FloraHolland


`Irene Parrot' verkozen tot FleurPrimeur Tulipa 2010

FLORAHOLLAND, 26 februari 2010 (persbericht) - De oranje parkiettulp `Irene Parrot' is verkozen tot FleurPrimeur Tulipa 2010. Dit werd bekend gemaakt tijdens de productbijeenkomst tulp van FloraHolland tijdens het Holland Flower Festival in Zwaagdijk. De andere twee genomineerde tulpen waren `White Liberstar' en `Tom Pouce'. `Irene Parrot' wordt aangevoerd door J.W. Reus Bloembollen BV, J. Winter & Zn en Triflor BV. De veredelaar is Future Rights BV. De aanvoerders en de veredelaar ontvingen een oorkonde en een poster van `Irene Parrot' uit handen van noviteitenmanager Monique Peters van FloraHolland.

Ook dit jaar kozen de tulpeninkopers bij FloraHolland de FleurPrimeur Tulipa. Zij waarderen de gekozen tulp om haar mooie kleur en de stevige steel. Ook de beperkte doorgroei van `Irene Parrot' is in hun ogen een voordeel.
Vanwege hun nominatie voor de FleurPrimeur Tulipa 2010 hebben de drie genomineerde tulpen een plaats op het noviteitenplein van de FloraHolland Trade Fair in Naaldwijk. Deze beurs vindt plaats van 3 tot en met 5 maart a.s. De drie genomineerde tulpen maken kans op `De Glazen Tulp 2010', de FloraHolland Award. De winnende cultivar krijgt gedurende het seizoen extra aandacht.

Doorbreken 'commodity trap' bij tulpen breed gedragen Ongeveer driehonderd tulpenbroeiers, exporteurs en vakgenoten bezochten de productbijeenkomst tulp op 24 februari. Naast de bekendmaking van de FleurPrimeur Tulipa 2010 is ook een belangrijke aanzet gegeven voor de verdere ontwikkeling en uitrol van het marktplan tulpen van FloraHolland. Marktmanager Fred Wever van FloraHolland ging in op de marktsituatie, samen met de exporteurs Gerrit van Dijk Bloemen, Luc Ribberink (OZ Export) en Naut den Bieman (The Flowery). Zij kwamen tot de conclusie dat voor bolbloemen een belangrijke uitdaging ligt in het doorbreken van de zogenaamde 'commodity trap', waarin de tulp dreigt te belanden (en waarin met niet-onderscheidende producten voornamelijk wordt geconcurreerd op prijs).
Door voortdurende kostprijsgedreven schaalvergroting ontstaat massaproductie, waarin onderscheid in kwaliteit en toegevoegde waarde steeds minder herkenbaar is én betaald wordt. Het gevolg is dat de marges van alle ketenspelers steeds verder onder druk komen. "Een onwenselijke en onnodige situatie, mits we de goede dingen doen. Segmentering, profilering, conceptontwikkeling, clustervorming/samenwerking, digitalisering en afzetvergroting op de winkelvloer zijn daarbij de sleutelwoorden", aldus de inleiders. De gloedvolle presentatie van Ellis Koster van het Bloemenbureau Holland over de tulpenpromotieprojecten was voor alle ondernemers aanleiding om unaniem voor de vorming van Tulpen Promotie Nederland te stemmen. Daarmee zal meer budget vrijkomen voor marketing en verkoop van tulpen. "Met de oprichting van Tulpen Promotie Nederland gaan we direct aan de gang", besloot Wever de avond.

Op de foto v.l.n.r.:
Jos Borst (Borst Bloemenbollen BV), Bert de Winter (J. Winter & Zn), Fred Wever (FloraHolland), Sander Reus (J.W. Reus Bloembollen BV), Monique Peters (FloraHolland) en gehurkt Erik van Dam (Triflor BV). (foto: René Faas, BloembollenVisie)