Praktijkonderzoek Plant & Omgeving
Virus in bollen eerder aanpakken
25 feb 2010
Bloembollentelers moeten zich meer richten op het voorkomen van virus
in bloembollen.
Zo kan geld worden bespaard. Dat zegt Maarten de Kock, onderzoeker
virologie bij PPO Bloembollen in Lisse. De Kock sprak vandaag op de
themabijeenkomst die Agrifirm hield op de tweedaagse Agribeurs van
Proeftuin Zwaagdijk. Als de Nederlandse virusproblematiek wordt
verkleind, groeien de handelsperspectieven voor de bollensector. Het
Tulpenmozaïekvirus (TBV) en het Tulpenvirus X (TVX) vormen een
bedreiging voor de sector. Het Productschap Tuinbouw financiert
onderzoek naar verspreiding, beheersing en voorkoming van beide
virussen.
Preventief handelen is een belangrijke remedie, zegt De Kock.
"Bladluizen, die TBV verspreiden, zijn vroeger actief dan gedacht: al
vanaf half april. Tulpengalmijt blijft de belangrijkste vector voor
TVX. Het verspreiden via de kopmachine blijkt niet zo ernstig als
gedacht. Dat is goed nieuws voor de telers. Er moeten nog meer
verspreidingsroutes zijn om de TVX-problematiek te kunnen verklaren.
Hier doen wij onderzoek naar."
Virusvrije bollenkraam
De Kock zoekt de bestrijdingsmogelijkheden van virus liever nog verder
voorin het proces: al bij de aankoop van plantgoed. Het voorkomen van
virus vraagt om een investering. Zoals de aanschaf van een virusvrije
bollenkraam. Ook teeltlocatie, verwerking en bewaring zijn van belang
bij het bestrijden van virus. "Dit verdient zich terug door minder
kosten voor onder meer gewasbescherming, ziekzoeken, afkeuringen en
handelsdiscussies", verzekert De Kock. "Je ziet dat dit in andere
sectoren, zoals de glastuinbouw en pootaardappelteelt, een succes is.
Voor de bollensector is er ook een manier om dit op te pakken, om de
juiste keuzes te maken."
De komende jaren heeft De Kock de missie om telers te overtuigen van
de noodzaak van voorkomen. Dit is een filosofie en er is tijd en
voorlichting nodig om die omslag te realiseren op het bollenbedrijf.
"Dat wat de teler vroeger heeft geleerd, is niet altijd meer de beste
methode", legt hij uit. "Je moet anticiperen op alle veranderingen,
zoals bedrijfsomvang en klimaat. Dat die aanpassing weinig geld hoeft
te kosten, kan een goede motivatie zijn."
---
Bron: www.agd.nl