| | | |
| | | | | | | | | | |Pers info | | | | | | | | | |30 |25-02-2010 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |Preventieve werkwijze Stadsbank werpt vruchten af
De gemeentelijke Stadsbank slaagt er steeds vaker in om mensen met schulden vroegtijdig uit de financiële problemen te halen. Het aantal Apeldoornse huishoudens dat in een schuldbemiddeling terecht komt, is in 2009 met 6 procent gedaald. Ook het aantal huishoudens met een budgetbeheerrekening is voor het eerst sinds jaren niet toegenomen. Dit geheel tegen de landelijke tendens in. Het aantal verzoeken tot schuldhulpverlening bij de Stadsbank steeg afgelopen jaar met 19 procent.
Eind december 2009 telde de Stadsbank 778 klanten die een vorm van schuldhulpverlening kregen. Een jaar eerder lag dit aantal nog op 827. In heel 2009 deden bijna 1.100 inwoners van Apeldoorn en regiogemeenten een beroep op de Stadsbank. Door goed financieel advies, betalingsregelingen en herfinanciering van kredieten kon een grote groep vroegtijdig uit de financiële problemen worden geholpen. Hierdoor zijn minder mensen in schuldbemiddelingstrajecten terecht gekomen en is het aantal budgetbeheerrekeningen niet gegroeid. De Apeldoornse Stadsbank verzorgde in 2009 het budgetbeheer voor 1.137 inwoners.
Toename succespercentage
Bijna 300 huishoudens deden in 2009 een aanvraag voor schuldbemiddeling, omdat ze door de economische crisis bijvoorbeeld hun hypotheeklasten niet meer konden betalen. De gemiddelde schuld bedroeg E 35.500 per huishouden. Door de economische crisis is dit bedrag ten opzichte van 2008 flink gestegen. Voor ruim de helft van de bijna 300 huishoudens is met succes een schuldbemiddelingstraject gestart, waarbij de Stadsbank in gesprek gaat met schuldeisers om te komen tot een betalingsregeling of schikking. Dit zogenoemde succespercentage voor schuldbemiddeling was in 2008 nog 35 procent en is vorig jaar toegenomen tot 56 procent. Hiermee laat de Stadsbank een rooskleuriger beeld zien dan de landelijke ontwikkeling.
Erger voorkomen
Sinds 2008 heeft de Stadsbank haar preventieve dienstverlening uitgebreid door niet alleen inwoners met schulden te helpen, maar alle Apeldoorners van financieel advies te dienen. "Deze strategie is destijds gekozen om schulden te voorkomen bij mensen", aldus wethouder Hans Wegman van Werk en Inkomen. "Deze preventieve werkwijze werpt nu zijn vruchten af. De medewerkers kunnen nu veelal erger voorkomen, zodat mensen niet nog dieper in de financiële problemen raken. De cijfers over 2009 onderstrepen dit beleid."
Het voorkomen van financiële problemen en schulden is een belangrijke doelstelling van de Stadsbank. Sinds enige tijd werkt de gemeentelijke instantie daarom onder meer samen met enkele woningcorporaties om mogelijke problemen te signaleren bij mensen die regelmatig de huur niet betalen. "Een huurachterstand is meestal een voorteken van financiële problemen. Vanuit onze zorgplicht willen we deze mensen actief helpen om grotere financiële en soms ook sociale problemen te voorkomen", aldus de wethouder.
Einde persbericht