De shirts die worden gedragen in Zuid-Afrika en in de winkel te koop zijn, zijn gemaakt van 100 procent gerecycled polyester, waardoor 13 miljoen plastic flessen een andere bestemming krijgen dan de vuilnisstort
De shirts die worden gedragen in Zuid-Afrika en in de winkel te koop zijn, zijn gemaakt van 100 procent gerecycled polyester, waardoor 13 miljoen plastic flessen een andere bestemming krijgen dan de vuilnisstort
Veel van 's werelds beste voetballers, waaronder Cristiano Ronaldo, Robinho en Ji-Sung Park zullen deze zomer in Zuid-Afrika het veld betreden in het meest milieuvriendelijke en technologisch geavanceerde tenue in de geschiedenis van het voetbal. Voor de eerste keer dragen alle nationale teams die worden gekleed door Nike, waaronder Brazilië, Portugal en Nederland, shirts die volledig zijn gemaakt van gerecycled polyester. Elk shirt wordt gemaakt van wel acht gerecyclede plastic flessen. Nike heeft de nieuwe tenues voor nationale teams onthuld samen met een aantal voetballers op een wereldwijde persconferentie in het Battersea Power Station in Londen.
“Deze zomer geeft Nike voetballers in Zuid-Afrika net dat beetje extra door het nieuwste en meest innovatieve product te leveren aan de beste spelers van het spel”, aldus Charlie Denson, President van Nike Brand. “Met de aankondiging van vandaag rusten we sporters uit met nieuw ontworpen tenues die er niet alleen fantastisch uitzien en prestatievoordelen leveren, maar ook nog eens zijn gemaakt van gerecyclede materialen, waardoor het milieu minder wordt belast.”
Om de tenues van de nationale teams voor 2010 te maken, hebben de stoffenleveranciers van Nike weggegooide plastic flessen van vuilstorten in Japan en Taiwan gehaald. Vervolgens zijn deze omgesmolten om een nieuw soort garen te produceren dat uiteindelijk zou worden verwerkt tot stof voor de shirts.
Dit proces bespaart grondstoffen en vermindert het energieverbruik met wel 30 procent in vergelijking met de productie van ‘zuiver’ polyester. Door gebruik te maken van gerecycled polyester voor het nieuwe assortiment nationale shirts heeft Nike de gang van bijna 13 miljoen plastic flessen, in totaal bijna 254.000 kg polyesterafval, naar de vuilstort voorkomen. Deze hoeveelheid is genoeg om meer dan 29 voetbalvelden te bedekken. Als de gerecycled flessen in de lengte achter elkaar aan gelegd zouden worden, zou de rij meer dan 3000 kilometer lang zijn. Dat is langer dan de gehele kustlijn van Zuid-Afrika.
De tenues van de nationale teams betekenen een belangrijke stap in het proces om alle producten van Nike duurzamer te maken.
Daarnaast zijn alle nationale tenues ontworpen met de nationale cultuur en identiteit van elk land in het achterhoofd. Nike begrijpt de trots die sporters voelen als ze uitkomen voor hun land en daarom is elk tenue van de negen nationale teams zo ontworpen dat deze het erfgoed en de unieke voetbalcultuur van dat land weerspiegelt.
Innovaties
Rekening houden met het milieu betekent niet de innovatieve prestatie-elementen van de tenues van Nike opofferen. Voor de finales in de komende zomer zijn de tenues zo ontworpen dat de spelers droger en koeler blijven en zich comfortabeler voelen. Hierdoor behouden ze een optimale lichaamstemperatuur en presteren ze op hun best wanneer ze op het veld staan.
De verbeterde Nike Dri-Fit stof, nu 15 procent lichter dan de stoffen die Nike eerder gebruikte voor voetbaltenues, helpt spelers droog te blijven door het zweet naar de buitenkant van het kledingstuk te geleiden, waar het verdampt. Aan beide kanten van het shirt zijn ventilatiezones geplaatst om het shirt beter ademend te maken. Deze zones zijn gecombineerd met een stof die de luchtdoorstroming verbetert met wel 7 procent in vergelijking met de eerdere tenues. Lucht kan nu langs de gehele torso van een speler circuleren, waardoor hij koeler blijft. De ventilatiezones bestaan uit 200 kleine met laser uitgesneden gaatjes, die worden ondersteund door Nike’s innovatieve haloapplicatie. Deze behandeling voorkomt scheuren, zonder de luchtdoorstroming te beperken.
De broekjes van het Nike-tenue hebben ook extra ventilatiezones onder de broeksband en bij de basis van de wervelkolom en zo is dit gebied, waar veel wordt gezweten, aanzienlijk droger.
De nieuwe dubbelgeweven structuur van het shirt ziet er niet alleen gestroomlijnder uit, terwijl het ook 10 procent meer stretch biedt dan de vorige shirts die Nike ontwierp voor de nationale teams, maar beroemt zich ook op een nieuwe dynamische pasvorm die de natuurlijke contouren van het lichaam volgt maar ook ruimte biedt voor maximale luchtdoorstroming en beweging.
Spelers zullen ook de unieke voordelen van Nike Pro Combat integreren in hun respectievelijke nationale tenues. Pro Combat, met een ingenieus kledingsysteem, omvat Slider and Impact-slidingsbroekjes voor extra bescherming tegen lichte stoot- en schaafplekken en een thermokraag die de nek van spelers beschermt tegen ruwe omstandigheden.
De teams die Nike’s nieuwe nationale tenues gaan dragen in Zuid-Afrika zijn: Brazilië, Nederland, Portugal, de VS, Zuid-Korea, Australië, Nieuw-Zeeland, Servië en Slovenië.
Tenues voor de uitwedstrijden van nationale teams zullen beschikbaar zijn vanaf 25 februari en tenues voor thuiswedstrijden van nationale teams zullen vanaf 1 mei beschikbaar zijn. Zij zijn te koop bij plaatselijke Nike-winkels en via nike.com en nikefootball.com.
Kijk voor meer informatie, waaronder multimediamaterialen, op: www.nikemedia.com.
Over Nike
NIKE, Inc. (NYSE:NKE), gevestigd nabij Beaverton, Oregon (VS), is ‘s werelds belangrijkste ontwerper, verkoper en distributeur van authentieke sportschoenen, -kleding, -benodigdheden en -accessoires voor verschillende sport- en fitnessactiviteiten. Tot de 100%-dochterondernemingen van Nike behoren onder andere: Converse Inc., dat sportschoenen, -kleding en -accessoires ontwerpt, verkoopt en distribueert; Cole Haan, dat luxe schoenen, handtassen, accessoires en jassen ontwerpt, verkoopt en distribueert; Umbro Ltd., een toonaangevend in Groot-Brittannië gevestigd internationaal voetbalmerk en Hurley International LLC, dat schoeisel, kleding en accessoires voor actiesporten en voor jongeren (als streetware) ontwerpt, verkoopt en distribueert. Kijk voor meer informatie op: www.nikebiz.com.
Zie voor illustraties en bijlagen de Multimedia Galerij: http://www.businesswire.com/cgi-bin/mmg.cgi?eid=6188931〈=nl
Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.
Claire Parnell
Kantoor Londen: (w) + 44 (0)207 578 0653
of
Nike Media relaties in Amerika: + 1-212-367-4447