Dura Vermeer
Amsterdam
Amsterdam - 26 februari 2010
Prinsen Waterbouw aan het werk in het centrum van Amsterdam
Prinsen Waterbouw vervangt in opdracht van de Dienst Infrastructuur
Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam de houten brugdekdelen
van de voet- en fietspaden van de Willemsbrug in Amsterdam.
De Willemsbrug verbindt de stadsdelen Centrum en Westerpark. Deze brug
kruist de Singelgracht. De Singelgracht is een druk bevaren route door
zowel beroeps- als pleziervaart. In de hoofdliggers van deze stalen
brug zijn scheurtjes geconstateerd en de houten brugdekdelen van de
voet- en fietspaden waren in slechte staat.
De brug blijft tijdens de werkzaamheden in dienst. Om het gewicht van
het gesloopte deel te compenseren zijn ballasttanks aangebracht aan de
kop van het brugval. Met deze tanks kan het totale gewicht van het
brugdeel worden behouden wanneer het hout is verwijderd. Nadat het
sloopwerk gereed is wordt het staalwerk geconserveerd door derden.
Daarna kan het nieuwe brugdek van FSC Azobé worden aangebracht.
Tenslotte wordt een wegtapijt aangebracht en kan de brughelft weer
worden opengesteld voor het langzaam verkeer. De samenwerking op de
werklocatie tussen de diverse partijen, zoals de constructiewerker,
schilder en slijtlagenaplicateur, verloopt soepel.
Voor iedere brugopening wordt het brugdek vrijgemaakt van losliggend
materiaal en gereedschap. Al het aangebrachte hout wordt dus ook
direct bevestigd. Er wordt efficiënt gebruikt gemaakt van de
medewerkers en het materieel om tussen de brugopeningen door toch
voortgang te kunnen boeken.
Het werk vindt plaats in twee fases. Inmiddels is de zuidzijde geheel
gereed en is het werk gestart aan de noordzijde van de brug. De
werkzaamheden lopen vóór op de planning en zijn naar verwachting begin
april afgerond.