Socialistische Partij

SP Amsterdam :: Actie en fractienieuws :: Geen Asschernorm, maar Van der Pligt-norm voor onderwijskwaliteit

Geen Asschernorm, maar Van der Pligt-norm voor onderwijskwaliteit

26-02-2010 * De kwaliteitsnorm voor het basisonderwijs van PvdA-wethouder Asscher, de zogenoemde Asschernorm, werkt tweedeling en segregatie op scholen en in buurten in de hand. Dat zegt SP-lijsttrekker Laurens Ivens. Volgens Ivens leidt het beleid van Asscher tot selectie aan de poort, waardoor zwakke scholen in Amsterdam alleen maar zwakker worden en sterke scholen sterker. Hij pleit dan ook voor een alternatief, de Van der Pligt-norm. Laurens Ivens
De Asschernorm eist van basisscholen dat hun leerlingen gemiddeld met een Citoscore van 534 van school komen. Daarnaast mag niet meer dan 20 procent van de leerlingen de school verlaten met een indicatie voor Leerwegondersteunend Onderwijs (LWOO). Wethouder Asscher neigde vorige week naar versoepeling van zijn norm, maar is daar inmiddels alweer op teruggekomen. Ivens: "Absurd dat Asscher dit van scholen durft te eisen na decennia van falend onderwijsbeleid van zijn PvdA in Amsterdam. Dit gaat onherroepelijk tot grotere problemen leiden. Een slimme schooldirecteur kijkt natuurlijk wel drie keer uit voor hij een zorgleerling toelaat. Voor je het weet voldoe je niet aan de Asschernorm. Dit gaat leiden tot selectie aan de poort en verdere tweedeling tussen zwakke en sterke scholen."

De SP maakt zich ook zorgen over de kwaliteit van het basisonderwijs, maar wil in plaats van de Asschernorm een Van der Pligt-norm, genoemd naar SP-raadslid en woordvoerder onderwijs Maureen van der Pligt. Zij wil de kwaliteit van scholen gaan beoordelen op grond van het leerrendement. Daarbij wordt gekeken naar het niveau van de leerling bij binnenkomst en bij het verlaten van de school. Ivens: "Er wordt dus gewoon bekeken hoe veel de school het kind heeft kunnen leren. Dat is een eerlijke beoordeling van kwaliteit." Daarnaast pleit de SP voor dubbele wachtlijsten voor kinderen met en zonder achterstand, voor een verbod op uitbreiding van scholen die geen afspiegeling zijn van de buurt en voor afschaffing van de ouderbijdrage. Ivens: "Wethouder Asscher is de afgelopen jaren niets opgeschoten met de bestrijding van tweedeling in het onderwijs. Hij kwam niet verder dan wat 'kleurrijke convenanten' die niets hielpen. Als hij de kwaliteit van het onderwijs echt wil verbeteren, voert hij snel de Van der Pligt-norm in."