Vialis
BR>

Rijkswaterstaat zet Verkeerscentrale van Morgen in de steigers

Een betere benutting van de infrastructuur is het belangrijkste middel om de verkeersproblemen te lijf te gaan. Om verkeersmanagement optimaal toe te kunnen passen, gaan de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat op de schop.

Al aan het eind van de jaren negentig werd geconstateerd dat de vijf verkeerscentrales toe waren aan een vernieuwingsslag. Hiervoor startte eind jaren negentig het Vanessa-project. De gedachte hierachter was om een uniform systeem voor alle centrales in te voeren. Na jaren van ontwikkeling is het Vanessa-project vastgelopen.

De noodzaak om in te grijpen is daarmee niet van de baan. Een van de grote problemen waar de centrales mee kampen is dat in het verleden iedere nieuwe toepassing langs de weg een eigen bedieningssysteem kreeg. Daardoor zijn er nu in de centrales veel verschillende systemen naast elkaar in gebruik. Doordat de operators veel verschillende systemen moeten bedienen, is het moeilijk ze effectief en in samenhang aan te sturen.

In de `verkeerscentrale van morgen' moet het mogelijk zijn om op een eenvoudige manier meer systemen tegelijk en in samenhang met elkaar te bedienen. Dat is onder meer nodig om vanuit de centrales verkeersmanagementscenario's in werking te kunnen stellen.

Voorwaarde daarvoor is dat de systemen in ieder geval gebruikmaken van dezelfde gebruikersinterface en geografische ondergrond. De onderliggende systemen hoeven niet identiek te zijn, maar moeten wel simpel aan elkaar te koppelen zijn.

De eerste centrales worden volgens de nieuwe uitgangspunten opnieuw ingericht. In 2010 zijn alle centrales klaar.

* Klik hier voor het volledige artikel. (256 kb)