Deelgemeente Oud-West Amsterdam


aanpakken

---

Oud-West gaat sluipverkeer aanpakken

24 februari 2010

Stadsdeel Oud-West gaat het sluipverkeer aanpakken. Door de rijrichting in een aantal straten aan te passen, wil het stadsdeel de verkeersoverlast verminderen. Tegelijkertijd kan hierdoor de luchtkwaliteit verbeteren doordat minder automobilisten onnodig hoeven om te rijden.

Via enquetes en `schouwen' -het bekijken van verkeerssituaties- zijn een aantal knelpunten in het stadsdeel vastgesteld en is gekeken hoe het op die plaatsen beter kan. Ook gesprekken met onder andere de politie en de Fietsersbond hebben nuttige suggesties opgeleverd. De deelraad van Oud-West heeft dit `Verkeerscirculatieplan' medio februari vastgesteld.

Het Verkeerscirculatieplan is eind vorig jaar in een viertal bijeenkomsten met buurtbewoners besproken. In een aantal gevallen hebben deze avonden tot aanpassingen geleid. Zo zal de rijrichting niet in de Nicolaas Beetsstraat maar in de Tollensstraat worden omgedraaid om het sluipverkeer te ontmoedigen. Er komt geen tweerichtingsverkeer in de Rhijnvis Feithstraat, maar is besloten de rijrichting aan te passen. Sluipverkeer in de Borgerbuurt (Nicolaas Beetsstraat en Kanaalstraat) wordt op verschillende manieren aangepakt: de Jacob van Lennepkade noord (waar nu het fietspad ligt door het Nic. Beetsplantsoen) wordt als proef opengesteld voor autoverkeer. Tegelijkertijd krijgt de Jacob van Lennepstraat (tussen Bilderdijkstraat en Bilderdijkkade) eenrichtingsverkeer de wijk uit. Op deze manier wordt vooral de verkeersoverlast in de Kanaalstraat teruggedrongen. Er komt nader onderzoek naar knelpunten in de Bellamybuurt en rondom de Kinkerstraat oost. Vanaf komend voorjaar zullen alle geplande aanpassingen worden uitgevoerd.
---