GroenLinks Nijmegen
De tram terug in Nijmegen
Zondag 28 februari 2010, 11:33u -
* OV
* plannen
* verkeer
De tram terug in Nijmegen
Snel, schoon, veilig en comfortabel: dat is de tram. De kans dat dit
fantastische vervoermiddel terugkeert in het Nijmeegse straatbeeld is
groot. De Stadsregio heeft de tram omarmd en er wordt flink gelobbyd
voor geld bij het rijk.
De plannen gaan uit van het tracé Heijendaal - Centraal Station -
Plein 1944 - Burchtstraat - Oosterhout- Bemmel.
Drijvende kracht achter de tram is GroenLinks-wethouder Jan van der
Meer. "Nijmegen heeft de tram echt nodig. Kijk maar eens naar buslijn
10 van het station naar de universiteit. Mensen zitten als ingeblikte
sardientjes in die verlengde bussen. Dat wordt alleen beter als we
overstappen op de tram, want dan kun je in één keer tot wel
tweehonderd passagiers vervoeren."
Minder files
"Ook voor het centrum biedt de tram een uitkomst. Vanwege de rails
hebben trams namelijk minder ruimte nodig dan bussen. Dat betekent
meer ruimte voor winkelpubliek en terrassen. De tram zorgt bovendien
voor minder files op de Waalbrug. Met een tram kun je snel,
comfortabel en frequent veel mensen de Waal over helpen. Forensen en
bezoekers van de binnenstad parkeren straks hun auto bij het
transferium bij Ressen en stappen over op de tram."
Beter imago
"De tram trekt veel meer passagiers dan de bus", vertelt Van der Meer.
"Dat komt omdat de tram een veel beter imago heeft. In sommige Franse
steden waar de tram weer is ingevoerd, is de groei soms honderd
procent of meer. GroenLinks gaat ervoor! Maar dan moeten andere
overheden wel met geld over de brug komen. Daar blijven we ons de
komende tijd stevig voor inzetten", aldus de vastberaden wethouder.