NMBS reageert op voorstel copiloot voor treinbestuurder
24/02/2010
In de loop van de volgende dagen zullen in het kader van de sociale
dialoog van de NMBS Groep allicht meerdere voorstellen van het
management en de syndicale organisaties aan bod komen met betrekking
tot de verdere verbetering van de veiligheid van het spoorverkeer.
De verschillende voorstellen moeten eerst en vooral op een grondige en
wetenschappelijke manier bestudeerd worden. Een nauwgezette
risicoanalyse zal de sterke en minder sterke aspecten in kaart
brengen, zodat op een objectieve manier een helder oordeel over de
haalbaarheid wordt gevormd.
Voorstellen om de veiligheid te verbeteren zullen getoetst worden aan
de analyse die NMBS maakt van de problematiek van de
seinvoorbijrijdingen. Die leert dat meer dan de helft van de
voorvallen gebeurt als gevolg van een verminderde alertheid van de
treinbestuurder. Het is dus vanzelfsprekend dat elke risicoanalyse van
eventuele voorstellen rekening moet houden met deze factor.
Het in alle vormen van openbaar vervoer immers een gouden regel dat de
bestuurder niet mag worden afgeleid van zijn taak. De bestuurder moet
steeds alert zijn en daarom moeten alle vormen van
aandachtsverzwakking vermeden worden.
NMBS geeft overigens de prioriteit aan de verdere roll-out van het
veiligheidssysteem TBL1+ aan boord van haar treinen. Sinds 2006 werden
deze systemen ontwikkeld, in september 2009 volgde de homologatie en
sindsdien worden ze ook effectief geïmplementeerd. Die
implementatie-fase zal in de komende jaren verder gaan: tegen 2013
moet de volledige NMBS-vloot uitgerust zijn met TBL1+. NMBS heeft
hiervoor een budget van 37 miljoen euro ingeschreven in haar begroting
voor de periode 2009 - 2013.
NMBS