Autozoekend Nederland ergert zich mateloos aan onbetrouwbare verkopers
Marktplaats auto-onderzoek: meer gehecht aan auto dan aan huisdier
Emmeloord, 23 februari 2010 - Een liegende verkoper of het achterhouden van informatie zijn bron van irritatie voor autokopers. Dat blijkt uit onderzoek van
Consumenten twijfelen bij de aankoop van een auto het meest over de betrouwbaarheid. Die twijfel is begrijpelijk, want de auto is Nederlanders erg dierbaar. 87 procent van de respondenten geeft aan zonder auto in de problemen te kunnen komen of zelfs helemaal niet zonder wagen te kunnen. Bijna een kwart is zelfs meer gehecht aan de auto dan aan zijn of haar huisdier.
Ergernissen
De grootste ergernis bij de bezichtiging van een auto is het achterhouden van informatie door de verkoper. Meer dan de helft van de respondenten geeft daarnaast aan dat de aanbieder grote irritatie opwekt als opvalt dat hij liegt. Een gehaaste verkoper die vragen ontwijkt of de koper als leek behandelt, wordt ook niet gewaardeerd. Autokopers willen daarnaast niet dat de auto voor de proefrit al warm gereden is. "Een verklaring hiervoor kan zijn dat het dan moeilijk te achterhalen is of er iets mis is met de motor of het starten van de auto", vertelt Dick Gorris, Manager Automotive van
Meer dan 60 auto's bekijken
De meeste consumenten gaan op eigen houtje op zoek naar een nieuwe of tweedehands auto: 42 procent vraagt niemand om advies. Toch gaan autokopers niet over één nacht ijs. Voordat de deal wordt gesloten, bekijkt 40 procent meer dan 60 auto's op internet, in advertenties en bij bezichtigingen. Bij de oriëntatie geldt de volgende top 3 van informatiebronnen:
* Website met autoadvertenties (77%)
* De autodealer (40%)
* Vrienden/familie/kennissen (20%)
Eén van de moeilijkste aankopen
Het onderzoek bevestigt
Over