Gemeente Stein
Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen
In de gemeente Stein zijn voor 2010 de kwijtscheldingsnormen bepaald
op 100% van de bijstandsnorm. Dit betekent dat mensen met een
minimum-inkomen voor kwijtschelding in aanmerking komen, behalve als
wordt beschikt over een vermogen dat een bepaald bedrag te boven gaat
(o.a. afhankelijk van de gezinssituatie).
Kwijtschelding van belastingen is alleen mogelijk voor de
onroerende-zaakbelastin-gen, de rioolrechten, de afvalstoffenheffing
(vast recht) en de hondenbelasting (eerste hond).
Cliënten afdeling Werk & Inkomen
Vanaf 2010 heeft het college besloten om belastingplichtigen met een
uitkering WWB (bijstandsuitkering) automatisch kwijtschelding te
verlenen. Dit vanwege het feit dat van deze mensen de gegevens bij de
afdeling Werk en Inkomen bekend zijn. Als u op het moment van het
vaststellen van de belastingaanslag een WWB-uitkering ontvangt, hoeft
u geen verzoek tot kwijtschelding meer in te dienen.
Overige belastingplichtigen
Omdat de gegevens van de overige belastingplichtigen met een uitkering
op of rond het minimuminkomen (o.a. AOWâers, WAOâers en Vutters ) niet
bij de gemeente bekend zijn, moet deze categorie zelf verzoeken om
kwijtschelding met het gebruikelijk verzoekformulier. Het is namelijk
niet mogelijk gebleken om deze groep te traceren en apart aan te
schrijven.
Regelgeving
Voor het beoordelen van verzoeken om kwijtschelding heeft het Rijk
regels gemaakt. De gemeente Stein past deze regels toe. De regeling
houdt in dat bij de bereke-ning van kwijtschelding de kosten van
bestaan binnen een bepaalde bandbreedte worden gesteld op 100% van het
inkomen van de belastingschuldige. Met andere woorden: de
kwijtscheldingsnorm is 100% van het totale inkomen (= zonder aftrek
van uitgaven).
Wanneer komt u wel in aanmerking voor kwijtschelding?
U komt in aanmerking voor volledige kwijtschelding als uw netto
besteed-baar inkomen lager dan of gelijk is aan het norminkomen
(100%-norm) dat op uw gezinssituatie van toepassing is. Het netto
besteedbaar inkomen wordt bepaald door de netto inkomsten per maand te
verminderen met bepaalde maandelijkse lasten.
Netto inkomsten zijn: loon, pensioen of uitkering plus vakan-tiegeld,
ontvangen alimentatie, huurtoeslag, inkomsten uit kamerverhuur en
kostgangers en een voorlopige teruggaaf inzake "heffingskortingen".
Maandelijkse lasten zijn: de huurprijs van uw woning boven een
bepaalde ondergrens of eventueel maandelijkse hypotheekrente van de
woning, betalingen op belastingschulden, betalingen op terugvordering
toeslag(en), betaalde alimentatie en de kosten van
ziektekostenverzekering (nominale basispremie + aanvullende
premie(s)).
Huurprijs en maandelijkse hypotheekrente zijn aan een maximum
gebonden.
Per 1 januari 2010 zijn de rijksnormen per maand maximaal:
Â
Beneden 65 jaar Â
65 jaar en ouder
- alleenstaande â¬
910,00 â¬
1.021,00
- éénoudergezin â¬
1.170,00 ⬠1.278,00
- echtpaar/samenwonend â¬
1.300,00 ⬠1.418,00
*
* Als slechts één partner 65 jaar of ouder is, dan geldt eveneens
een bedrag van ⬠1.396,00.
Als uw netto besteedbaar inkomen hoger is dan deze bedragen, dan wil
dat nog niet zeggen dat u niet voor kwijtschelding in aanmerking komt.
Afhanke-lijk van uw persoonlijke financiële situatie kan
gedeeltelijke kwijtschelding mogelijk zijn.
Wanneer komt u niet in aanmerking voor kwijtschelding?
U komt onder andere niet voor kwijtschelding in aanmerking als:
⢠u over voldoende betalingscapaciteit beschikt;
⢠u voldoende vermogen heeft: bank/giro- en spaartegoeden (vrij te
laten bedrag tot maximaal ⬠1.890,00), een auto met een dagwaarde van
meer dan ⬠2.269,00 en de overwaarde van de eigen woning. Dit laatste
is het verschil tussen de verkoopwaarde en de op de woning rustende
hypotheek; (dit geldt niet voor mensen met een WWB-uitkering, daarvoor
gelden de vermogensgrenzen zoals in de WWB)
⢠u het verzoek om kwijtschelding niet binnen 6 weken na dagtekening
van het aanslagbiljet heeft ingediend;
⢠u het kwijtscheldingsformulier niet volledig en/of onjuist heeft
ingevuld;
⢠u de aanvullende informatie die bij het formulier wordt gevraagd
niet (tijdig) heeft ingeleverd;
Formulier
U kunt kwijtschelding aanvragen met het 'Verzoek-formulier
kwijtschelding van gemeentelijke belastingen'. Dit kunt u krijgen bij
de afdeling Publiekszaken, na een telefoontje krijgt u het
thuisgestuurd.
Het formulier moet u binnen zes weken na dagtekening van het
aan-slagbiljet bij de gemeente indienen. Dit betekent dat uw
kwijtscheldingsverzoek uiterlijk 10 april 2010 bij de gemeente binnen
moet zijn. Verzoeken die te laat binnenkomen, worden afgewezen.
Uitstel van betaling
Heeft u een aanvraag om kwijtschelding ingediend, dan krijgt u
automatisch uitstel van betaling. Pas als blijkt dat u geen
kwijtschelding krijgt, moet u de verschuldigde belasting alsnog
betalen binnen de termijnen die op het aanslagbiljet staan vermeld.
Als u niet voor kwijtschelding in aanmerking komt, kan de gemeente
wellicht een betalingsregeling treffen.
Heeft u vragen over het kwijtschelden van belastingen, dan kunt u
terecht bij de afdeling Publiekszaken in het gemeentehuis,
telefoonnummer 046-435 93 93.