FloraHolland
`Irene Parrot' verkozen tot FleurPrimeur Tulipa 2010
FLORAHOLLAND, 26 februari 2010 (persbericht) - De oranje parkiettulp
`Irene Parrot' is verkozen tot FleurPrimeur Tulipa 2010. Dit werd
bekend gemaakt tijdens de productbijeenkomst tulp van FloraHolland
tijdens het Holland Flower Festival in Zwaagdijk. De andere twee
genomineerde tulpen waren `White Liberstar' en `Tom Pouce'. `Irene
Parrot' wordt aangevoerd door J.W. Reus Bloembollen BV, J. Winter & Zn
en Triflor BV. De veredelaar is Future Rights BV. De aanvoerders en de
veredelaar ontvingen een oorkonde en een poster van `Irene Parrot' uit
handen van noviteitenmanager Monique Peters van FloraHolland.
Ook dit jaar kozen de tulpeninkopers bij FloraHolland de FleurPrimeur
Tulipa. Zij waarderen de gekozen tulp om haar mooie kleur en de
stevige steel. Ook de beperkte doorgroei van `Irene Parrot' is in hun
ogen een voordeel.
Vanwege hun nominatie voor de FleurPrimeur Tulipa 2010 hebben de drie
genomineerde tulpen een plaats op het noviteitenplein van de
FloraHolland Trade Fair in Naaldwijk. Deze beurs vindt plaats van 3
tot en met 5 maart a.s. De drie genomineerde tulpen maken kans op `De
Glazen Tulp 2010', de FloraHolland Award. De winnende cultivar krijgt
gedurende het seizoen extra aandacht.
Doorbreken 'commodity trap' bij tulpen breed gedragen
Ongeveer driehonderd tulpenbroeiers, exporteurs en vakgenoten
bezochten de productbijeenkomst tulp op 24 februari. Naast de
bekendmaking van de FleurPrimeur Tulipa 2010 is ook een belangrijke
aanzet gegeven voor de verdere ontwikkeling en uitrol van het
marktplan tulpen van FloraHolland. Marktmanager Fred Wever van
FloraHolland ging in op de marktsituatie, samen met de exporteurs
Gerrit van Dijk Bloemen, Luc Ribberink (OZ Export) en Naut den Bieman
(The Flowery). Zij kwamen tot de conclusie dat voor bolbloemen een
belangrijke uitdaging ligt in het doorbreken van de zogenaamde
'commodity trap', waarin de tulp dreigt te belanden (en waarin met
niet-onderscheidende producten voornamelijk wordt geconcurreerd op
prijs).
Door voortdurende kostprijsgedreven schaalvergroting ontstaat
massaproductie, waarin onderscheid in kwaliteit en toegevoegde waarde
steeds minder herkenbaar is én betaald wordt. Het gevolg is dat de
marges van alle ketenspelers steeds verder onder druk komen. "Een
onwenselijke en onnodige situatie, mits we de goede dingen doen.
Segmentering, profilering, conceptontwikkeling,
clustervorming/samenwerking, digitalisering en afzetvergroting op de
winkelvloer zijn daarbij de sleutelwoorden", aldus de inleiders.
De gloedvolle presentatie van Ellis Koster van het Bloemenbureau
Holland over de tulpenpromotieprojecten was voor alle ondernemers
aanleiding om unaniem voor de vorming van Tulpen Promotie Nederland te
stemmen. Daarmee zal meer budget vrijkomen voor marketing en verkoop
van tulpen. "Met de oprichting van Tulpen Promotie Nederland gaan we
direct aan de gang", besloot Wever de avond.
Op de foto v.l.n.r.:
Jos Borst (Borst Bloemenbollen BV), Bert de Winter (J. Winter & Zn),
Fred Wever (FloraHolland), Sander Reus (J.W. Reus Bloembollen BV),
Monique Peters (FloraHolland) en gehurkt Erik van Dam (Triflor BV).
(foto: René Faas, BloembollenVisie)