Gemeente Leidschendam-Voorburg


Leidschendam-Voorburg: N11-West niet langs Vlietland

Burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg zijn onaangenaam verrast door het vorige maand gepresenteerde rapport 1e fase MER RijnlandRoute. Hierin staan enkel nieuwe varianten voor het tracé van N11-West die alle direct langs (provinciaal) recreatiegebied Vlietland lopen. In eerdere rapporten was er steeds sprake van een groene buffer tussen het recreatiegebied en de nieuwe weg van ten minste 340 meter. Burgemeester en wethouders sturen gedeputeerde staten (GS) van Zuid-Holland hierover een brandbrief. GS stellen het rapport 1e fase MER RijnlandRoute op 24 februari vast.

Groene buffer
Burgemeester en wethouders onderschrijven het belang van de aanleg van een nieuwe hoogwaardige ontsluiting voor de bereikbaarheid van Holland-Rijnland, de Leidse regio en de Bollenstreek. Uit de milieueffectrapportage moet blijken welk tracé van de RijnlandRoute het beste scoort op het gebied van milieu. Het tracé van de N11-West loopt in het Eindrapport Integrale Benadering Holland Rijnland van oktober 2009 nog in de Oostvlietpolder op een afstand van honderd meter ten zuiden van het toekomstige bedrijventerrein. Tussen dit tracé en Vlietland ligt een groene buffer van bijna 350 meter. Recreatiecentrum Vlietland heeft begin vorig jaar als reactie op de Startnotitie Rijnland N11-West GS verzocht beter rekening te houden met de belangen van de ruim één miljoen bezoekers die het recreatiegebied jaarlijks trekt. Met verschuiven van het tracé tot direct langs het toekomstige bedrijventerrein in de Oostvlietpolder, zou de afschermende groene buffer honderd meter breder worden, waardoor geluidoverlast en luchtvervuiling in Vlietland het minste zouden toenemen.

Geen noodzaak Vlietlandvariant
Alle vijf varianten in het recente rapport 1e fase MER RijnlandRoute lopen nu ineens direct langs recreatiegebied Vlietland. Deze varianten hebben zeer negatieve invloed op het gebruik van Vlietland. Bij de aansluiting met rijksweg A4 snijdt het tracé zelfs door het noordoostelijke deel van Vlietland waardoor de geplande verbetering en uitbreiding van de recreatieve voorzieningen hier vrijwel onmogelijk worden. Bovendien sluiten de varianten de enige toegangsweg van Vlietland volledig af. Burgemeester en wethouders constateren tevens dat er binnen het MER onvoldoende aandacht is voor de groengebieden (Regiopark Duin, Horst en Weide), de landgoederen en de ecologische verbindingszone tussen de duinen en het Groene Hart. De laatste varianten van de RijnlandRoute liggen in de te behouden zichtlijn tussen de Voorschotense buitenplaats Berbice en de Vliet. Burgemeester en wethouders vragen GS met klem het tracé van N11-West zoveel mogelijk te verleggen richting toekomstig bedrijventerrein in de Oostvlietpolder. Er is immers geen noodzaak voor een tracé pal langs Vlietland.