Ingezonden persbericht


Jonge werknemers negeren regels voor gebruik van technologie op de werkvloer

Accenture onderzoek constateert dat jongeren niets geven om de veiligheidsregels binnen hun bedrijf

Amsterdam, 23 februari 2010 - Uit onderzoek van Accenture blijkt dat medewerkers en studenten van de 'millennial'-generatie - in de leeftijd van 14 tot 27 jaar - de regels negeren die de IT-afdeling van hun bedrijf ze oplegt. Dit is één van de resultaten van het onderzoek dat Accenture onder 5.000 studenten en jonge medewerkers over de gehele wereld uitvoerde. Uit Nederland namen 370 jongeren deel.

Weinig millennials gehoorzamen aan het IT-beleid van het bedrijf waar ze werken: wereldwijd houdt tweederde van deze jongeren zich niet aan het bedrijfsbeleid. De resultaten in Nederland wijken hier niet vanaf. En veel millennials gaan verder dan het uiten van hun teleurstelling over de technologie die ze van werkgevers krijgen. Ze omzeilen simpelweg het bedrijfsbeleid en installeren de externe apparatuur en applicaties die zij zelf willen. Zo zegt 39 procent mobiele telefoons te gebruiken die niet door hun werkgever ondersteund worden. Andere veel voorkomende activiteiten, ongeacht of dit is toegestaan of niet, zijn het gebruik van instant messaging (33 procent) en sociale netwerksites (43 procent). Daarnaast geeft 41 procent van de Nederlandse mid-millennials, van 18 tot 22 jaar, die voor hun werk online applicaties gebruiken aan dat deze niet door hun werkgever worden ondersteund. Als de aanwezige technologie niet aan hun wensen voldoet, downloaden de millennials in Nederland ook technologie die binnen de bedrijfsstandaarden past. Ze downloaden deze gratis van open source-websites of direct van leverancierssites.

"De demografische verschuiving van de babyboomgeneratie naar de millennials kan een dreiging of een kans zijn, maar dit fenomeen kan in ieder geval niet langer genegeerd worden", zegt Marc Schuuring, Executive Partner van Accenture en specialist op het gebied van Technology. "De gevolgen zijn verstrekkend. Bedrijven dienen rekening te houden met het gedrag van deze millennial-generatie. Anders lopen ze het risico dat ze geen nieuwe medewerkers kunnen werven en behouden. Bovendien zal hun concurrentiepositie verzwakken door een gebrek aan innovatie op het gebied van informatietechnologie."

Andere opvallende resultaten uit het onderzoek:

* 37 procent van de respondenten zegt dat de beschikbaarheid van geavanceerde technologie een belangrijk argument is om een werkgever te kiezen
* 29 procent weet niet of hun bedrijf een IT-beleid heeft
* 17 procent geeft aan dat hun werkgever zo'n beleid niet heeft bekendgemaakt
* 11 procent zegt dat het gevoerde beleid te complex is om goed te begrijpen
* 9 procent publiceert ondanks het beleid werk of klantgegevens op een publieke website

Nederlanders discreter
45 procent van de wereldwijde respondenten gebruikt sociale netwerksites op hun werk, ongeacht of dit wel of niet is toegestaan.. In de online communicatie over zichzelf of over hun vrienden blijken de Nederlandse jongeren nog het meest discreet. Van de respondenten uit Nederland doet 40 procent dit namelijk zelden of nooit. Dit is een groot contrast met leeftijdgenoten in China, Japan en Brazilië, waar 36 tot 50 procent van de jongeren juist wel openlijk over zichzelf en anderen schrijven.

Wereldwijd
Uit het onderzoek van Accenture blijkt dat millennials in China en India voor wat betreft de inzet van technologie een grote voorsprong hebben genomen op hun leeftijdsgenoten uit andere delen van de wereld. Die voorsprong geldt zeker ten opzichte van West-Europa waar millennials eerder het gevoel hebben dat technologie te veel tijd kost. Door dit intensieve gebruik van informatietechnologie door hun jonge werknemers en studenten, staan bedrijven en organisaties in China en India op het punt een wereldwijde voorsprong op de concurrentie te nemen, Opvallend genoeg geeft 72 procent van de millennials in India, 52 procent in de VS en 45 procent in China aan dat hoogwaardige apparatuur een belangrijke keuzefactor is voor hun werk. In Nederland, België en Frankrijk vinden vooral de mid-millennials, van 18 tot 22 jaar,het minder noodzakelijk om op het werk hun eigen, nieuwste technologieën te gebruiken. In Noord- en Zuid-Amerika en Azië heeft de meerderheid wel een duidelijke voorkeur voor het gebruik van eigen technologie. In Nederland verwachten vier van de tien (41 procent) mid-millennials dat zij op hun werk zelf hun computer mogen uitkiezen. 32 procent verwacht dat zij hun lievelingsapplicaties wel kunnen gaan gebruiken als ze eenmaal een tijdje aan de slag zijn. De meerderheid van de Nederlandse respondenten heeft echter geen mening of gebruikt gewoon de technologie die een bedrijf aanbiedt. Tegelijkertijd geeft een vijfde van de respondenten aan dat de technologie die werkgevers aanbieden niet aan hun verwachtingen voldoet.

Gevolgen voor bedrijven
Het is lastig voor bedrijven om met de dynamiek van de veranderende demografie om te gaan. Aan de ene kant moeten ze millennials tegemoet komen met nieuwe technologieën zoals online chat, instant messaging en RSS feeds. Anderzijds moeten ze ook rekening houden met de wensen van oudere werknemers en zaken als databeveiliging en privacy in het oog houden.

Bedrijven met een zeer strikte, hiërarchische cultuur zijn misschien wel extra kwetsbaar, zegt Schuuring. "Voor hen is het lastig om het jonge talent aan te trekken dat nodig is om te profiteren van de nieuwe technologieën waarmee ze concurrerend blijven in een snelveranderende markt. Er ontstaat een kloof tussen bedrijven die mee ontwikkelen en organisaties die dat niet doen. Bedrijven die een open vizier hebben, zien dat de millennial-generatie aan de fundamenten van zakelijke informatietechnologie schudt. Zij omarmen de veranderingen en vergroten daarmee ook de voorsprong op concurrenten die zich halsstarrig verzetten."

Meer informatie over het onderzoek en het volledige rapport "Accenture Global Research on Millennials' Use of Technology: Jumping the Boundaries of Corporate IT" zijn beschikbaar op de website van Accenture (klik hier).

# # #

Over Accenture
Accenture is een bedrijf dat zich wereldwijd bezig houdt met management consulting, technology services en outsourcing. We hebben meer dan 176,000 mensen in dienst die klanten bedienen in meer dan 120 landen. Wij werken met onze klanten samen om hen te helpen high-performance organisaties en overheden te worden. Dit doen we door een combinatie van bewezen ervaring en uitgebreide vaardigheden in alle industrieën en bedrijfsfuncties. Daarnaast doen we diepgaand onderzoek onder de meest succesvolle bedrijven in de wereld. De mondiale omzet over het fiscale jaar dat eindigde op 31 augustus 2009, bedroeg 21.58 miljard Amerikaanse dollar. Kijk voor meer informatie op www.accenture.nl

***