Vialis
BR>
Rijkswaterstaat zet Verkeerscentrale van Morgen in de steigers
Een betere benutting van de infrastructuur is het belangrijkste middel
om de verkeersproblemen te lijf te gaan. Om verkeersmanagement
optimaal toe te kunnen passen, gaan de verkeerscentrales van
Rijkswaterstaat op de schop.
Al aan het eind van de jaren negentig werd geconstateerd dat de vijf
verkeerscentrales toe waren aan een vernieuwingsslag. Hiervoor startte
eind jaren negentig het Vanessa-project. De gedachte hierachter was om
een uniform systeem voor alle centrales in te voeren. Na jaren van
ontwikkeling is het Vanessa-project vastgelopen.
De noodzaak om in te grijpen is daarmee niet van de baan. Een van de
grote problemen waar de centrales mee kampen is dat in het verleden
iedere nieuwe toepassing langs de weg een eigen bedieningssysteem
kreeg. Daardoor zijn er nu in de centrales veel verschillende systemen
naast elkaar in gebruik. Doordat de operators veel verschillende
systemen moeten bedienen, is het moeilijk ze effectief en in samenhang
aan te sturen.
In de `verkeerscentrale van morgen' moet het mogelijk zijn om op een
eenvoudige manier meer systemen tegelijk en in samenhang met elkaar te
bedienen. Dat is onder meer nodig om vanuit de centrales
verkeersmanagementscenario's in werking te kunnen stellen.
Voorwaarde daarvoor is dat de systemen in ieder geval gebruikmaken van
dezelfde gebruikersinterface en geografische ondergrond. De
onderliggende systemen hoeven niet identiek te zijn, maar moeten wel
simpel aan elkaar te koppelen zijn.
De eerste centrales worden volgens de nieuwe uitgangspunten opnieuw
ingericht. In 2010 zijn alle centrales klaar.
* Klik hier voor het volledige artikel. (256 kb)