D66 wil Rotterdamse stadsfietsen

25/02/2010 15:32

D66 Fractie Rotterdam

Persbericht

Donderdag 25 februari 2010

D66 wil Rotterdamse stadsfietsen

Om te stimuleren dat Rotterdammers vaker de fiets pakken en de aantrekkelijkheid van de stad voor bezoekers te vergroten, wil D66 een experiment met stadsfietsen. En dan het liefst in Rotterdams groen-wit. "Een soort Greenwheels, maar dan met fietsen", aldus Salima Belhaj, lijsttrekker van D66 Rotterdam. Naar voorbeeld van steden als Antwerpen en Berlijn wil D66 een fiets op iedere hoek van de straat die tegen betaling is te gebruiken door bewoners of bezoekers van de stad. D66 wil beginnen met een experiment in het centrum van Rotterdam. Als de proef is geslaagd wil D66 uitbreiden naar andere wijken. Het voorstel van D66 is geen extra kostenpost voor de gemeente omdat het plan kan worden uitgevoerd door een commerciële marktpartij. Het plan van D66 past in het streven van de sociaal-liberalen om Rotterdam fietsvriendelijker te maken.

"In veel andere wereldsteden zijn stadsfietsen dagelijks in het straatbeeld te zien. We hoeven tegenwoordig ook niet meer bang te zijn dat de fietsen aan de lopende band worden gestolen, zoals dat vroeger met de 'witte fietsen' gebeurde. Tegenwoordig zijn uiterst mooie, degelijke en veilige fietsen te verkrijgen, die met geavanceerde systemen ook goed te beveiligen zijn", aldus Salima Belhaj, lijsttrekker van D66. "Zo werkt Berlijn met een systeem waarbij je de fiets kan ophalen of achterlaten op de hoek van de straat en via je creditcard een code krijgt om de fiets te openen of af te sluiten. Via de creditcard worden dan ook gelijk de kosten afgeschreven afhankelijk van het aantal minuten dat je de fiets hebt gebruikt. Een soort rekeningrijden, maar dan voor de fiets", aldus Belhaj.

Het idee voor de stadsfietsen maakt onderdeel uit van het streven van D66 naar een fietsvriendelijke stad. Daarnaast draagt het bij aan een autoluwe stad en een betere luchtkwaliteit. "We willen bijvoorbeeld stadfietsen neerzetten bij P+R terreinen, zodat deze ook gebruikt kunnen worden om met het OV de stad uit te komen en met de fiets de natuur in te trekken." Onderzoeken laten zien dat Rotterdam, net als veel andere Nederlandse steden, de fietser heeft verwaarloost het laatste decennium. Door fietsers de ruimte te geven en fietsenstallingvoorzieningen in Rotterdam te verbeteren wil D66 dat Rotterdam weer een aantrekkelijke stad voor fietsers wordt. Het idee voor de stadsfietsen past daarin.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://d66@stadhuis.rotterdam.nl