Groen!

Meccanoscenario Forum 2020 en stRaten-Generaal verdient eerlijke kans

door Freya Piryns (Federaal parlement: Senaat), Mieke Vogels (Vlaams parlementslid) op 24 februari 2010 in "Mobiliteit en verkeersveiligheid", "Ruimtelijke ordening en stedelijkheid"

Groen! heeft kennis genomen van het nieuwe voorstel van Forum 2020 en stRaten-Generaal om de mobiliteitsproblemen in en rond Antwerpen aan te pakken. Dit voorstel heeft grote verdiensten: het wil van Antwerpen een groenere stad maken door de mobiliteitsproblemen op een duurzame manier aan te pakken. Het middenveld heeft op korte termijn meer bereikt dan de zeven werkgroepen van minister-president Peeters.

"De grote verdienste van het nieuwe plan is dat de verkeerstromen integraal bekeken worden en dat gekozen wordt voor de leefbaarheid van de stad. Tegelijk worden ook de nodige garanties geboden voor de rand. Als dit plan integraal wordt uitgevoerd, hoeven we niet meer te spreken in termen van winnaars en verliezers, " zegt Dirk Peeters, Vlaams parlementslid voor Groen!: "Maar dan moeten we ook de moed hebben om grote projecten die nieuwe mobiliteit genereren kritisch te bekijken. Ik denk bijv. aan de bedrijvenzone `De Keer' te Wommelgem of de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsactiviteiten op de site van de luchthaven van Deurne."

"Met deze plannen is de Lange Wapper definitief van de baan," aldus Freya Piryns, Antwerps gemeenteraadslid en senator voor Groen!. "Door het ARUP/SUM-tracé op te schuiven, wordt ook mogelijk druk op Ekeren vermeden. Het grote winstpunt is bovendien dat de plannen voor de verbreding van het aantal rijstroken op de ring worden afgevoerd. Zo kan nu wel werk gemaakt worden van een leefbare inbedding, niet alleen van de singel, maar ook van de ring in het stedelijk weefsel. Het ideaal scenario is een combinatie van een groene singel en plaatselijke overkappingen van de ring."

De randvoorwaarden die stRaten-Generaal noemt zijn essentieel. Hiermee kan niet gemarchandeerd worden. Dit plan is één en ondeelbaar. Het is enkel bespreekbaar als effectief gekozen wordt voor tunnels die de groene rand sparen, zowel ter hoogte van Zwijndrecht als in Merksem, Schoten, Wommelgem, ... Ook de voorstellen om trager te rijden op de ring en te kiezen voor een slimme inzet van de kilometerprijs die de Vlaamse regering binnen enkele jaren zal invoeren, is cruciaal om het plan echt een kans op slagen te bieden.

Groen! parlementslid Mieke Vogels vindt het werkstuk een goede vertrekbasis: "Het geleverde studiewerk is een bekroning van een proces van burgerdemocratie, waarbij ondernemers, politici en actievoerders samen verantwoordelijkheid opnamen. Ik doe een oproep aan zowel het Antwerps stadsbestuur als de Vlaamse regering, om dit signaal ernstig te nemen. Het middenveld heeft op korte termijn veel meer bereikt dan de zeven werkgroepen van Kris Peeters samen die bleven rondjes draaien. Het zou van politieke flair getuigen als de minister-president het werk van het Forum 2020 naar waarde schat en mee als uitgangspunt neemt om tot een oplossing te komen."

Groen! Provincie Antwerpen zal zich de komende maanden meer in detail buigen over de plannen van Forum 2020. We doen dat met alle betrokkenen van de stad, onze burgemeesters in Zwijndrecht en Mortsel, de rand van de stad, en de Kempen en het Waasland. Op een provinciaal congres op 5 juni zal Groen! met een gezamenlijk standpunt naar buiten komen.

Mede ondertekend door:
Willy Minnebo en Ingrid Pira, burgemeesters in Zwijndrecht en Mortsel