogen plaatsvinden.
In de ontstane publieke discussie zijn er echter misverstanden
ontstaan die een goede beoordeling van de plannen beïnvloeden. In dit
stuk wil de gemeente ingaan op deze misverstanden.
Als we geen minicontainers kopen kunnen we EUR 1,4 miljoen uitgeven
aan andere dingen
De kosten voor de afvalinzameling staan los van de gemeentelijke
begroting. Geld dat niet aan afvalinzameling wordt uitgegeven kan niet
worden gebruikt ter dekking van uitgaven die niets met afvalinzameling
te maken hebben.
De kosten voor de afvalinzameling worden betaald met de inkomsten uit
de afvalstoffenheffing die u betaalt. Als er voor de afvalinzameling
meer geld wordt uitgegeven gaat de afvalstoffenheffing omhoog, als er
minder geld wordt uitgegeven gaat de afvalstoffenheffing omlaag. Zo is
het afgelopen jaar de afvalstoffenheffing omlaag gegaan doordat er een
kostenbesparing is ontstaan door het nieuwe contract voor de
afvalverwerking.
Het doel van de gemeente met het nieuwe afvalbeleid is om 25 kg
restafval per inwoner te realiseren. Wordt dat gehaald dan zijn de
verbrandingskosten EUR 2,- per inwoner. Dit leidt tot een verlaging
van de afvalstoffenheffing.
Mijn minicontainer ziet er nog goed uit dus die kan nog jaren mee
De laatste jaren zien we dat er steeds vaker minicontainers tijdens
het lossen scheuren. Dit gebeurt zowel bij 'lelijke' als 'goed
uitziende' minicontainers. Een minicontainer kan er op het oog nog
goed uitzien maar toch versleten zijn. Dit heeft te maken met het feit
dat in het plastic zogenaamde weekmakers zitten. In de loop van de
jaren verdwijnen deze door weer- en temperatuursinvloeden. Hierdoor
gaat de minicontainer in kwaliteit achteruit en wordt hard. Vergelijk
het met een elastiekje: dat verliest na verloop van tijd zijn
elasticiteit. Op het oog ziet het elastiekje er goed uit maar als je
het uitrekt knapt het.
Door minicontainers pas te vervangen als ze stuk gaan besparen we geld
De komende tijd zal het aantal minicontainers dat kapot gaat tijdens
de leging toenemen waardoor er veel tijd in het omruilen gaat zitten.
De adressen met kapotte containers liggen verspreid over de gemeente
en er moet snel een nieuwe container worden gebracht. Als uw container
nu kapot gaat, die van de buren 14 dagen later en die van de overburen
na een maand, moet er drie keer gereden worden om de containers te
vervangen. Dit is erg inefficiënt.
De jaarlijkse afschrijvingskosten die ontstaan door de vervanging van
de grijze en groene minicontainers wordt geschat op EUR 1,90 per
inwoner.
Als er geen minicontainers worden aangeschaft ontstaan er jaarlijkse
vervangingskosten die nu nog laag zijn maar in de toekomst toenemen.
Gemiddeld worden deze kosten geschat op EUR 2,60 per inwoner.
De grijze en de groene container worden kleiner
De inwoners van de gemeente produceren per jaar 25 kg restafval (=
grijze container). Dit is meer dan bij vergelijkbare gemeenten. De
gemeente wil de hoeveelheid restafval terugdringen. De ervaring is dat
door het scheiden van plastic er ruimte in de minicontainer ontstaat.
Om te voorkomen dat deze ruimte uitnodigt tot minder afvalscheiding
wil de gemeente de grootte van de grijze container aanpassen.
Als de doelstelling van de gemeente (25 kg/inw minder restafval) wordt
gerealiseerd dalen de verbrandingskosten met EUR 2,- per inwoner. Dit
leidt tot een verlaging van de afvalstoffenheffing.
De grootte van de groene container wordt niet veranderd. De gemeente
wil juist bevorderen dat mensen veel groenafval aanbieden. Zo zal de
gemeente ook het scheiden van papier stimuleren door invoering van de
papiercontainer en plastic afvalscheiding verder optimaliseren.
Gemeente Rheden