Gemeente Maasgouw
Toepsraak burgemeester Strous
Burgemeester Strous is op 10 februari geïnstalleerd als nieuwe
burgemeester van de gemeente Maasgouw. Hier kunt u zijn toespraak
nalezen.
Burgemeester is afvoerputje,is de kop in de Volkskrant afgelopen
zaterdag. Zit je op je vrije ochtend de krant te lezen, komt de kreet:
burgemeester is afvoerputje, op je af. Heb je weken zitten genieten
van de felicitaties, waarbij iedereen blijkbaar de functie van
burgemeester hoog acht, wordt er gesproken van een afvoerputje. Ik heb
toch geen verkeerde keuze gemaakt, speelt heel even door mijn hoofd?
Burgervader of Sheriff, is een andere tegenstelling, die in de
vakliteratuur gebezigd werd. Een derde kop in Binnenlands Bestuur gaat
nog verder: Burgemeester ontvriendt in rap tempo.
Vroeger vond ik de burgemeester in Swiebertje een echte burgervader,
hij rookte sigaren en kreeg van Saartje een koekje bij de thee.
Commissaris Bromsnor was er voor de veiligheid. Goede taakverdeling.
Vroeger had je in het Wilde Westen ook de sheriffs, zoals bij Bonanza.
Die kwam op de Pandaroza om Little Joe, Adam of Hoss wel eens terecht
te wijzen. Burgemeester en Sheriff waren twee verschillende figuren.
Onze collega-burgemeester in Groningen, Peter Rehwinkel, schrijft
erover het afgelopen weekend in de krant. De burgemeester is de spil
in het lokaal bestuur. Hij is de verbindende schakel tussen het
politieke orgaan en het uitvoerende bestuur. De verbinder tussen raad
en college. Hij moet het niet hebben van zijn formele macht, maar van
het gezag dat hij opbouwt door zijn eigen wijze van optreden.
Op veiligheidsgebied is de burgemeester wél de centrale bestuurder.
Hij is verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde en
heeft het gezag over de politie. De burgemeester is vooral een
bestuurder die op veiligheidsgebied de algemene lijnen uitzet. Er zijn
nieuwe bevoegdheden, die zijn gericht op het individu die voor
problemen zorgt.
Tot nu toe gaf de burgemeester aan wat er getolereerd werd in de buurt
of straat. Nú kan hij ook sancties opleggen. Rehwinkel stelt de vraag
of de burgemeester niet de problemen toegeschoven krijgt die eigenlijk
bij justitie zouden moeten liggen? Er zijn dus twee beelden van de
burgemeester. Een: het beeld van de burgervader die er is bij de
kavelrondes van de plaatselijke Sjutterie oppe Oaje Limburger, die er
is bij de sleuteloverdracht van de Vasteloavundjprinsen en die bij de
lintjesregen de feestvreugde in het gezin vergroot met een Koninklijke
onderscheiding. Het andere beeld is de burgemeester die een familielid
een straatverbod oplegt, omdat die zijn vriendin slaat of bedreigt.
Minister ter Horst schetst het dilemma als volgt, en dan houd ik er
over op: De taken zijn uitgebreid en ook steeds politieker. De
burgemeester komt steeds vaker in een inhoudelijke
verantwoordelijkheidsrelatie te staan met de raad. Maar het kan
spanning opleveren met de gezagsrol boven de partijen. De regie op
veiligheidsbeleid hoort bij de gemeente en de burgemeester thuis, dat
verwachten de burgers ook. De spanning zit in de vraag: hoe kun je
bouwer én hoeder zijn, hoe burgervader en sheriff? We komen er over te
spreken, dat is zeker.
Waar kom ik terecht?
De gemeente Maasgouw bestaat ruim drie jaar en heeft 10 kernen en een
bloeiend verenigingsleven. Er is veel bedrijvigheid en de gemeente
verwacht op het gebied van toerisme en recreatie extra bedrijvigheid
te kunnen aantrekken. Er is een nieuwe missie opgesteld: Leefbaarheid
en toerisme in balans. Dit geeft precies aan dat er kansen liggen,
maar die kansen verzilveren mag niet ten koste gaan van het leefgenot
in dorpen en wijken. In uw profielschets vraagt u van de burgemeester
een sleutelrol: de koers bewaken bij het uitvoeren van deze missie.
Dit is een mooie taak.
De gemeentelijke organisatie bestaat ook drie jaar. Wat ik in de
gesprekken de laatste dagen heb gemerkt is dat de organisatie
professioneel volop in ontwikkeling is. Het idee: Het beste uit mensen
halen, blijkt goed te werken. Geen dure bureaus structuren laten
bedenken, maar zelf met gezond verstand werken aan samenvoeging en de
medewerkers zelf het beste laten kiezen.
Ook de gemeente Maasgouw zal de komende maanden keuzes moeten maken.
Met minder geld zal er toch kwaliteit geleverd moeten worden. Ik zal u
gevraagd en ongevraagd de eerste tijd een spiegel voorhouden. Er
zullen pijnlijke keuzes gemaakt moeten worden. Als er open afgewogen
is en de keuzes goed worden uitgelegd aan de bevolking, zal de
acceptatie het grootst zijn.
De toekomst van Maasgouw wordt mede bepaald door het succes van de in
gang gezette gebiedsontwikkeling in Midden Limburg. Maasgouw is een
belangrijke partner in Midden Limburg en moet dit ook blijven. Samen
met andere gemeenten zal ik er aan werken dat Midden Limburg op
sociaal, ruimtelijk, ecologisch en economisch gebied sterk blijft. De
echte inspanning die we regionaal moeten gaan leveren is te
bewerkstelligen dat het bedrijfsleven investeert. De overheid heeft
bij de economische crisis projecten naar voren gehaald. Ergens eindigt
dit en nu moeten banken en investeerders weer opstaan.
Hoe staat het met de overheid?
Er is veel bestuurlijke drukte. De raad zou minder moeten willen
vergaderen en meer volksvertegenwoordiger willen zijn. In het gesprek
met de fractievoorzitters zei een van hen: "Ik ervaar het als een
last, al die vergaderingen, wat gaat u er aan doen?" Mijn voorstel is
dat u zich als raadslid nog meer probeert te concentreren op uw
hoofdtaak: Kaders stellen vooraf en het college controleren achteraf.
Verlies u niet in details, vertrouw uw college en ambtenaren en zorg
voor een goede controle achteraf. Laat ons samen met de griffie en de
raad proberen om enkele jaren achter elkaar 10% minder vergaderingen
te hebben. Dan blijft er tijd over voor andere zaken. U kunt dan meer
de paden op, de lanen in, heeft meer tijd om met uw burgers te
spreken, met nieuwe voorstellen te komen en kunt ook over de grens
kijken. Over de grens is kijken naar Midden Limburg, maar ook naar
Brabant, België, Duitsland of de Randstad.
Ook het college moet zich op hoofdzaken richten, wij moeten besturen.
Een steigerplank los, of een probleem bij het vergunnen van een
evenement of een verbouwing, zijn zaken die allereerst en vooral door
de ambtenaren opgelost moeten worden. Als college moeten we oog houden
voor kwaliteitscontrole en ook toetsen hoe de burgers de diensten
ervaren. Maar niet als bestuurder op de stoel van de ambtenaar gaan
zitten.
De verruwing van verbale omgangsvormen wil ik ook kort even met u
bespreken. Wat mij opvalt in de krant, maar natuurlijk ook op de vele
websites en op tv, is de verruwing, of zo u wilt de Verwildering van
de omgangsvormen. Het is mij veel te gemakkelijk: Zeggen wat je denkt.
Ik roep volksvertegenwoordigers op niet te zeggen wat ze denken, maar
eerst dóór te denken en dan te bedenken of er iets gezegd moet worden
en vooral met welke woorden. Ik weet dat de cultuur in Maasgouw niet
hijgerig is en laat ons dit ook zo houden. Wij hebben een
voorbeeldfunctie voor onze burgers.
Beste burgers
Verkiezingen komen er aan en daarmee komt er ook een nieuwe raad. De
verkiezingsprogramma's geven wat te kiezen. Burgers, uw recht is het
om de koers van de gemeente te bepalen met uw stem. Ik roep u allen op
te gaan stemmen.
De mooie dingen van Maasgouw
Ik zal proberen de gemeente in al zijn veelzijdigheid snel te leren
kennen. Sommige dingen heb ik al ervaren. Ik mocht al genieten van het
Maasgouwertje, de bourgondische roombotercake uit Maasbracht. De
Laaker Boere Sjink heb ik in de koelkast liggen, misschien kan die wel
aan een vleeshaak aan het plafond, dat moet ik nog navragen bij de
gebroeders Bongaarts in Ohé en Laak. De Maasplassen-kiezel uit Heel is
een snoepje dat zo in de vastenpot kan, om met halfvasten op te eten.
De Voorjaarshoning uit Beegden of de Fruitbloesem van Linne, de
Wessemer Knapkoek, fijn om te geven, heerlijk om te eten. Dames en
heren, zeker nu ook met de aankomende carnaval mogen de Staeveswierter
Stekwurskes niet in het handtasje ontbreken. En als laatste
streekproduct beveel ik u de witte en rode wijn aan uit Thorn.
Nadenkend over één typering voor Maasgouw kwam ik op gastvrijheid.
Gastvrijheid op toeristisch vlak, het aanmeren van de scheepvaart in
Maasbracht, het warme thuis in de zorginstellingen in Heel en op
andere plaatsen; het gastronomische in de restaurants in bijna elke
plaats. De aandacht voor bedrijven en werkgelegenheid. Iedereen is
welkom.
Vanaf het eerste moment dat ik kennismaakte met de gemeente voelde ik
mezelf ook warm welkom. Laten we samen werken aan een blijvend welkom
aan iedereen die iets wil in Maasgouw. Ik zal me er als uw
burgemeester blijvend voor inzetten.
Dank aan
Tot slot wil ik iedereen danken die er aan bijgedragen heeft dat we
vandaag bij elkaar zijn. Oud burgemeester Frans Wilms die me in een
gesprek al wat inkijkjes gaf. Uw interim-burgemeester Ger Kockelkorn
die de periode van oud naar nieuw geruisloos heeft laten verlopen. De
leden van de sollicitatiecommissie en commissaris Frissen die mij de
overtuiging gaven in de gesprekken dat ik een goede keuze ging maken
om hier te komen werken. Alle medewerkers van de gemeente die me nu al
wegwijs gemaakt hebben.
Dank aan de insprekers Twan Huyskens, Math Wilms, Jacques Niederer en
de commissaris voor de warme en wijze woorden. Ger Reijners voor het
hanteren van de voorzittershamer in mijn plaats.
Tot slot dank aan u allen dat u er vanavond bent, u bent belangrijk
voor mij, hopelijk kan ik dat ook voor u zijn. Een fijne avond
gewenst.
Publiekscentrum | Markt 36 Maasbracht | Telefoon 0475 85 25 00