Dura Vermeer Amsterdam

Amsterdam - 26 februari 2010

Prinsen Waterbouw aan het werk in het centrum van Amsterdam

Prinsen Waterbouw vervangt in opdracht van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam de houten brugdekdelen van de voet- en fietspaden van de Willemsbrug in Amsterdam.

De Willemsbrug verbindt de stadsdelen Centrum en Westerpark. Deze brug kruist de Singelgracht. De Singelgracht is een druk bevaren route door zowel beroeps- als pleziervaart. In de hoofdliggers van deze stalen brug zijn scheurtjes geconstateerd en de houten brugdekdelen van de voet- en fietspaden waren in slechte staat.

De brug blijft tijdens de werkzaamheden in dienst. Om het gewicht van het gesloopte deel te compenseren zijn ballasttanks aangebracht aan de kop van het brugval. Met deze tanks kan het totale gewicht van het brugdeel worden behouden wanneer het hout is verwijderd. Nadat het sloopwerk gereed is wordt het staalwerk geconserveerd door derden. Daarna kan het nieuwe brugdek van FSC Azobé worden aangebracht.

Tenslotte wordt een wegtapijt aangebracht en kan de brughelft weer worden opengesteld voor het langzaam verkeer. De samenwerking op de werklocatie tussen de diverse partijen, zoals de constructiewerker, schilder en slijtlagenaplicateur, verloopt soepel.

Voor iedere brugopening wordt het brugdek vrijgemaakt van losliggend materiaal en gereedschap. Al het aangebrachte hout wordt dus ook direct bevestigd. Er wordt efficiënt gebruikt gemaakt van de medewerkers en het materieel om tussen de brugopeningen door toch voortgang te kunnen boeken.

Het werk vindt plaats in twee fases. Inmiddels is de zuidzijde geheel gereed en is het werk gestart aan de noordzijde van de brug. De werkzaamheden lopen vóór op de planning en zijn naar verwachting begin april afgerond.