Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Wegens succes verlengd in het muZEEum
HAN REIJNHOUT, een Zeeuwse meester in detail
De tentoonstelling 'HAN REIJNHOUT, een Zeeuwse meester in detail' wordt verlengd tot 1 juni 2010. Nog nooit had het Zeeuws maritiem muZEEum zoveel bezoekers in januari en februari als de afgelopen twee maanden. Zelfs niet in het 'Michiel de Ruyterjaar', een ongekend topjaar voor het muZEEum. Mensen komen van heinde en verre om de tentoonstelling te bekijken.
Reijnhout is een autodidact met gouden handen. Alles wat zijn ogen registreren kunnen zijn handen maken, ongeacht het materiaal. Hij is een enorme perfectionist en experimenteert net zolang totdat hij tevreden is. Reijnhouts werk is in musea in binnen- en buitenland te bezichtigen. Speciaal voor deze tentoonstelling zijn objecten geleend uit het buitenland. Daarnaast worden er objecten getoond die nog nooit voor het publiek te zien waren.
Mozaïek gered
Van kunstenaars wordt gezegd dat zij de omgeving waarnemen, beschouwen en deze op hun eigen wijze vastleggen, tweedimensionaal of driedimensionaal. Han Reijnhout heeft gekozen om met miniaturen te werken. Kleine tekeningen en kleine beeldhouwwerken, hoewel hij een enkele keer groot uitpakt met bijvoorbeeld een mozaïek. Dat was dan een opdracht. Als hij voor zichzelf werkte voldeed de millimeter. Daarin is hij dan ook een meester geworden.
Het mozaïek werd overigens onlangs op het nippertje gered uit een gebouw dat gesloopt werd en is te zien in de tentoonstelling.
Betje
Reijnhouts kwaliteiten zijn vooral bekend door zijn 'scheepsmodellen'. Voorwerpen die bestaan uit een reeks samengevoegde kunstwerkjes. Elke object is apart vormgegeven. Een reeks van kunstobjecten die er bij elkaar uitzien als een scheepsmodel. Eigenlijk zien we hier een herschepping van de wereld die hij in zijn jeugd heeft gekend; een verdwenen wereld die via de handen van Han Reijnhout weer tot leven wordt gewekt. Hierbij houdt hij rekening met elk detail. Een opvarende is voorzien van een broek met een opgenaaid stuk, uitgevoerd in hout en daarna gepolychromeerd. Een beeldhouwwerk op miniatuurformaat. Had de opvarende een bril op? Dan werd die bril uit glas geslepen. In miniatuur vanzelfsprekend. Wat in werkelijkheid verzinkt is, is in het model ook verzinkt. Wat in werkelijkheid geëmailleerd is, is in het model ook geëmailleerd. Door zijn oog voor detail ontstijgt hij de modelbouwwereld; hij maakt geen modellen, hij maakt kunstwerken in de vorm van modellen. Een van die kuns
twerken is in de tentoonstelling voor het eerste te zien: de 'Betje', een oude houten schouw waarmee vroeger een veerdienst werd onderhouden. De echte grote Elizabeth (Betje is de naam in de volksmond) is in 2007 volledig gerestaureerd, het is mogelijk om met dit schip vaartochten te maken.
Recyclen voordat het woord bestond
Zijn scherpe blik van waarnemen is ook terug te vinden in zijn tekeningen. Vaak zijn die ook op een miniformaat. Tekeningen, aquarellen en een enkel schilderij tonen zijn grote vaardigheid. Waarbij zijn fotografisch geheugen en oog voor het detail opvallend zijn. Zijn oeuvre is bijzonder waardevol. Niet alleen vanwege het hoge kwaliteitsniveau waardoor het werk als zelfstandig kunstwerk kan functioneren. Maar ook vanwege het hoge documentaire gehalte, waardoor zeer waardevolle kennis behouden blijft. De restauratie van menig schip zou spaak zijn gelopen als het werk van Han Reijnhout er niet was geweest.
Recycling heeft daarbij altijd een rol gespeeld. Vond hij een staafje koper op straat? Dan maakt hij daar het lantaarntje van dat hij net nodig had. Han recyclede al voordat het woord überhaupt bestond.
Van roestplek tot paraplu
Gesprekken met vissers, scheepsbouwers maar ook landrotten hebben gezorgd voor de enorme kennis die Reijnhout opdeed en vertaalde naar zijn werk.
Zijn oog voor detail leverde daarbij een gouden combinatie op. De schoonheid van een detail van een koffiepot, met roestplek en opschildering. De schoonheid van een zwaard van een schip, de oude Arnemuidse visser met zijn karaktertrekken, de detaillering van een paraplu van een passagier op zijn laatste model. Kortom Han Reijnhout, een meester in detail.
Boek en opening
Reijnhouts veelzijdige werk is ook verzameld in het uniek fotoboek 'Han Reijnhout, portret van een Zeeuws kunstenaar'. De tentoonstelling is nog te zien tot en met 31 mei 2010.
Het muZEEum is het hele jaar geopend van:
Maandag t/m vrijdag 10.00-17.00 uur
Zaterdag, zondag en feestdagen 13.00-17.00 uur (op 17/10 om 10.30 uur)
U vindt het muZEEum aan de Nieuwendijk in Vlissingen, telefoon 0118-412498. Wilt u meer informatie? Kijk dan op www.muzeeum.nl.
Mocht u geen informatie meer willen ontvangen van het muZEEum, dan kunt u dat kenbaar maken aan j.vader@muzeeum.nl.
Februari 2010