Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
60% HBO en WO studenten starten carrière het liefste in MKB
Studentalent adviseert bedrijfsleven en overheid 'De nieuwe lichting' te vinden en te boeien
Den Haag, 28 februari 2010 - Hoog opgeleide studenten zoeken hun eerste baan na hun studie bij voorkeur in het Midden- en Klein Bedrijf. 60% van de HBO- en WO studenten verkiest het MKB als werkgever boven grote organisaties (17%). Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek dat uitzendorganisatie Studentalent heeft gedaan onder 1.700 HBO- en WO studenten. Studenten blijken uitermate kritisch bij hun zoektocht naar hun eerste baan. Een hoog salaris heeft niet de eerste prioriteit (25%). Vooral prettige collega's & werksfeer (61%), opleiding & ontwikkelmogelijkheden (55%) en carrièreperspectief blijken belangrijke criteria bij de keuze voor een eerste baan. Wanneer het economische herstel echt inzet en een grote groep oudere werknemers de arbeidsmarkt verlaat, ontstaat er vanaf 2010 een enorme krapte op de arbeidsmarkt. Een juiste match tussen de nieuwe generatie werknemers en het bedrijfsleven en de overheid is dan essentieel om De nieuwe lichting medewerkers te vinden en te bind
en.
Angelique Steen, algemeen directeur van Studentalent begrijpt goed waarom studenten een voorkeur voor het MKB hebben wanneer ze op zoek gaan naar een eerste baan: 'Het MKB is enorm divers en biedt jonge mensen kansen om snel te leren en te groeien. Precies die elementen waar De nieuwe lichting naar op zoek is. Zelfstandigheid, ontwikkelmogelijkheden en snelle doorgroeiperspectieven staan hoog in het vaandel bij de ambitieuze nieuwe generatie werknemers.' Toch is het binnenhalen van de jonge werknemers geen A, B, C 'tje voor bedrijven. Angelique Steen: 'Het credo is 'amuse me or loose me'. De nieuwe generatie wil een uitdagende baan met voldoende vrijheid, snelle feedback van leidinggevenden waarmee ze bij voorkeur in teamverband werken. Dat vraagt om een andere aanpak van werkgevers.'
Bedrijven die jonge hoogopgeleide studenten willen bereiken, moeten vooral online zoeken. De nieuwe lichting is 100% online en 97% is actief op sociale netwerken als Hyves, LinkedIn of Facebook. Gemiddeld hebben ze 2,48 profielen op verschillende sociale netwerken. Volgens 54% van de studenten en starters moeten bedrijven niet adverteren op netwerksites. Maar tegelijkertijd vindt 51% het prima als bedrijven hen persoonlijk benaderen via hun profiel bij deze netwerken.
Top 5 opmerkelijke resultaten
1. 60% kiest voor een eerste baan in het MKB. 17% heeft een voorkeur voor een groot bedrijf.
2. Prettige werksfeer (61%) en goed opleiding & ontwikkeltraject (55%) zijn belangrijkste criteria voor keuze eerste baan.
3. Studenten verwachten ¤ 2.100,-- bruto te verdienen bij eerste vaste baan.
4. Als belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde kiest De nieuwe lichting voor opleidingen en cursussen (70%).
5. 85% van de studenten schakelt studentenuitzendbureau in om bijbaan te vinden. Opmerkelijk is dat De nieuwe lichting bij zowel de zoektocht naar een bijbaan als een eerste vaste baan kiest voor zelf contact leggen en de inzet van het eigen netwerk.
Bedrijven onvoldoende voorbereid op De nieuwe lichting werknemers
Door vergrijzing en ontgroening ontstaat er een enorm tekort aan talent op de arbeidsvloer. Angelique Steen: 'Organisaties zullen opnieuw moeten vechten om hoogopgeleide starters te werven en te binden. De vaardigheden en kwaliteiten van de nieuwe lichting werknemers zijn in deze snelle tijd noodzakelijk voor bedrijven om te blijven innoveren. Jongeren geven organisaties een vitale impuls. En gezien de komende vergrijzing is De nieuwe lichting dubbel zo hard nodig. Wie De nieuwe lichting ruimte biedt zichzelf te ontwikkelen en te leren via relevante scholing heeft de beste papieren.'
Voor bedrijven en overheden organiseert Studentalent de komende maanden in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam seminars over De nieuwe lichting. Hoe moeten directie, managers en HR omgaan met de werknermers van de toekomst? Thema's die in de seminars aan bod komen zijn online communicatie, opleiding en ontwikkeling en talentmanagement.
Over Studentalent
Studentalent is doelgroepspecialist op het gebied van bemiddeling van hoger opgeleiden. Voor haar doelgroep is Studentalent als geen ander in staat om interessante bijbanen, passende opdrachten en uitdagende startersbanen te bieden. In de afgelopen 15 jaar heeft Studentalent tienduizenden studenten en starters bemiddeld. Corporate Nederland, het MKB en de overheid slagen bij Studentalent om De nieuwe lichting werknemers binnen te halen. Studentalent heeft vestigingen in zeven steden: Amsterdam, Den Haag, Leiden, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Nijmegen.
Noot voor de redactie (