Studenten verdeeld over invloed afschaffen basisbeurs
22/02/2010 12:00
Telegraaf Media Nederland
Als de basisbeurs wordt afgeschaft gaat 39% van de bachelorstudenten liever meteen werken. Aan de andere kant wil 38% toch liever doorstuderen en een master volgen omdat zij dit juist als een investering in de toekomst zien. Dat blijkt uit een poll op www.nobiles.nl afgelopen week waar 535 respondenten hun mening gaven.
Eerder dit jaar kondigde minister Plasterk (onderwijs cultuur en wetenschap) bezuinigingen aan op het hoger onderwijs. De dreigende bezuinigingen zouden kunnen oplopen tot 1,2 miljard euro. Dit bedrag komt precies overeen met de kosten van de basisbeurs. Nobiles - multimediaal uitgever op het gebied van studie en carrière voor hbo-ers en academici - onderzocht wat studenten zouden doen als de basisbeurs wordt afgeschaft. Zo'n 6% maakt zich hierom geen zorgen, want uit de pollstelling blijkt dat hun ouders 'toch alles betalen'. 39% geeft dus aan liever meteen aan een baan te beginnen. Ruim 17% maakt liever eerst een wereldreis. Voor ruim 37% is het juist belangrijker om door te studeren, omdat ze dit als een investering in de toekomst zien.
Het blijkt dus dat de groep die gaat werken en de groep die blijft kiezen voor doorstuderen elkaar nauwelijks ontlopen in omvang. Om beide groepen te helpen bij hun oriëntatie wordt aanstaande vrijdag en zaterdag de Masterbeurs en het Careerevent georganiseerd in de Jaarbeurs Utrecht.
Voor studenten die willen doorstuderen is er de Masterbeurs, met binnen- en buitenlandse universiteiten en hogescholen. Het bespaart studenten veel research en tijd, aangezien ze meteen met binnen- en buitenlandse decanen, studievoorlichters en studenten in contact kunnen komen. Bovendien staan er coaches klaar met praktische tips en persoonlijk advies om tot een juiste keuze te komen. Ook kunnen bachelorstudenten een tweedaagse business course 'Strategies for the Top' op Nyenrode winnen. Meer informatie op www.masterbeurs.nl
Op het Careerevent kunnen hoogopgeleide studenten en professionals persoonlijk in contact komen met werkgevers. De vele workshops zoals Salarisonderhandelen, Personal branding en Assessmenttraining bieden hulp aan persoonlijke ontwikkeling en het maken van keuzes op het gebied van carrière. Speciaal voor professionals is er op vrijdag het congres Loopbaanstratego. Meer informatie op www.careerevent.nl
Voor opname in de agenda
- Careerevent op 26 en 27 februari in de Jaarbeurs Utrecht. Voor hbo- en wo- studenten, starters en professionals. Toegang gratis. Schrijf je in (ook voor workshops) op www.careerevent.nl
- Masterbeurs op 26 en 27 februari in de Jaarbeurs Utrecht. Voor hbo- en wo-studenten en professionals die interesse hebben in het volgen van een (deeltijd)master. Toegang gratis. Schrijf je in (ook voor workshops) op www.masterbeurs.nl
Over Nobiles Media
Nobiles Media is al 20 jaar multimediaal uitgever op het gebied van studie en carrière richting laatstefase hbo'ers en academici. Zij informeert en inspireert de hoogopgeleide student en starter bij het maken van de juiste keuze voor studie, baan en werkgever. Nobiles Media geeft het Nobiles Magazine, de Nobiles Carrièregids, de Juristengids en de Mastergids uit. Daarnaast organiseert Nobiles in het voor- en najaar het Careerevent en in het voorjaar ook de Masterbeurs in Jaarbeurs Utrecht. Zij exploiteert de carrièreportal Nobiles.nl en de IQ/EQ test Q-masters via QMasters.nl. Met de jaarlijkse Nobiles MotivatieMonitor wordt de houding en verwachting van hoogopgeleide studenten en starters ten aanzien van werk, carrière en werkgevers in kaart gebracht.
Over Telegraaf Media Nederland
Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) en heeft in haar print portfolio o.a. landelijke, regionale en gratis dagbladen, tijdschriften en huis-aan-huisbladen. Online exploiteert Telegraaf Media Nederland meer dan honderd websites, waarvan een belangrijk gedeelte met landelijk, regionaal of lokaal nieuws. Ook heeft Telegraaf Media Nederland activiteiten op het gebied van (video)productie. Telegraaf Media Nederland is het meest complete mediahuis van Nederland, met mediamerken en -platformen die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder.
http://www.careerevent.nl