GroenLinks Nijmegen


De tram terug in Nijmegen

Zondag 28 februari 2010, 11:33u -

* OV

* plannen

* verkeer

De tram terug in Nijmegen

Snel, schoon, veilig en comfortabel: dat is de tram. De kans dat dit fantastische vervoermiddel terugkeert in het Nijmeegse straatbeeld is groot. De Stadsregio heeft de tram omarmd en er wordt flink gelobbyd voor geld bij het rijk.

De plannen gaan uit van het tracé Heijendaal - Centraal Station - Plein 1944 - Burchtstraat - Oosterhout- Bemmel.

Drijvende kracht achter de tram is GroenLinks-wethouder Jan van der Meer. "Nijmegen heeft de tram echt nodig. Kijk maar eens naar buslijn 10 van het station naar de universiteit. Mensen zitten als ingeblikte sardientjes in die verlengde bussen. Dat wordt alleen beter als we overstappen op de tram, want dan kun je in één keer tot wel tweehonderd passagiers vervoeren."

Minder files
"Ook voor het centrum biedt de tram een uitkomst. Vanwege de rails hebben trams namelijk minder ruimte nodig dan bussen. Dat betekent meer ruimte voor winkelpubliek en terrassen. De tram zorgt bovendien voor minder files op de Waalbrug. Met een tram kun je snel, comfortabel en frequent veel mensen de Waal over helpen. Forensen en bezoekers van de binnenstad parkeren straks hun auto bij het transferium bij Ressen en stappen over op de tram."

Beter imago
"De tram trekt veel meer passagiers dan de bus", vertelt Van der Meer. "Dat komt omdat de tram een veel beter imago heeft. In sommige Franse steden waar de tram weer is ingevoerd, is de groei soms honderd procent of meer. GroenLinks gaat ervoor! Maar dan moeten andere overheden wel met geld over de brug komen. Daar blijven we ons de komende tijd stevig voor inzetten", aldus de vastberaden wethouder.