Deelgemeente Oud-West Amsterdam
aanpakken
---
Oud-West gaat sluipverkeer aanpakken
24 februari 2010
Stadsdeel Oud-West gaat het sluipverkeer aanpakken. Door de
rijrichting in een aantal straten aan te passen, wil het stadsdeel de
verkeersoverlast verminderen. Tegelijkertijd kan hierdoor de
luchtkwaliteit verbeteren doordat minder automobilisten onnodig hoeven
om te rijden.
Via enquetes en `schouwen' -het bekijken van verkeerssituaties- zijn
een aantal knelpunten in het stadsdeel vastgesteld en is gekeken hoe
het op die plaatsen beter kan. Ook gesprekken met onder andere de
politie en de Fietsersbond hebben nuttige suggesties opgeleverd. De
deelraad van Oud-West heeft dit `Verkeerscirculatieplan' medio
februari vastgesteld.
Het Verkeerscirculatieplan is eind vorig jaar in een viertal
bijeenkomsten met buurtbewoners besproken. In een aantal gevallen
hebben deze avonden tot aanpassingen geleid. Zo zal de rijrichting
niet in de Nicolaas Beetsstraat maar in de Tollensstraat worden
omgedraaid om het sluipverkeer te ontmoedigen. Er komt geen
tweerichtingsverkeer in de Rhijnvis Feithstraat, maar is besloten de
rijrichting aan te passen. Sluipverkeer in de Borgerbuurt (Nicolaas
Beetsstraat en Kanaalstraat) wordt op verschillende manieren
aangepakt: de Jacob van Lennepkade noord (waar nu het fietspad ligt
door het Nic. Beetsplantsoen) wordt als proef opengesteld voor
autoverkeer. Tegelijkertijd krijgt de Jacob van Lennepstraat (tussen
Bilderdijkstraat en Bilderdijkkade) eenrichtingsverkeer de wijk uit.
Op deze manier wordt vooral de verkeersoverlast in de Kanaalstraat
teruggedrongen. Er komt nader onderzoek naar knelpunten in de
Bellamybuurt en rondom de Kinkerstraat oost. Vanaf komend voorjaar
zullen alle geplande aanpassingen worden uitgevoerd.
---