Doorstuderen hoogopgeleiden populair, maar niet dankzij de crisis

01/03/2010 11:29

Telegraaf Media Nederland

Hoogopgeleide studenten kiezen voor het volgen van een master omdat ze zich verder willen specialiseren (58%) of vanuit een negatieve keuze dat ze nog niet willen gaan werken (18%). Slechts 9% zou gaan werken als er geen crisis was geweest. Dit blijkt uit een onderzoek onder 357 bezoekers van de Masterbeurs - www.masterbeurs.nl - afgelopen vrijdag en zaterdag in de Jaarbeurs Utrecht.

Vorig jaar lag het percentage dat door de crisis gaat doorstuderen een stuk hoger dan 9%. Toen was 22% het eens met de stelling 'Als er geen crisis was geweest, ging ik nu werken in plaats van doorstuderen'. Duizenden bachelorstudenten en professionals bezochten de Masterbeurs vrijdag en zaterdag om zich uitgebreid te oriënteren op het diverse masteraanbod van universiteiten en hogescholen in binnen- en buitenland.

Uit het onderzoek op de beursvloer blijkt dat de belangrijkste reden om voor een master te kiezen de aangeboden specialisatie is. Ook de kwaliteit van de opleiding is van belang. De te behalen titel en het collegegeld is minder belangrijk en de naam van de onderwijsinstelling blijkt nauwelijks een factor van betekenis.

Naast de vele stands en masterclasses liet TU Eindhoven ook een teamwagen van University Racing Eindhoven overkomen naar de Jaarbeurs. Dit in het kader van de Uniexperience waar universiteiten de mogelijkheid krijgen hun prestigieuze projecten te laten zien. Daarnaast werden de winnaars van de tweedaagse business course 'Strategies for the Top' voor bachelorstudenten door Nyenrode bekend gemaakt .

Tevens heeft Nobiles - www.nobiles.nl, organisator van de Masterbeurs - onderzocht welke politieke partij het meest doet voor masterstudenten en het hoger onderwijs: D'66 staat met stip op nummer 1 met 28% van de stemmen. Daarna volgen de VVD en de PvdA. Iets minder dan de helft van de mensen gaat op genoemde partij stemmen. Opmerkelijk: 27% van deze hoogopgeleide bezoekers zegt niet te gaan stemmen woensdag bij de gemeenteraadsverkiezingen

Over Nobiles Media

Nobiles Media is al 20 jaar multimediaal uitgever op het gebied van studie en carrière richting laatstefase hbo'ers en academici. Zij informeert en inspireert de hoogopgeleide student en starter bij het maken van de juiste keuze voor studie, baan en werkgever. Nobiles Media geeft het Nobiles Magazine, de Nobiles Carrièregids, de Juristengids en de Mastergids uit. Daarnaast organiseert Nobiles in het voor- en najaar het Careerevent en in het voorjaar ook de Masterbeurs in Jaarbeurs Utrecht. Zij exploiteert de carrièreportal Nobiles.nl en de IQ/EQ test Q-masters via QMasters.nl. Met de jaarlijkse Nobiles MotivatieMonitor wordt de houding en verwachting van hoogopgeleide studenten en starters ten aanzien van werk, carrière en werkgevers in kaart gebracht. Nobiles Media is onderdeel van Telegraaf Media Nederland.

Over Telegraaf Media Nederland

Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) en heeft in haar print portfolio o.a. landelijke, regionale en gratis dagbladen, tijdschriften en huis-aan-huisbladen. Online exploiteert Telegraaf Media Nederland meer dan honderd websites, waarvan een belangrijk gedeelte met landelijk, regionaal of lokaal nieuws. Ook heeft Telegraaf Media Nederland activiteiten op het gebied van (video)productie. Telegraaf Media Nederland is het meest complete mediahuis van Nederland, met mediamerken en -platformen die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder.





http://www.masterbeurs.nl