Gemeente Leidschendam-Voorburg
Leidschendam-Voorburg: N11-West niet langs Vlietland
Burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg zijn onaangenaam
verrast door het vorige maand gepresenteerde rapport 1e fase MER
RijnlandRoute. Hierin staan enkel nieuwe varianten voor het tracé van
N11-West die alle direct langs (provinciaal) recreatiegebied Vlietland
lopen. In eerdere rapporten was er steeds sprake van een groene buffer
tussen het recreatiegebied en de nieuwe weg van ten minste 340 meter.
Burgemeester en wethouders sturen gedeputeerde staten (GS) van
Zuid-Holland hierover een brandbrief. GS stellen het rapport 1e fase
MER RijnlandRoute op 24 februari vast.
Groene buffer
Burgemeester en wethouders onderschrijven het belang van de aanleg van
een nieuwe hoogwaardige ontsluiting voor de bereikbaarheid van
Holland-Rijnland, de Leidse regio en de Bollenstreek. Uit de
milieueffectrapportage moet blijken welk tracé van de RijnlandRoute
het beste scoort op het gebied van milieu. Het tracé van de N11-West
loopt in het Eindrapport Integrale Benadering Holland Rijnland van
oktober 2009 nog in de Oostvlietpolder op een afstand van honderd
meter ten zuiden van het toekomstige bedrijventerrein. Tussen dit
tracé en Vlietland ligt een groene buffer van bijna 350 meter.
Recreatiecentrum Vlietland heeft begin vorig jaar als reactie op de
Startnotitie Rijnland N11-West GS verzocht beter rekening te houden
met de belangen van de ruim één miljoen bezoekers die het
recreatiegebied jaarlijks trekt. Met verschuiven van het tracé tot
direct langs het toekomstige bedrijventerrein in de Oostvlietpolder,
zou de afschermende groene buffer honderd meter breder worden,
waardoor geluidoverlast en luchtvervuiling in Vlietland het minste
zouden toenemen.
Geen noodzaak Vlietlandvariant
Alle vijf varianten in het recente rapport 1e fase MER RijnlandRoute
lopen nu ineens direct langs recreatiegebied Vlietland. Deze varianten
hebben zeer negatieve invloed op het gebruik van Vlietland. Bij de
aansluiting met rijksweg A4 snijdt het tracé zelfs door het
noordoostelijke deel van Vlietland waardoor de geplande verbetering en
uitbreiding van de recreatieve voorzieningen hier vrijwel onmogelijk
worden. Bovendien sluiten de varianten de enige toegangsweg van
Vlietland volledig af. Burgemeester en wethouders constateren tevens
dat er binnen het MER onvoldoende aandacht is voor de groengebieden
(Regiopark Duin, Horst en Weide), de landgoederen en de ecologische
verbindingszone tussen de duinen en het Groene Hart. De laatste
varianten van de RijnlandRoute liggen in de te behouden zichtlijn
tussen de Voorschotense buitenplaats Berbice en de Vliet.
Burgemeester en wethouders vragen GS met klem het tracé van N11-West
zoveel mogelijk te verleggen richting toekomstig bedrijventerrein in
de Oostvlietpolder. Er is immers geen noodzaak voor een tracé pal
langs Vlietland.