Bedrijfsleven: 'Snelle aanpak A27 begint bij Gorinchem'
25-02-2010 - Het gezamenlijk bedrijfsleven wil een snelle en
`voordelige' aanpak van A27 tussen Breda en Utrecht, waarbij waar
mogelijk doorgaand verkeer wordt gescheiden van lokaal verkeer. Door
het scheiden van het verkeer is het netwerk beter bestand tegen
calamiteiten en incidenten en is de verkeersveiligheid gediend. Dit
kan worden uitgevoerd zonder ernstige effecten voor natuur en
landschap. Lokale negatieve effecten kunnen effectief en
kostenefficiƫnt worden ingepast.
Het bedrijfsleven is tevreden over het advies van de Maatschappelijke
organisaties dat donderdag ochtend aan de gedeputeerde van
Nieuwenhuizen wordt aangeboden, omdat er geen belemmeringen meer zijn
en er dus snel kan worden doorgepakt. Vanwege de kosten pleiten naast
het bedrijfsleven ook andere maatschappelijke organisaties ervoor om
bij Gorinchem een brug over de Merwede te bouwen in plaats van een
tunnel. Een regionale verbinding langs de A15 moet een oplossing gaan
bieden voor overlast door sluipverkeer in de stad.
Met name rond knooppunt Gorinchem zijn snelle maatregelen nodig.
Iedere dag staan hier lange files tijdens de ochtend- en avondspits.
Daardoor loopt ook het verkeer in Gorinchem zelf dramatisch vast.
Wanneer niets wordt gedaan, nemen de problemen alleen maar toe.
Berekeningen wijzen uit dat het verkeer tot 2020 met 20 procent zal
toenemen (referentie 2000). Op het onderliggende wegennet zelfs met 30
procent.
Bij knooppunt Lunetten moet goede aansluiting bij de plannen voor de
Ring Utrecht worden gezocht. Tussen Scheiwijk en de aansluiting
Werkendam moeten 4 x 2 rijstroken komen, opgebouwd uit hoofd- en
parallelrijbanen. Op de tussentrajecten Lunnetten - Scheiwijk en
Werkendam - Hooipolder wordt een naar 2 x 3 rijstroken verbrede
snelweg, met een ruimtereservering voor een vierde rijstrook in beide
richtingen als een toekomstvaste oplossing onderschreven.
EVO ,Transport en Logistiek Nederland, VNO-NCW, VNO-NCW West, VNO-NCW
Midden, BZW, MKB Nederland en de Kamers van Koophandel
Midden-Nederland, -Brabant en - Zuid-West Nederland reageren daarmee
namens het bedrijfsleven in de regio op het 1e fase MER rapport van
Rijkswaterstaat over traject Lunetten - Hooipolder. In dit rapport
werden vier alternatieven onderzocht. Het huidige voorstel van het
bedrijfsleven komt overeen met het advies dat de Maatschappelijke
AdviesGroep (MAG), waarin ook de natuur- en milieuorganisaties
vertegenwoordigd zijn. Daardoor is breed draagvlak voor deze
oplossing. Het Advies van de MAG is donderdag 25 februari om 9.00 uur
aan gedeputeerde van Nieuwenhuizen aangeboden. Van Nieuwenhuizen is
voorzitter van de Bestuurlijke AdviesGroep (BAG) waarin de Provincies
Noord-Brabant, Zuid-Holland en Utrecht alsook alle gemeentes langs de
A27 Lunetten Hooipolder zijn vertegenwoordigd.
Vereniging VNO-NCW