Groen!
Meccanoscenario Forum 2020 en stRaten-Generaal verdient eerlijke kans
door Freya Piryns (Federaal parlement: Senaat), Mieke Vogels (Vlaams
parlementslid) op 24 februari 2010 in "Mobiliteit en verkeersveiligheid",
"Ruimtelijke ordening en stedelijkheid"
Groen! heeft kennis genomen van het nieuwe voorstel van Forum 2020 en
stRaten-Generaal om de mobiliteitsproblemen in en rond Antwerpen aan
te pakken. Dit voorstel heeft grote verdiensten: het wil van Antwerpen
een groenere stad maken door de mobiliteitsproblemen op een duurzame
manier aan te pakken. Het middenveld heeft op korte termijn meer
bereikt dan de zeven werkgroepen van minister-president Peeters.
"De grote verdienste van het nieuwe plan is dat de verkeerstromen
integraal bekeken worden en dat gekozen wordt voor de leefbaarheid van
de stad. Tegelijk worden ook de nodige garanties geboden voor de rand.
Als dit plan integraal wordt uitgevoerd, hoeven we niet meer te
spreken in termen van winnaars en verliezers, " zegt Dirk Peeters,
Vlaams parlementslid voor Groen!: "Maar dan moeten we ook de moed
hebben om grote projecten die nieuwe mobiliteit genereren kritisch te
bekijken. Ik denk bijv. aan de bedrijvenzone `De Keer' te Wommelgem of
de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsactiviteiten op de site van de
luchthaven van Deurne."
"Met deze plannen is de Lange Wapper definitief van de baan," aldus
Freya Piryns, Antwerps gemeenteraadslid en senator voor Groen!. "Door
het ARUP/SUM-tracé op te schuiven, wordt ook mogelijk druk op Ekeren
vermeden. Het grote winstpunt is bovendien dat de plannen voor de
verbreding van het aantal rijstroken op de ring worden afgevoerd. Zo
kan nu wel werk gemaakt worden van een leefbare inbedding, niet alleen
van de singel, maar ook van de ring in het stedelijk weefsel. Het
ideaal scenario is een combinatie van een groene singel en
plaatselijke overkappingen van de ring."
De randvoorwaarden die stRaten-Generaal noemt zijn essentieel. Hiermee
kan niet gemarchandeerd worden. Dit plan is één en ondeelbaar. Het is
enkel bespreekbaar als effectief gekozen wordt voor tunnels die de
groene rand sparen, zowel ter hoogte van Zwijndrecht als in Merksem,
Schoten, Wommelgem, ... Ook de voorstellen om trager te rijden op de
ring en te kiezen voor een slimme inzet van de kilometerprijs die de
Vlaamse regering binnen enkele jaren zal invoeren, is cruciaal om het
plan echt een kans op slagen te bieden.
Groen! parlementslid Mieke Vogels vindt het werkstuk een goede
vertrekbasis: "Het geleverde studiewerk is een bekroning van een
proces van burgerdemocratie, waarbij ondernemers, politici en
actievoerders samen verantwoordelijkheid opnamen. Ik doe een oproep
aan zowel het Antwerps stadsbestuur als de Vlaamse regering, om dit
signaal ernstig te nemen. Het middenveld heeft op korte termijn veel
meer bereikt dan de zeven werkgroepen van Kris Peeters samen die
bleven rondjes draaien. Het zou van politieke flair getuigen als de
minister-president het werk van het Forum 2020 naar waarde schat en
mee als uitgangspunt neemt om tot een oplossing te komen."
Groen! Provincie Antwerpen zal zich de komende maanden meer in detail
buigen over de plannen van Forum 2020. We doen dat met alle
betrokkenen van de stad, onze burgemeesters in Zwijndrecht en Mortsel,
de rand van de stad, en de Kempen en het Waasland. Op een provinciaal
congres op 5 juni zal Groen! met een gezamenlijk standpunt naar buiten
komen.
Mede ondertekend door:
Willy Minnebo en Ingrid Pira, burgemeesters in Zwijndrecht en Mortsel