Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
eerst water
Casco motorveerpont Akersloot ziet voor het eerst water
Publicatiedatum : 25 februari 2010
De huidige kabelveerpont die Akersloot verbindt met de N244 wordt
medio dit jaar vervangen door een gemotoriseerde veerpont zonder
kabel. Het pontje is 110 jaar oud en moet daarom worden vervangen.
Om de overlast bij de pont te beperken, wordt tegelijkertijd de fuik
aan de kant van Akersloot vernieuwd. De fuik is het insteekhaventje
van de veerpont. Deze wordt iets verlegd naar het zuiden, ter hoogte
van de parkeerplaats. Daardoor onstaat meer ruimte voor auto's en
fietsers die op- en afrijden en wordt de verkeersveiligheid
verbeterd. Ook worden aan beide kanten van het NH kanaal de
aanmeervoorzieningen vernieuwd.
Als voorbeeld voor de nieuwe veerpont wordt het pontje gebruikt dat nu
vaart bij de Kaag. Het werk is aanbesteed aan de firma Damen Shipyards
Hardinxveld te Hardinxveld-Giessendam. Dit bedrijf heeft de bouw van
het casco uitbesteed aan de firma Willemse in Oss. Het inmiddels
gereedgekomen casco is gebouwd in een grote hal die niet aan het water
ligt, dus eerst moest het over de weg getransporteerd worden. Dat is
vanwege de grote maten woensdagavond laat gebeurd. Het casco ging
een kleine kilometer over de weg op transport naar de Burgemeester
Jansenhaven en daar word hij met een telekraan met een capaciteit
van 225 ton te water gelaten.
Het pont weegt 32 ton en heeft de afmetingen van (LxBxH) 12 x 6 x 1.25
m.Vandaag wordt de motorveerpont naar Hardinxveld-Giessendam gesleept,
naar Damen Shipyards. Daar wordt de pont de scheepshelling opgetrokken
en in een hal afgebouwd. Zo worden onder andere de motor en de
schroeven en de elektrische systemen ingebouwd, en ook de
stuurhut wordt erop gezet.Medio juni moet hij daar gereed zijn. Dan
moeten ook de aanmeerfuiken aangepast zijn, zodat hij gelijk in de
vaart kan.