RTL Group

Februari 2010 mooie maand voor RTL Nederland

RTL Nederland heeft een mooie maand achter de rug. De vier RTL-zenders wisten zich uitstekend staande te houden tegenover al het kijkcijfergeweld van de Olympische Winterspelen. In de doelgroep 20 - 49 jaar werd een gezamenlijk zenderaandeel bereikt van 30,2 procent. De Publieke Omroepen eindigden op 33,5 procent en de SBS Groep kwam uit op 22,3 procent.

RTL 4 scoorde in februari in de eigen doelgroep, Boodschappers 20 - 49 jaar, een zenderaandeel van 16,8 procent, ondanks de Olympische Winterspelen nog hoger dan vorig jaar (februari 2009: 16,3 procent). De familiezender komt al 18 maanden op rij boven de scores van het jaar ervoor uit. De finale van het goed bekeken 'My Name Is Michael' trok op 6 februari 1,5 miljoen kijkers en naar 'X FACTOR' keken elke vrijdag gemiddeld 1,6 miljoen mensen. De zeer goed gewaardeerde extra uitzending van het RTL Nieuws over de val van het kabinet behaalde tussen middernacht en kwart over 5 's ochtends een zenderaandeel van 25,7 procent in de doelgroep Boodschappers, recht tegenover de sportuitzendingen vanuit Vancouver. Verder vielen ook 'Van Der Vorst Ziet Sterren', 'Een Dubbeltje Op Z'n Kant', 'Uitstel Van Executie, 'GTST', 'RTL Boulevard', 'Bones', 'Editie NL', 'Bouwval Gezocht', '10 Jaar Jonger In 10 Dagen', 'De Pfaffs', 'Eigen Huis & Tuin' en 'Carlo & Irene: Life 4 You' op met zenderaandelen van meer dan 20 procent in de doelgroep.

In februari kwam het jongere RTL 5 in de doelgroep 20 34 jaar uit op een zenderaandeel van 7,7 procent. Veel aandacht ging uit naar de uitzending met de nieuwe bekentenissen van Joran van der Sloot, die gisteravond 900.000 kijkers trok. Met Joran Spreekt was RTL 5 tussen 20.30 en 22.10 uur marktleider in de zenderdoelgroep (16,7 procent). Op de maandag deed RTL 5 goede zaken met Americas Next Top Model, Fashion Show en het nieuwe programma van Bridget Maasland, Hoe Word Ik Gelukkig?. Ook de series op dinsdag, Mercy en Trauma, wisten in februari het zendergemiddelde te overtreffen. In de vooravond scoorden How I Met Your Mother, Everybody Loves Raymond en Dharma & Greg goed. Vanaf vanavond heeft RTL 5 met Wie Is De Chef?, Over De Kook en Take Me Out weer een vooravond van eigen bodem.

Mannenzender RTL 7, dat in februari opnieuw de rechten voor de Formule
1 binnenhaalde, gooide hoge ogen met de voetbaluitzendingen. De vier UEFA Europa League-wedstrijden die live werden uitgezonden op 18 en 25 februari trokken allemaal ruim 1 miljoen kijkers. Voetbal International doet het op het nieuwe tijdstip op de maandagavond goed, met op 1 februari 590.000 kijkers en een zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 49 jaar van 11,5 procent. Ook de programmas na de talkshow scoren goed, op maandag Deadliest Warrior en The Ultimate Fighter en op vrijdag de Jupiler League-samenvattingen. De films Around The World In 80 Days, Edge, Undisputed en de Steven Seagal-films Renegade Justice en Half Past Dead staan ook in de top 10 van RTL 7. Het zenderaandeel in de doelgroep kwam daarmee ondanks alle sport op Ned1 uit op een mooie 6,4 procent.

Bij RTL 8 sprong de kwalitatief sterke kostuumdramaserie The Tudors er uit met een zenderaandeel in de doelgroep Vrouwen 20 49 jaar van 6,5 procent op 7 februari. Ook de films What Dreams May Come, Jane Eyre, Crooked Hearts en Gracie's Choice hadden mooie scores, evenals de soap As The World Turns. De vrouwenzender kwam in februari uit op een zenderaandeel in de doelgroep van 3,0 procent.

---

Noot aan de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jaap Paulsen, tel 035 6718879 of email jaap.paulsen@rtl.nl.