Online reputaties bieden meerwaarde aan sociaal netwerk
01/03/2010 11:26
Gloconsol
Rotterdam, 26 februari 2010 - Persoonlijke contacten staan en vallen bij reputaties: als je je personeel en collega's persoonlijk kent kan je oordelen over de niet-tastbare eigenschappen zoals ondernemersgeest, expertise, kennis en persoonlijkheid. Zodra een onderneming groter wordt valt dit persoonlijk contact weg. De oplossing voor dit probleem is het gebruik van een sociale software om een virtuele reputatie toe te kennen aan een persoon om juist die niet-tastbare eigenschappen te meten. Een reputatie geeft de meerwaarde aan een online sociaal netwerk, hetzij intern of extern, in tegenstelling tot een 'ouderwets' netwerk waar men elkaar persoonlijk kent.
Er is de laatste tijd veel discussie over online sociale netwerken, of ze wel of niet nuttig zijn voor managers of het bedrijfsleven in het algemeen. Als men het heeft over het nut van een netwerk dan moet men eerst bepalen hoe het wordt gebruikt. Netwerken hebben altijd al bestaan; de lokale bakker had zijn klanten en leveranciers als netwerk. De vraag is of een netwerk als het digitaal is op dezelfde manier kan werken. Het antwoord is duidelijk nee; de bakker valt of staat bij de kwaliteit van zijn netwerk, en die kwaliteit wordt gemeten onder andere door de reputatie van de bakker en zijn producten. Zodra een netwerk digitaal is valt het persoonlijk contact weg, en wordt het lastig om die reputatie te meten. Het enige wat ons overblijft, als we de persoon niet direct kennen, is afgaan op zijn contactenlijst en inhoud van zijn profiel om een gok te wagen over zijn reputatie. Dit kan natuurlijk een vertekend beeld opleveren.
Dit is het dilemma bij online sociale media: niet-tastbare creativiteit en ondernemersgeest van personen kan alleen worden gemeten via persoonlijk contact. Sociale media kent vele voordelen, echter de functionaliteit is te beperkt. Het zou een voorbeeld kunnen nemen aan interne sociale bedrijfssoftware. Innovatie software geeft dezelfde voordelen als sociale media maar kan met intelligente algoritmes een reputatiewaarde constateren. Participanten in een gemeenschap geven waardering en feedback over ideeën die daar onstaan. Dezelfde participanten worden op hun beurt weer geëvalueerd. Daarnaast worden de participanten beloond voor goede invoer. Dit alles geeft de voeding voor de bepaling van een reputatiewaarde, zodat er na verloop van tijd duidelijk wordt welke creatieve denkers een waardevolle bijdragen leveren binnen de onderneming.
De virtuele reputatie zorgt er dus voor dat een digitaal sociaal netwerk net zo efficiënt kan verlopen als het traditionele netwerk. Een bakker kent veel van zijn klanten persoonlijk; een grote onderneming kan bestaan uit honderden werknemers verspreid over vele lokaties en dus is het overzicht van wie voor de waardevolle invoer zorgt al snel verdwenen. En juist in grote ondernemingen is het zo belangrijk om de geschikte personen te vinden op basis van expertise en creativiteit, zonder plaatsgebonden te zijn aan een enkele bedrijfslocatie.
In deze moderne tijd met virtuele sociale netwerken en applicaties doen zich genoeg kansen voor om voor een passende reputatie te zorgen om zo maximaal te kunnen profiteren van een netwerk, danwel intern via sociale software of extern via sociale media. Zodra de ondernemersgeest, expertise, kennis en persoonlijkheid meetbaar is, krijgt de organisatiecultuur het juist medium om te veranderen en kan het maximale worden bereikt uit de eigen medewerkers.
Door: Wouter Kakebeeke - Gloconsol - Nederlandse vertegenwoording Spigit, leverancier sociale innovatiesoftware
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://www.gloconsol.com