Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 24 februari 2010
Lokale politici op YouTube: weggegooide campagnetijd! Kijkcijfers YouTube-filmpjes bedroevend laag

Uit onderzoek van de BesteWebpoliticus.nl en communicatiebureau Hendrikx Van der Spek blijkt dat de YouTubefilmpjes van lokale politici weinig tot geen effect sorteren. Kiezers kijken er namelijk niet naar. De kijkersaantallen van lijsttrekker-YouTubefilmpjes zijn bedroevend laag. Uitzonderingen op de regel zijn filmpjes die door landelijke media (vaak negatief) zijn besproken.

De 'Top-3'
Van alle onderzochte lijsttrekkers wint SP'er Tim Schipper uit Utrecht. Tot nu toe klikten 304 mensen op zijn filmpje. Maar of hij serieus 'een winnaar' is? De gemeente Utrecht heeft 258.220 inwoners: slechts 0,12 procent van de Utrechtse kiezers zou Tims filmpje dus gezien kunnen hebben. Twijfelachtige tweede is Ingrid de Bondt (VVD, Utrecht): zij haalt maximaal 0,1 procent van de kiezers binnen op haar filmpje. Op de derde plaats staat Salima Belhaj (D66, Amsterdam) met 0,09 procent.

Klikken is niet altijd kijken
De genoemde percentages zijn maximaal mogelijk gehaalde scores. Op YouTube staat bij ieder filmpje hoe vaak mensen erop geklikt hebben. Vraag is echter of al die klikkers uniek zijn. Misschien dat trotse lijsstrekkers of nieuwsgierige partijgenoten het filmpje meerdere keren bekeken hebben. Het aantal bereikte kiezers ligt daarom waarschijnlijk nog lager.

Filmpjes die wél scoren
Er zijn ook filmpjes die wél scoren. Maar dat heeft niets te maken met de inhoud. De meest bekeken gemeenteraadsfilmpjes op YouTube zijn namelijk allemaal becommentarieerd op www.geenstijl.nl of door andere landelijke media, zoals EditieNL. De absolute nummer 1 is de PvdA van Kampen in polonaise (voordat dit filmpje van YouTube verdween, had het 50.000 kijkers). Op nummer 2: lijsttrekker van het CDA in Enschede, Myra Koomen, vanwege haar té gelikte commercial.

Onderzoek
Voor onze resultaten baseren we ons op de lijsttrekkerfilmpjes van zes politieke partijen (PvdA, CDA, D66, GroenLinks, SP, VVD). We onderzochten deze in de vijf grootste Nederlandse gemeenten: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. Van die filmpjes zetten we de klikcijfers af tegen het aantal inwoners. We bekeken daarbij alleen filmpjes die:
. op YouTube stonden (dus geen Vimeo of Google Video);
. na november 2009 zijn gepubliceerd;
. over de lijsttrekker gaan en gepost zijn door de partij of lijsttrekker zelf.

Einde Persbericht