Ingezonden persbericht
Postercampagne tegen radicalisme en populisme in de binnenstad van
Amsterdam & Den Haag
'Sunshine is the best disinfectant'
22 februari - 3 maart
Nieuwsgierig naar het verband tussen de islam en palmen, hazelaars, regen en de verkiezingen?
Radicale en populistische uitspraken over immigranten zijn een plaag die nodig uitgeroeid moeten worden. Tenminste, dat vinden Lauren Alexander en Ghalia Elsrakbi. De twee kunstenaars ontwikkelden daarom een humoristisch tegengif. Zij laten een nieuw (zon)licht schijnen op oude statements van Nederlandse rechtse politici.
Aangezien Kosmopolis Den Haag en Eutopia graag meer zonlicht brengen in de huidige winterse omstandigheden, presenteren zij tot aan de gemeenteraadsverkiezingen een postercampagne in de binnenstad van Amsterdam en Den Haag. Ook de 'cultuurtram' die rijdt op verschillende lijnen tussen Den Haag en Scheveningen is ermee beplakt. De postercampagne introduceert een nieuw vocabulaire voor de politici, waarin orchideeën en morellen mooie alternatieven zijn voor woorden als nationaliteit en probleemjongere.
Door op deze manier radicale ideeën onder de publieke aandacht te brengen, worden vooroordelen pijnlijk zichtbaar. 'Sunshine is the best disinfectant' verwijst naar een uitspraak van rechter Louis Brandeis in 1914, in 2009 herhaald door president Barack Obama. Zij wilden hiermee het belang benadrukken van transparante politiek en sociaal functioneren om een eerlijke democratie te verkrijgen.
De campagne is een vervolg op de masterclass 'Democracy in Action: an artist's point of view', op 11 juli 2009 georganiseerd door Eutopia. Geëngageerde kunstenaars kregen de opdracht een sterk campagnebeeld te ontwerpen met de vraag: Is de Nederlandse democratie in een crisis? En wat kan kunst bijdragen aan de Nederlandse democratie? De werken van de kunstenaars werden getoond tijdens een expositie in het Atrium Den Haag. Alexander en Elsrakbi wonnen met hun campagneontwerp de 'Artist in Action' prijs en werken sindsdien verder aan hun concept.