Gemeente Stein


Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen

In de gemeente Stein zijn voor 2010 de kwijtscheldingsnormen bepaald op 100% van de bijstandsnorm. Dit betekent dat mensen met een minimum-inkomen voor kwijtschelding in aanmerking komen, behalve als wordt beschikt over een vermogen dat een bepaald bedrag te boven gaat (o.a. afhankelijk van de gezinssituatie).

Kwijtschelding van belastingen is alleen mogelijk voor de onroerende-zaakbelastin-gen, de rioolrechten, de afvalstoffenheffing (vast recht) en de hondenbelasting (eerste hond).

Cliënten afdeling Werk & Inkomen
Vanaf 2010 heeft het college besloten om belastingplichtigen met een uitkering WWB (bijstandsuitkering) automatisch kwijtschelding te verlenen. Dit vanwege het feit dat van deze mensen de gegevens bij de afdeling Werk en Inkomen bekend zijn. Als u op het moment van het vaststellen van de belastingaanslag een WWB-uitkering ontvangt, hoeft u geen verzoek tot kwijtschelding meer in te dienen.

Overige belastingplichtigen
Omdat de gegevens van de overige belastingplichtigen met een uitkering op of rond het minimuminkomen (o.a. AOWâers, WAOâers en Vutters ) niet bij de gemeente bekend zijn, moet deze categorie zelf verzoeken om kwijtschelding met het gebruikelijk verzoekformulier. Het is namelijk niet mogelijk gebleken om deze groep te traceren en apart aan te schrijven.

Regelgeving
Voor het beoordelen van verzoeken om kwijtschelding heeft het Rijk regels gemaakt. De gemeente Stein past deze regels toe. De regeling houdt in dat bij de bereke-ning van kwijtschelding de kosten van bestaan binnen een bepaalde bandbreedte worden gesteld op 100% van het inkomen van de belastingschuldige. Met andere woorden: de kwijtscheldingsnorm is 100% van het totale inkomen (= zonder aftrek van uitgaven).

Wanneer komt u wel in aanmerking voor kwijtschelding? U komt in aanmerking voor volledige kwijtschelding als uw netto besteed-baar inkomen lager dan of gelijk is aan het norminkomen (100%-norm) dat op uw gezinssituatie van toepassing is. Het netto besteedbaar inkomen wordt bepaald door de netto inkomsten per maand te verminderen met bepaalde maandelijkse lasten.

Netto inkomsten zijn: loon, pensioen of uitkering plus vakan-tiegeld, ontvangen alimentatie, huurtoeslag, inkomsten uit kamerverhuur en kostgangers en een voorlopige teruggaaf inzake "heffingskortingen". Maandelijkse lasten zijn: de huurprijs van uw woning boven een bepaalde ondergrens of eventueel maandelijkse hypotheekrente van de woning, betalingen op belastingschulden, betalingen op terugvordering toeslag(en), betaalde alimentatie en de kosten van ziektekostenverzekering (nominale basispremie + aanvullende premie(s)).
Huurprijs en maandelijkse hypotheekrente zijn aan een maximum gebonden.

Per 1 januari 2010 zijn de rijksnormen per maand maximaal:

Â
Beneden 65 jaar Â
65 jaar en ouder


- alleenstaande â¬
910,00 â¬

1.021,00

- éénoudergezin â¬

1.170,00 ⬠1.278,00
- echtpaar/samenwonend â¬

1.300,00 ⬠1.418,00
*


* Als slechts één partner 65 jaar of ouder is, dan geldt eveneens een bedrag van ⬠1.396,00.

Als uw netto besteedbaar inkomen hoger is dan deze bedragen, dan wil dat nog niet zeggen dat u niet voor kwijtschelding in aanmerking komt. Afhanke-lijk van uw persoonlijke financiële situatie kan gedeeltelijke kwijtschelding mogelijk zijn.

Wanneer komt u niet in aanmerking voor kwijtschelding? U komt onder andere niet voor kwijtschelding in aanmerking als: ⢠u over voldoende betalingscapaciteit beschikt; ⢠u voldoende vermogen heeft: bank/giro- en spaartegoeden (vrij te laten bedrag tot maximaal ⬠1.890,00), een auto met een dagwaarde van meer dan ⬠2.269,00 en de overwaarde van de eigen woning. Dit laatste is het verschil tussen de verkoopwaarde en de op de woning rustende hypotheek; (dit geldt niet voor mensen met een WWB-uitkering, daarvoor gelden de vermogensgrenzen zoals in de WWB)
⢠u het verzoek om kwijtschelding niet binnen 6 weken na dagtekening van het aanslagbiljet heeft ingediend;
⢠u het kwijtscheldingsformulier niet volledig en/of onjuist heeft ingevuld;
⢠u de aanvullende informatie die bij het formulier wordt gevraagd niet (tijdig) heeft ingeleverd;

Formulier
U kunt kwijtschelding aanvragen met het 'Verzoek-formulier kwijtschelding van gemeentelijke belastingen'. Dit kunt u krijgen bij de afdeling Publiekszaken, na een telefoontje krijgt u het thuisgestuurd.

Het formulier moet u binnen zes weken na dagtekening van het aan-slagbiljet bij de gemeente indienen. Dit betekent dat uw kwijtscheldingsverzoek uiterlijk 10 april 2010 bij de gemeente binnen moet zijn. Verzoeken die te laat binnenkomen, worden afgewezen.

Uitstel van betaling
Heeft u een aanvraag om kwijtschelding ingediend, dan krijgt u automatisch uitstel van betaling. Pas als blijkt dat u geen kwijtschelding krijgt, moet u de verschuldigde belasting alsnog betalen binnen de termijnen die op het aanslagbiljet staan vermeld. Als u niet voor kwijtschelding in aanmerking komt, kan de gemeente wellicht een betalingsregeling treffen.

Heeft u vragen over het kwijtschelden van belastingen, dan kunt u terecht bij de afdeling Publiekszaken in het gemeentehuis, telefoonnummer 046-435 93 93.