datum: 25 februari 2010
Op bijna 80% van de scholen in het voortgezet onderwijs is het
aantal onbevoegde leraren gestegen, blijkt uit onderzoek van Trouw. De
Algemene Onderwijsbond (AOb) vindt het onaanvaardbaar dat
schoolbesturen steeds vaker onbevoegd personeel voor de klas zetten,
en vooral dat zij daar vrede mee lijken te hebben. AOb-voorzitter
Walter Dresscher: âDit vraagt juist om actie. Het convenant LeerKracht
zorgt voor meer en betere leraren, door scholing,
carrièremogelijkheden en meer salaris. Er moet duidelijk nog een
flinke schep bovenop en besturen hebben daar een grote rol in.â
Het Trouw-onderzoek laat zien dat in het voortgezet onderwijs steeds
vaker structureel onbevoegde leraren voor de klas staan. Uit eerder
onderzoek van het ministerie van OCW bleek dat 75% van de leraren
volledig bevoegd is. Daar legt AOb zich niet bij neer. De Commissie
Rinnooy Kan adviseerde dat er zowel meer als beter opgeleide docenten
voor de klas moeten komen te staan. De besturen lijken die
doelstelling nu eenzijdig naar beneden bij te stellen.
Leraar bepalend voor kwaliteit onderwijs
Leraren zijn bepalend voor de kwaliteit van het onderwijs. Een goede
leraar maakt een wereld van verschil. Volgens bepalende internationale
onderzoeken is het opleidingsniveau van de leraar de belangrijkste
voorwaarde voor goed onderwijs. Juist daarom is het onbegrijpelijk dat
schoolbesturen zich neer lijken te leggen bij onbevoegd personeel voor
de klas. Besturen gebruiken de mogelijkheden een bevoegdheid te halen
onvoldoende en hechten ook te weinig belang aan de juiste bevoegdheid.
Leerlingen hebben recht op leraren die zowel de vakinhoud als de
didactiek goed beheersen. Dresscher: âAls je dat bagatelliseert
misken je de opdracht van het onderwijs en een loop je weg voor je
bestuurlijke verantwoordelijkheid.â
Flinke schep er bovenop
Volgens de AOb moet er juist een flinke schep bovenop gedaan worden.
Er is dankzij het kabinet Balkenende IV geld om meer docenten in
hogere schalen aan te nemen en de huidige leraren extra te scholen en
meer carrièreperspectief te bieden. Deze aanpak werpt zijn vruchten
af: er komen meer studenten op de lerarenopleiding af. De AOb wil dat
een volgend kabinet deze aanpak intensiever voortzet. Dresscher: âJe
moet structureel investeren in het oplossen van het lerarentekort. We
zijn goed op weg, maar als we naar de top 5 van kenniseconomieen
willen moet er nog extra aandacht en geld naar dit probleem.â
Algemene Onderwijsbond