Kwaliteit Breda als toeristische bestemming verder omhoog met
toeristisch programma 2010-2014 âBestemming Bredaâ
Meer nieuwe (internationale) bezoekers in Breda, herhalingsbezoeken op
peil houden, behoud van de zesde plaats in de top 10 van de meest
bezochte Nederlandse toeristische steden en minimaal één keer
uitgeroepen worden tot meest gastvrije stad van Nederland. Dat zijn de
doelen van âBestemming Bredaâ, het toeristisch programma 2010-2014 dat
het college van burgemeester en wethouders heeft vastgesteld.
Dit programma gaat over behoud en verdere ontwikkeling van de
kwaliteit van Breda als toeristische bestemming. Voor de uitvoering
van het actieplan 2010, is in de begroting 2010 een bedrag van â¬
150.000 gereserveerd.
De afgelopen vier jaren was er vanuit het Grote Steden Beleid
jaarlijks ⬠150.000 beschikbaar om te investeren in de ontwikkeling
van de toeristische kwaliteit van Breda en van de stad als
toeristische bestemming. Met het programma âBestemming Bredaâ én de
toewijzing van ⬠150.000 uit de Begroting 2010 voor het actieplan
2010 kunnen de eerdere behaalde positieve resultaten verder uitgebouwd
en gestimuleerd worden. Zo neemt sinds 2004 het aantal toeristen toe
(tot 1,5 miljoen in 2008), wordt in Breda - na de vier grote steden â
het meest uitgegeven door toeristen, heeft Breda de beste binnenstad
van Nederland (2009-2011) en scoort de stad hoog als funshopstad.
Actieplan 2010
Om Breda optimaal te laten profiteren van de positieve effecten van
het toerisme voor zowel de stedelijke economie, de eigen inwoners als
het imago van de stad zijn de investeringen in het toeristisch
programma onderverdeeld in het aantrekken van (nieuwe) bezoekers, het
aantrekkelijker maken van het toeristisch aanbod en het behouden van
bestaande bezoekers. Op basis van die indeling is voor 2010 een
actieplan opgesteld om samen met partners (Koninklijke Horeca
Nederland, Retailplatform en VVV) Breda als vrijetijdsstad verder te
ontwikkelen. Zo worden dit jaar onder meer de volgende activiteiten
uitgevoerd: nationale en internationale stadspromotie met
gebruikmaking van de titel âBreda, beste binnenstad van Nederland
2009-2011â, het ontwikkelen van een digitale (telefoon)applicatie voor
de beleving van toeristisch Breda, het profileren en promoten van
grote Bredase evenementen en het ontwikkelen van een
loyaliteitsprogramma om toeristen aan de stad te binden.
Breda, 25 februari 2010
Gemeente Breda