| |
|Datum 24 februari 2010 | | | |Oude Houtensepad en Weg naar Rhijnauwen herleven als tolweg | |Het Oude Houtensepad in Lunetten krijgt een informatiebord over zijn | |geschiedenis. Het Oude Houtenspad was in het het verleden een | |belangrijke ontsluitingsweg van Utrecht en lange tijd een tolweg. | |Eenzelfde bord staat aan de Weg naar Rhijnauwen, bij de oude | |tolwachterswoning, nu Restaurant Het Oude Tolhuys. Daar staan ook een | |kopie van een tolboom en een tolhuisje. Vrijdag 26 februari onthullen | |wethouder Marka Spit en een buurtbewoner het informatiebord over de | |tolroute aan het Oude Houtensepad. Op de borden staan ook de | |toltarieven en oude foto's. | | | |Rondom Utrecht waren in het verleden diverse tolwegen. Het Oude | |Houtensepad, dat eerder Houtense Zandweg heette, en de Weg naar | |Rhijnauwen waren in de negentiende eeuw belangrijke ontsluitingswegen | |van Utrecht. De één liep naar Houten en Schalkwijk, de ander richting | |Bunnik en Zeist. Langs beide wegen herinneren karakteristieke | |tolwachterswoningen nog aan het verleden als tolweg. | | | |In de tweede helft van de negentiende eeuw werd Het Oude Houtensepad | |doorsneden door een dubbele spoorweg, de trajecten Utrecht-Arnhem | |(1864) en Utrecht-Den Bosch (1870). Er kwamen meer toegangswegen naar | |Utrecht vanuit het Zuiden en het Houtensepad werd minder aantrekkelijk| |als doorgangsroute. De spoorwegovergangen werden daardoor overbodig en| |in de jaren zeventig van de vorige eeuw definitief opgeheven. Het Oude| |Houtensepad werd een doodlopende weg. Ook de Weg naar Rhijnauwen werd | |steeds minder belangrijk als doorgangsweg. | | | |Een cent voor een koe | |In de Romeinse tijd werd in Nederland al tol geheven om het onderhoud | |en de verbetering van de wegen te financieren. Om wildgroei van | |tarieven te voorkomen, stelde de Raad van State in 1831 een landelijk | |tariefstelsel in. Om de stad in te komen moest een passant met een | |paard f 0,05 tol betalen. Een koe invoeren kostte f 0,01 en voor | |doortocht met een rijtuig met twee wielen en aangespand paard was | |iemand f 0, 08 kwijt. In 1899 werden de tolheffingen op de rijkswegen | |afgeschaft. Op de provinciale wegen verdwenen de laatst | |overgebleven tollen pas in 1953. De invoering van de wegen- en | |motorrijtuigenbelasting betekende het definitieve einde van het innen | |van tolgelden. | | | |Werkgroep Directe Voorzieningen | |Het initiatief voor het informatiebord is afkomstig van de Werkgroep | |Directe Voorzieningen van de gemeente Utrecht. De Werkgroep zet zich | |in voor herstel van historische en karakteristieke elementen in het | |Utrechtse straatbeeld. |