Stichting Natuur en Milieu
Na Balkenende IV: doorgaan met kilometerprijs en kiezen voor groene
investeringen
23 februari 2010 - Het vierde kabinet
Balkenende laat enkele belangrijke dossiers na waarop de
besluitvorming nog niet is afgerond. Natuur en Milieu pleit onder meer
voor voortgang van de besluitvorming over het wetsontwerp
kilometerprijs.
Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer steunt de richting voor de
kilometerprijs zoals die in het wetsvoorstel is voorgelegd. Na
decennia van praten kan dan eindelijk de hoofdrichting worden
vastgesteld. Vertraging van de invoering levert grote schade op voor
de bereikbaarheid en het milieu.
Controversieel
Evenmin afgerond is de besluitvorming rond de zowel politiek als
maatschappelijk omstreden Crisis- en herstelwet. Vorige week nog
leverde een koor van juristen en andere deskundigen tijdens een
hoorzitting van de Eerste Kamer fundamentele kritiek op dit
wetsontwerp.
Mede gezien de zeer kritische vragen die de Eerste Kamer hierover al
een- en andermaal aan de regering heeft gesteld, ligt het zeer voor de
hand dat de Eerste Kamer de Crisis- en herstelwet tot controversieel
onderwerp verklaart. Natuur en Milieu herkent zich in die visie.
Ook een aantal concrete projecten is omstreden, zoals de uitbreiding
van de snelwegen rond Utrecht, de A4 door Midden Delfland, de
uitplaatsing van vliegtuigen van Schiphol naar regionale luchthavens,
de toekomst van vliegveld Twente en de nieuwe zeesluis in IJmuiden.
Bezuinigen en investeren
Het is belangrijk dat een nieuw kabinet kiest voor groene
bezuinigingen en investeringen want het is onverantwoord om volgende
generaties op te zadelen met een grote milieuschuld.
Energievoorraden nemen af en energieprijzen stijgen. Het is daarom
cruciaal dat een volgend kabinet garandeert dat voldoende wordt
geïnvesteerd in duurzame energiebronnen en energiebesparing. Alleen
dan wordt Nederland minder afhankelijk van import van energie uit
onstabiele regio's. Bovendien bouw je met investeringen in
zonne-energie, wind en aardwarmte een eigen industrie op in plaats van
dat ons geld wegstroomt naar bijvoorbeeld het Midden-Oosten.
Klimaat
Kabinet Balkenende IV zou dit voorjaar extra klimaatmaatregelen
invoeren om te zorgen dat het Nederlandse klimaatdoel van 30 procent
minder broeikasgassen in 2020 wordt gehaald. Klimaatinvesteringen en
groene werkgelegenheid die daarmee worden gecreëerd, kunnen niet
wachten op een nieuw kabinet. Het is van doorslaggevend belang dat het
rompkabinet de komende maanden toch de belangrijkste
klimaatmaatregelen treft die nodig zijn. Een kamermeerderheid is
daarvoor nog steeds aanwezig.
Publicatiedatum: 23-02-2010