Heineken Holding N.V. rapporteert 18% autonome nettowinstgroei over 2009 en
verdrievoudigt de vrije operationele kasstroom
Amsterdam, 23 februari 2010 - Heineken Holding N.V. heeft vandaag
sterke resultaten over het jaar 2009 bekendgemaakt:
* Het resultaat van de deelneming in Heineken N.V. van Heineken
Holding N.V. bedroeg in 2009 EUR 510 miljoen.
* De autonome nettowinstgroei bedroeg 18%, dankzij hogere
opbrengsten per hectoliter en kostenbesparingen, en compenseert de
autonome daling van het geconsolideerde biervolume met 5,4% die
het gevolg was van de wereldwijde economische neergang.
* De vrije operationele kasstroom bedroeg EUR 1.741 miljoen,
vergeleken met EUR 550 miljoen in 2008. De kasconversieratio lag
op 148%.
* Er zijn besparingen van EUR 155 miljoen vóór belastingen
gerealiseerd in het eerste jaar van het Total Cost
Management-programma (TCM).
* Het voorgestelde totale dividend over 2009 is EUR 0,65 per gewoon
aandeel; een stijging met 4,8%.
* Het platform voor toekomstige groei is getransformeerd door de
geplande acquisitie van FEMSA Cerveza in Mexico, een nieuw
samenwerkingsverband in United Breweries (India) en de voltooiing
van de Sedibeng brouwerij in Zuid-Afrika.
Kerncijfers 2009 2008 Mutatie Autonome groei
(miljoen hl) (miljoen hl)
Groep biervolume 159.1 161.5 -1.5% -4.6%
Geconsolideerd biervolume 125.2 125.8 -0.5% -5.4%
Heineken® volume in premiumsegment 25.1 25.9 -2.9% -2.9%
(miljoen EUR) (miljoen EUR)
Opbrengsten 14,701 14,319 2.7% -0.2%
EBIT 1,757 1,080 63%
EBIT (beia) 2,095 1,932 8.4% 14%
Nettowinst (beia) 1,055 1,013 4.1% 18%
Nettowinst Heineken Holding N.V. 510 105 387%
Vrije operationele kasstroom 1,741 550 217%
Netto schuldpositie/EBITDA (beia) 2.6x 3.3x
(EUR) (EUR)
Gewone winst per aandeel 2.08 0.43 387%
Verwaterde winst per aandeel 2.08 0,43 387%
Heineken Holding N.V. ontplooit geen andere activiteiten dan het
deelnemen in Heineken N.V. en het daaraan gekoppelde bestuur dan wel
toezicht alsmede het verlenen van diensten ten behoeve van Heineken
N.V.
Vooruitzichten voor 2010
Het wereldwijde economische klimaat zal ook in 2010 in enkele regio's
leiden tot een lagere bierconsumptie en downtrading.
Heineken voert een beleid om zijn sterke internationale
marketingcapaciteiten op alle markten in te zetten voor de versterking
van de belangrijkste merken (met inbegrip van Heineken®). Het is
tevens beleid om de prijsstelling te handhaven en waar mogelijk te
verbeteren. Het niveau van de prijsverhogingen zal beduidend lager
zijn dan in 2009. Heineken streeft er echter naar om
accijnsverhogingen te blijven doorberekenen in de verkoopprijs.
Teneinde het marktaandeel en het waardeaandeel in de markten te
vergroten, zal Heineken de investeringen in zijn merken intensiveren.
Heineken zal het TCM-programma voor kostenbeheersing agressief
uitvoeren in alle onderdelen van het bedrijf en de focus blijven
richten op het verhogen van de winstgevendheid van de recent
overgenomen ondernemingen.
De verwachte daling van de grondstoffenkosten per hectoliter vanwege
een tijdelijke prijsdaling van brouwgerst zal teniet worden gedaan
door hogere energiekosten, stijgende reclametarieven en toegenomen
marketingkosten.
Heineken bekrachtigt zijn doelstelling om de verhouding Netto
schuldpositie/EBITDA (beia) te verlagen tot minder dan 2,5. Heineken
vertrouwt erop dat de doelstelling voor een kasconversieratio van meer
dan 100% zal worden gerealiseerd in de resterende twee jaar van het
Hunt-4-Cash-2 programma.
De kapitaalinvesteringen in materiële vaste activa worden geraamd op
EUR 700 miljoen, in grote lijnen gelijk aan 2009, en zullen worden
gefinancierd uit de kasstroom. Heineken verwacht dat het aantal
medewerkers autonoom verder zal dalen.
Wanneer FEMSA Cerveza buiten beschouwing blijft, verwacht Heineken een
gemiddelde rentevoet van circa 6% en een effectief belastingtarief in
het bereik van 25% tot 27%.
Voorgenomen acquisitie van FEMSA Cerveza
Heineken zal FEMSA Cerveza overnemen door bij het sluiten van de
overeenkomst circa 86 miljoen nieuwe aandelen Heineken N.V. aan FEMSA
uit te geven, met de toezegging om nog eens 29 miljoen bestaande
aandelen Heineken N.V. over te dragen binnen een periode van ten
hoogste vijf jaar. Heineken is voornemens deze 29 miljoen aandelen op
de markt in te kopen en deze aankoop uit de kasstroom te financieren.
Gelijktijdig met de aandelenuitgifte van Heineken N.V. aan FEMSA, zal
Heineken Holding N.V. 43 miljoen aandelen Heineken Holding N.V.
uitgeven aan FEMSA tegen inbreng door FEMSA van 43 miljoen aandelen
Heineken N.V. Na afronding van deze transactie heeft FEMSA een
economisch belang van 12,5% in Heineken N.V. en 14,9% in Heineken
Holding N.V. (20% economisch belang in de Heineken Groep).
Heineken treft voorbereidingen voor de integratie van FEMSA Cerveza,
waarmee een aanvang wordt gemaakt nadat de acquisitie in het tweede
kwartaal van 2010 is afgerond. Doordat Heineken tijdens de
acquisitiefase en het due diligence proces een diepgaand inzicht in
het bedrijf heeft verkregen en op dit gebied al over ruime ervaring
beschikt, zal het integratieproces naar verwachting snel worden
afgerond.
Dividend
Aan de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Heineken
N.V. zal worden voorgesteld om over 2009 een totaal contant dividend
van EUR 0,65 uit te keren per aandeel van EUR 1,60 nominaal (totaal
dividend 2008: EUR 0,62). Indien dit voorstel wordt goedgekeurd, zal
een slotdividend van EUR 0,40 per aandeel betaalbaar worden gesteld op
29 april 2010, aangezien op 2 september 2009 reeds een
interim-dividend van EUR 0,25 per aandeel werd uitgekeerd. Op de
dividenduitkering wordt 15% Nederlandse dividendbelasting ingehouden.
Als de aandeelhouders van Heineken N.V. instemmen met het voorstel
voor de dividenduitkering, zal Heineken Holding N.V., volgens haar
statuten, hetzelfde dividend per gewoon aandeel uitkeren. Er zal een
slotdividend van EUR 0,40 per gewoon aandeel van nominaal EUR 1,60
betaalbaar worden gesteld op 29 april 2010. De gewone aandelen
Heineken Holding N.V. worden op 26 april 2010 ex-slotdividend
genoteerd.
Download hieronder het volledige persbericht
Heineken N.V.