Stichting Natuur en Milieu

Na Balkenende IV: doorgaan met kilometerprijs en kiezen voor groene investeringen

23 februari 2010 - Het vierde kabinet Balkenende laat enkele belangrijke dossiers na waarop de besluitvorming nog niet is afgerond. Natuur en Milieu pleit onder meer voor voortgang van de besluitvorming over het wetsontwerp kilometerprijs.

Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer steunt de richting voor de kilometerprijs zoals die in het wetsvoorstel is voorgelegd. Na decennia van praten kan dan eindelijk de hoofdrichting worden vastgesteld. Vertraging van de invoering levert grote schade op voor de bereikbaarheid en het milieu.

Controversieel
Evenmin afgerond is de besluitvorming rond de zowel politiek als maatschappelijk omstreden Crisis- en herstelwet. Vorige week nog leverde een koor van juristen en andere deskundigen tijdens een hoorzitting van de Eerste Kamer fundamentele kritiek op dit wetsontwerp.

Mede gezien de zeer kritische vragen die de Eerste Kamer hierover al een- en andermaal aan de regering heeft gesteld, ligt het zeer voor de hand dat de Eerste Kamer de Crisis- en herstelwet tot controversieel onderwerp verklaart. Natuur en Milieu herkent zich in die visie.

Ook een aantal concrete projecten is omstreden, zoals de uitbreiding van de snelwegen rond Utrecht, de A4 door Midden Delfland, de uitplaatsing van vliegtuigen van Schiphol naar regionale luchthavens, de toekomst van vliegveld Twente en de nieuwe zeesluis in IJmuiden.

Bezuinigen en investeren
Het is belangrijk dat een nieuw kabinet kiest voor groene bezuinigingen en investeringen want het is onverantwoord om volgende generaties op te zadelen met een grote milieuschuld.

Energievoorraden nemen af en energieprijzen stijgen. Het is daarom cruciaal dat een volgend kabinet garandeert dat voldoende wordt geïnvesteerd in duurzame energiebronnen en energiebesparing. Alleen dan wordt Nederland minder afhankelijk van import van energie uit onstabiele regio's. Bovendien bouw je met investeringen in zonne-energie, wind en aardwarmte een eigen industrie op in plaats van dat ons geld wegstroomt naar bijvoorbeeld het Midden-Oosten.

Klimaat
Kabinet Balkenende IV zou dit voorjaar extra klimaatmaatregelen invoeren om te zorgen dat het Nederlandse klimaatdoel van 30 procent minder broeikasgassen in 2020 wordt gehaald. Klimaatinvesteringen en groene werkgelegenheid die daarmee worden gecreëerd, kunnen niet wachten op een nieuw kabinet. Het is van doorslaggevend belang dat het rompkabinet de komende maanden toch de belangrijkste klimaatmaatregelen treft die nodig zijn. Een kamermeerderheid is daarvoor nog steeds aanwezig.

Publicatiedatum: 23-02-2010