| |
|Datum 23 februari 2010 | | | |Kinderen hebben baat bij Vreedzame Wijk | |Kinderen hebben baat bij de Vreedzame Wijk, dat is één van de | |conclusies van het onderzoek 'Vreedzaam komt van school'. Uit het | |onderzoek, dat in opdracht van de gemeente werd uitgevoerd door de | |Universiteit van Utrecht, blijkt verder dat ook aanbieders van | |kinderwerk positief zijn over het effect van de Vreedzame Wijk. | |Wethouder Rinda den Besten heeft het onderzoeksrapport vorige week in | |ontvangst genomen. | | | |Vreedzame School biedt structuur voor Vreedzame Wijk | |De Vreedzame School is een programma waarin basisschoolkinderen | |training krijgen in sociale vaardigheden en meebeslissen over de | |vormgeving van hun school. De bedoeling is dat de kinderen deze | |vaardigheden toepassen op school, thuis, op straat en op sportclubs. | |Hiermee kunnen zij zelf conflicten voorkomen en zich | |verantwoordelijker opstellen. Daarnaast krijgen enkele kinderen een | |mediatortraining om samen met ruziemakers problemen op te lossen. | |In Overvecht was al tweederde van de basisscholen succesvol actief in | |het programma Vreedzame School. Die wijk was in 2008 dan ook als | |eerste aan de beurt voor de uitbreiding naar Vreedzame Wijk. In een | |Vreedzame Wijk worden alle aanbieders van 'kinderwerk' (o.a. | |Speeltuin, Sportclubs, Welzijnswerk) geschoold in de 'Vreedzame | |methode'. Op die manier worden kinderen op steeds meer plaatsen in hun| |wijk op dezelfde wijze aangesproken en bekrachtigd in het positieve | |gedrag dat zij op school aanleren. | |Naast voortgang in Overvecht, start de Vreedzame Wijk in 2010 ook in | |de (sub)wijken Kanaleneiland en Sterrenwijk. | | | |Effect | |De onderzoekers stellen vast dat uitbreiding van het succesvolle | |'Vreedzame School' in Overvecht naar Vreedzame Wijk volop in | |ontwikkeling is. Kinderen hebben baat bij deze aanpak, omdat zij vaak | |te maken hebben met sterk verschillende culturen in de domeinen van | |school, straat, thuis en sportclub. Hoewel kinderen vaak heel goed | |schakelen tussen verschillende culturen, is het beter voor hen als | |deze culturen aan elkaar worden geknoopt. Uit het onderzoek blijkt dat| |als kinderen de vreedzame stappen van het oplossen van een concflict | |kennen, zij die ook op andere plekken buiten de school toepassen, | |omdat zij gemerkt hebben dat het goed werkt. | | | |De eenduidigheid van de Vreedzame Wijk maakt verder dat organisaties | |als speeltuinen, sport- en welzijnswerk die zelf niet toekomen aan het| |opzetten van een samenhangende pedagogische aanpak, makkelijker kunnen| |aansluiten bij de vreedzame wijkaanpak. Ze kunnen kinderen bereiken | |door te refereren aan de vreedzame kennis en vaardigheden die op | |school zijn opgebouwd. Aanbieders van kinderwerk zijn nu al positief | |over het effect van de Vreedzame Wijk. Of de veiligheidsbeleving in de| |wijk toeneemt met dit programma kan pas op langere termijn worden | |gemeten. | | | |Deelnemende instellingen | |Eduniek ontwikkelt en verzorgt de trainingen. Daarnaast participeren | |Cumulus , Ludens Kinderopvang, Utrechts Centrum voor de Kunsten, | |Stadsboerderij, alle aanbieders van VSD, verschillende | |sportverenigingen en NME. Ook woningbouwcoöperaties en de politie zijn| |betrokken. | |