Gemeente IJsselstein
Jaarverslag klachten- en bezwaarcommissie
Datum: dinsdag 23 februari 2010
De commissies presenteren hun jaarverslag.
BEZWAARSCHRIFTEN TEGEN GENOMEN BESLUITEN
Tegen bepaalde besluiten van de gemeente kunnen belanghebbenden,
bijvoorbeeld de vergunningaanvrager en omwonenden, binnen een bepaalde
termijn een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden
ingediend bij het bestuursorgaan (het college van burgemeester en
wethouders, de raad of de burgemeester) dat het besluit heeft genomen.
Voordat een beslissing over een bezwaarschrift wordt genomen, wordt
advies van de commissie bezwaarschriften gevraagd. Dit is een
onafhankelijke commissie. Deze commissie nodigt u uit voor een
hoorzitting waar u uw bezwaar kunt toelichten. Nadat de commissie alle
betrokken partijen heeft gehoord, stelt zij een advies op voor het
bestuursorgaan. Daarna ontvangt u bericht over het genomen besluit.
Tegen dit besluit kunnen u en eventuele belanghebbenden beroep
aantekenen, veelal bij de rechtbank.
De commissie heeft in 2009 126 bezwaarschriften (in 2008 141
bezwaarschriften) ontvangen. De commissie heeft in 2009 ook 38
bezwaarschriften behandeld die in 2008 zijn ingediend.
Van deze 164 bezwaarschriften zijn er 123 als volgt afgedaan:
Gegrond 17
Gedeeltelijk gegrond 8
Ongegrond 62
Ingetrokken 24*
Niet-ontvankelijk 12
* Van de ingediende bezwaarschriften zijn er 24 ingetrokken. Dit
gebeurde naar schatting in bijna de helft van de gevallen omdat het
college lopende de bezwaarprocedure geheel of gedeeltelijk zijn
standpunt bijstelde en een nieuw besluit heeft genomen dat positief
uitpakte voor de bezwaarmaker.
EXTERNE KLACHTENCOMMISSIE BENOEMD
De gemeenteraad heeft op 18 februari 2010 een externe
klachtencommissie benoemd. Deze klachtencommissie bestaat, op grond
van het klachtenreglement 2009 van IJsselstein, uit een voorzitter,
twee leden en een plaatsvervangend lid. De voorzitter en de overige
leden worden benoemd voor een periode van vier jaar. Deze
zittingsperiode vangt aan op het moment van benoeming en zal
vervolgens gelijk lopen met de nieuwe zittingsperiode van de
gemeenteraad in 2010. De voorzitter en de overige leden van de
klachtencommissie kunnen voor maximaal één periode van vier jaar
opnieuw worden benoemd.
De klachtencommissie is, voor wat betreft de taakuitoefening, niet
ondergeschikt aan het college van burgmeester en wethouders of de
gemeenteraad van IJsselstein.
KLACHTEN
Klachten over onze dienstverlening (interne klachtenprocedure)
Als u ontevreden bent over onze dienstverlening of meent dat wij onze
dienstverlening kunnen verbeteren, dan horen wij dat graag.
Wanneer u ontevreden bent over bijvoorbeeld:
· behandeling van uw zaak (gedrag, omgangsvormen of fatsoen)
· zorgvuldigheid waarmee wij omgaan met uw gegevens en mededelingen
· bereidheid om gemaakte fouten te herstellen
kunt u een klacht indienen via een klachtenformulier dat u op het
stadhuis kunt afhalen of van onze website kunt downloaden.
Klachten in 2009
In 2009 zijn er 9 klachten ingediend.
In 2008 zijn 17 klachten ingediend.
De klachten over 2009 betroffen de volgende onderwerpen:
1. De inhoud van een brief met een uitnodiging voor een gesprek om
vast te stellen of klager inburgeringsplichtig is en over de gang van
zaken tijdens een telefoongesprek over de uitleg van deze brief, door
de afdeling Sociale Zaken;
2. Uitblijven van een reactie van de afdeling Beleid op twee brieven
en een bezwaarschrift;
3. Klacht tegen een gedraging van een medewerker van de afdeling
Sociale Zaken;
4. Klacht tegen een gedraging van een medewerker van de afdeling
Stadsontwikkeling;
5. Uitblijven van een reactie van de afdeling Beleid op een brief;
6. Geen inzage verleend in het dossier door de afdeling Beleid/KCC;
7. Uitblijven van een reactie van de afdeling Beleid op twee brieven;
8. Klacht tegen een gedraging van een medewerker van de afdeling
Interne en Facilitaire Bedrijfsvoering;
9. Uitblijven van een reactie van de afdeling Beleid op twee brieven.
De klachten 2 en 7 zijn voorgelegd aan de klachtencommissie. De
klachtencommissie heeft advies uitgebracht aan het college. De
klachten met de nummers 2 en 7 zijn gedeeltelijk gegrond verklaard.
De overige klachten zijn ingetrokken als gevolg van minnelijk overleg
tussen de afdelingsmanager en de klagers.
Klachtenprocedure
U kunt uw klacht binnen één jaar na het voorval via het
klachtenformulier bij de voorzitter van de klachtencommissie indienen.
Als uw klacht onder de bevoegdheid van de klachtencommissie valt,
nemen wij contact met u op om in onderling overleg te bezien of uw
klacht kan worden opgelost. Wanneer de klacht blijft bestaan, nodigt
de klachtencommissie u uit voor een gesprek.
Externe klachtenprocedure
Bent u van mening dat uw klacht niet naar behoren is afgehandeld of u
bent van mening dat uw klachten ten onrechte (deels) ongegrond
verklaard zijn, dan kunt u de Nationale Ombudsman verzoeken een
onderzoek in te stellen op basis van uw klacht.
U kunt uw klacht sturen aan:
De Nationale ombudsman
Antwoordnummer 10870
2501 WB Den Haag
Ook kunt u uw klacht via de website van de Nationale ombudsman
indienen: www.nationaleombudsman.nl
U kunt pas een verzoek indienen bij de Nationale ombudsman, nadat uw
klacht door de gemeente IJsselstein is behandeld.
Bij de Nationale ombudsman zijn vijf klachten ingediend. Deze klachten
zijn doorgestuurd naar de gemeente IJsselstein om eerst in de interne
klachtenprocedure te worden behandeld.
Er zijn bij de Nationale ombudsman geen klachten ingediend, nadat de
klachten bij de gemeente IJsselstein zijn behandeld.