ProRail
23-02-2010
Tijdelijk gedeeltelijke afsluiting Houtribdreef in Lelystad
Vanaf donderdag 25 februari 2010 tot medio juni 2010 is de noordelijke
rijbaan van de Houtribdreef gesloten. Het betreft het gedeelte vanaf
de toegangsweg naar Karveel tot de rotonde bij de Stationsdreef. Al
het verkeer wordt via de zuidelijke rijbaan geleid. De tijdelijke
omleiding is nodig voor de verbreding van het spoorviaduct vanwege de
aanleg van de Hanzelijn. De aannemerscombinatie Lely-200 voert deze
werkzaamheden uit in opdracht van ProRail.
Verkeersmaatregelen Houtribdreef
Van 18 januari 2010 kunnen fietsers al geen gebruik maken van het
fietspad onder het spoorviaduct bij de Houtribdreef. Zij worden
omgeleid via de onderdoorgang bij het Kofschip. Vanaf donderdag 25
februari 2010 tot medio juni 2010 wordt een deel van de noordelijke
rijbaan van de Houtribdreef voor het autoverkeer afgesloten tussen het
spoorviaduct en de toegangsweg naar Karveel. De zuidelijke rijbaan van
de Houtribdreef wordt gedurende deze periode in twee richtingen
gebruikt.
Nieuw spoorviaduct Houtribdreef
Aan de noordkant van het huidige spoorviaduct komt een nieuw
spoorviaduct. De werkzaamheden voor dit nieuwe spoorviaduct bestaan
uit het plaatsen van een nieuw landhoofd, kolommen en een spoordek.
Ter plaatse van de kolommen vinden heiwerkzaamheden plaats.
Geluidschermen
Lely-200 heeft inmiddels langs een groot deel van het tracé in
Lelystad heipalen met een lengte van circa 6 meter in de grond geheid.
Deze palen zijn nodig voor het bevestigen van de geluidschermen. Dit
zal vanaf medio april 2010 gebeuren. De hoogte van de geluidschermen
varieert van 1 tot 3 meter. De schermen komen ter hoogte van de
bebouwde gedeelten langs het spoor in Lelystad te staan. Bij de
spoorviaducten zijn de schermen doorzichtig. Langs de dichte
geluidschermen komt begroeiing.
Hanzelijn
ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de
Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden
slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van
Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook
zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn.
Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en
wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een
nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder
het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.