Datum 23 februari 2010 2009Z24764/2010D02213
Onderwerp Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de beantwoording van de vragen van de vaste commissie voor
Verkeer en Waterstaat van 15 januari 2010 toekomen inzake uitzending KRO
Reporter over HSA/HSL-Zuid d.d. 29 november 2009.
1. Klopt het dat de HSA teveel heeft geboden voor het contract van de HSL?
1. Verschillende partijen hebben in de open aanbesteding in 2000 een bod
uitgebracht voor het vervoer over de HSL-Zuid. Alle partijen hebben een bieding
uitgebracht op basis van dezelfde informatie. Het is aan de respectievelijke
partijen geweest om de hoogte van hun bod zelf te bepalen.
2. Waarom heeft u de NS zakelijk behandeld als een biedende partij en niet als
overheidsbedrijf?
2. Zowel het Kabinet als uw Kamer hebben destijds besloten om een open
aanbesteding te houden voor het vervoer over de HSL-Zuid. NS en KLM hebben
als consortium een bieding uitgebracht op dit contract. Overigens is NS geen
overheidsbedrijf, maar een verzelfstandigd bedrijf waarvan alle aandelen in
handen van de Staat zijn.
3. Kunt u aangeven in hoeverre u als aandeelhouder invloed heeft uitgeoefend om
het bod van de NS in 2001 te verlagen?
3. Van het uitoefenen van invloed op NS om het bod te verlagen is geen sprake
geweest. Wel is er sprake geweest na de bieding door partijen - van het
uitonderhandelen van het vervoerscontract met HSA. Daarbij is een
risicoverdeling tussen de Staat en de vervoerder afgesproken, wat heeft
geresulteerd in een lagere concessievergoeding. Deze lagere vergoeding is ook
opgenomen in het contract. Overigens is sinds 2005 de minister van Financiën de
aandeelhouder van NS.
4. Wat is uw reactie op de stelling dat HSA zelf verantwoordelijk is voor het veel
te laat bestellen van treinmaterieel?
a
agina 1 van 5
P
4. Contractueel is het juist dat vervoerder HSA verantwoordelijk is voor de tijdige
Datum
beschikbaarheid van de treinen. HSA heeft na aandringen van de Staat de treinen
in 2004 besteld. De vertraging in de beschikbaarheid van de treinen in de Ons kenmerk
afgelopen periode is grotendeels te wijten aan de Europese ERTMS-problematiek. VenW/DGMo-2010/1217
5. Kunt u aangeven wat de gevolgen zouden kunnen zijn als HSA failliet zou
gaan? Kunt u hierbij ook ingaan op de gevolgen voor de aandeelhouders NS en
KLM-Air France?
5. Zoals ik u reeds gemeld heb in de brief d.d. 30 januari 2009 (kamerstuk
22026-288) leidt een eventueel faillissement van HSA tot het vervallen van de
overeenkomst tussen de Staat en HSA. HSA en haar aandeelhouders hebben de
verplichting om in dat geval gedurende één jaar de vervoerdiensten voort te
zetten voor rekening en risico van de Staat, zodat de reiziger gebruik kan blijven
maken van de HSL-Zuid en de Staat een nieuwe vervoerder kan aantrekken.
Een faillissement van HSA heeft tot gevolg dat de Staat de overeengekomen
jaarlijkse vergoeding van HSA niet zal ontvangen. De Staat loopt hierdoor een
bedrag van bijna 2 miljard euro mis. Verder vervallen de afspraken over kwaliteit
die met HSA zijn gemaakt, zoals de afspraken op het gebied van
bedieningspatroon en toegankelijkheid. Voor de aandeelhouders NS en KLM-Air
France betekent een faillissement dat zij in ieder geval het garantievermogen à
350 miljoen kwijt zijn.
In geval van een faillissement van HSA en het aantrekken van een nieuwe
vervoerder, dienen de aandeelhouders van HSA de treinen voor deze vervoerder
beschikbaar te stellen. De nieuwe vervoerder kan, door de Europese regelgeving
bedoeld om vrije toegang tot de nationale spoorwegnetten voor internationale
vervoerders te creëren, niet beschikken over een exclusief recht voor binnenlands
vervoer op de HSL-Zuid. Dit zal belangrijke negatieve financiële consequenties
hebben voor de Staat in de vorm van een lagere concessievergoeding.
6. Kunt u aangeven wat tot 2001 de argumenten waren om het HSL-spoor toe te
voegen aan het hoofdrailnet? Waarom is het toevoegen van het HSL-spoor aan
het hoofdrailnet niet gelukt? Is het mogelijk om na een faillissement van HSA het
HSL-spoor alsnog toe te voegen aan het hoofdrailnet?
6. Het Kabinet en uw Kamer hebben besloten tot een aanbesteding van het
hogesnelheidsvervoer. Hiervoor was een aparte positie voor het HSL-spoor
noodzakelijk om het biedingsproces en de beoordeling van de biedingen mogelijk
te maken. Na een eventueel faillissement van HSA, of na de concessieperiode van
15 jaar, zullen de mogelijkheden worden bezien om alsnog het binnenlandse HSL-
Spoor onderdeel te maken van het hoofdrailnet.
7. Deelt u de mening dat een eventueel faillissement van HSA nieuwe kansen
biedt? Welke mogelijkheid ziet u nog om het gebruik van het HSL-spoor aan een
(andere) vervoerder onderhands te gunnen?
7. Zie ook de beantwoording van vraag 5 en vraag 6. Zoals ik u bij de bespreking
van het MoU van 2008 heb laten weten, is een faillissement van HSA niet in het
belang van de Staat en de reiziger, omdat dit kan leiden tot discontinuïteit van
het vervoer.
agina 2 van 5
P
8. Kunt u op basis van resultatenrekening en balansen, de financiële situatie van
Datum
HSA gedurende de afgelopen drie jaren aangegeven? Kunt u daarbij de schatting
over 2009 geven, en de raming voor 2010? Ons kenmerk
VenW/DGMo-2010/1217
8. HSA geeft als naamloze vennootschap jaarlijks een financieel jaarverslag uit.
Voor de jaren 2007 en 2008 heb ik de algemene gegevens uit de
vennootschappelijke jaarrekeningen (zoals gedeponeerd bij de Kamer van
Koophandel) bijgevoegd (bijlage I en II). Aangezien het boekjaar 2009 formeel
nog niet is afgesloten, kunnen noch HSA noch ik hierover nog iets mededelen.
Ook kan ik geen speculaties uiten voor wat betreft een raming voor 2010. Het
gaat hier om prognoses, die vanwege het bedrijfsgevoelige karakter niet
openbaar kunnen worden gemaakt. Ik heb geen inzage in de volledige business
case van HSA. Dit was ook de reden dat in de gesprekken over het MoU in
december 2008 is uitgekomen op een uitstel van betaling om het financiële
probleem op de korte termijn op te lossen.
9. Kunt u aangeven of, en zo ja welk deel van het garantievermogen dat NS aan
HSA heeft verstrekt, per 31 december 2009 is aangesproken?
9. Nee. Het gaat hier om bedrijfsgevoelige informatie. Deze informatie kan
derhalve niet openbaar worden gemaakt.
10. Kunt u aangeven wat de verwachting is ten aanzien van de terugbetaling van
de staatssteun? Welk "terugbetaalritme" is gepland? Kunt u aangeven of de HSA
minder gebruiksvergoeding gaat betalen?
10. In het MoU, dat ik in december 2008 uw Kamer heb doen toekomen, is
vastgelegd dat HSA de gebruiksvergoeding voor de eerste drie, maximaal vier,
jaar na aanvangsdatum nog niet hoeft te betalen. HSA dient dit uitgestelde
bedrag, vermeerderd met rente, uiterlijk in de laatste drie jaar van de
concessieperiode (2021-2024) alsnog te voldoen. Zoals ik u in december 2008
heb gemeld is van staatssteun geen sprake.
11. Is uw veronderstelling dat HSA op termijn 19 miljoen reizigers per jaar gaat
vervoeren correct? Zo ja wanneer wordt dat aantal bereikt? Zo neen, wat is dan
de prognose?
11. De veronderstelling dat HSA op termijn 19 miljoen reizigers zou gaan
vervoeren is afkomstig uit de bieding van NS en KLM uit 2001. Als vervoerder op
het Nederlandse spoorwegennet was NS als beste in staat een inschatting te
maken van de te realiseren vervoercijfers op de HSL. De vraag of deze 19 miljoen
reizigers per jaar wordt gerealiseerd, en zo ja wanneer, hangt af van de
marktomstandigheden en de bedrijfsvoering van HSA.
12. In hoeverre is een nieuwe onderhandeling met de HSA over prestaties, zoals
de tarieven, mogelijk?
12. De concessieovereenkomst met HSA uit 2001 bevat expliciete afspraken over
de tarieven en het te leveren kwaliteitsniveau door HSA. Mede op basis van deze
afspraken is de jaarlijkse concessievergoeding van HSA vastgesteld. De
contractafspraken zijn één-op-één opgenomen in de per 1 juli 2009 verleende
concessie. Heronderhandeling over de prestaties is niet mogelijk. Er bestaat wel
agina 3 van 5
P
de mogelijkheid om een tariefrestrictie aan HSA op te leggen. Dit zou wel leiden
Datum
tot een substantieel lagere jaarlijkse concessievergoeding aan de Staat.
Ons kenmerk
13. Kunt u in een feitenrelaas aangeven welke contacten er zijn geweest tussen u VenW/DGMo-2010/1217
en medewerkers van het ministerie van Verkeer en Waterstaat enerzijds, en HSA
en NS anderzijds, vanaf het moment dat HSA meldde dat er financiële problemen
zijn? Kunt u aangeven welke documenten en informatie daarbij zijn gewisseld?
13. De contacten en documenten die ten grondslag hebben gelegen aan het MoU
van december 2008 zijn naar aanleiding van een WOB-procedure in 2009 in kaart
gebracht. De betreffende documentatie is openbaar gemaakt en beschikbaar op
de website van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
14. Bent u bereid een lijst van de documenten te geven die een rol speelden bij
de beoordeling van de financiële situatie van HSA, vanaf het moment dat HSA
meldde dat er financiële problemen zijn? Op basis van welke documenten besloot
u om HSA financieel te helpen? Bent u bereid deze stukken aan de Kamer te doen
toekomen? Kunt u daarbij ook de stukken voegen die door Reporter zijn
opgevraagd en verkregen in het kader van de Wet Openbaarheid van Bestuur,
waaronder interne notities en gespreksverslagen?
14. Ik verwijs u allereerst naar de stukken die ik op 17 december 2008 met uw
Kamer in een vertrouwelijk Algemeen Overleg heb besproken. Daarnaast zijn de
documenten en informatie die ten grondslag lagen aan de totstandkoming van het
MoU naar aanleiding van een WOB-verzoek in 2009 openbaar gemaakt. Vanwege
het zeer grote aantal documenten (circa 6200 pagina's) heb ik de inhoudsopgave
bij deze brief gevoegd (bijlage III). De documenten zelf zijn voor download
beschikbaar op
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/wobverzoeken/totstandkominghogesn
elheidslijnhsl.aspx.
15. Zijn de aandeelhouders van HSA, NS en KLM-Air France betrokken geweest bij
de gesprekken en onderhandelingen tussen u en HSA? Zo ja, wat was deze
betrokkenheid? Zo nee, waarom waren zij niet betrokken?
15. De gesprekken zijn gevoerd tussen de Staat en HSA. Namens de Staat was ik
het aanspreekpunt. Omdat HSA voor haar aandeelhouder NS van groot belang is,
was ook NS aanwezig bij de gesprekken. NS heeft het MoU ook mede
ondertekend.
16. Bent u het eens met de stelling, zoals geuit in de Reporter-uitzending, dat de
grondslag voor het verlenen van staatssteun aan HSA niet deugt? Zo nee, op
basis van welke adviezen komt u tot dit oordeel? Bent u bereid om deze adviezen
openbaar maken? Zo nee, waarom niet?
16. Zoals ik u bij het antwoord op vraag 10 heb gemeld is van staatssteun geen
sprake. Dit standpunt wordt door de Landsadvocaat onderschreven. Adviezen van
de Landsadvocaat betreffen beleidsinformatie die wordt gebruik bij
beleidsbeslissingen. Deze adviezen worden niet openbaar gemaakt.
17. Heeft de Europese Commissie bij u geïnformeerd naar de wijze waarop u HSA
financieel tegemoet bent gekomen, of hebt u zelf contact gehad met de Europese
Commissie over de steunoperatie? Zo ja, wat vindt u ervan dat de Europese
agina 4 van 5
P
Commissie zich bemoeit met de steun die u aan HSA geeft? Kunt u deze
Datum
contacten chronologisch weergeven onder vermelding van het besprokene? Zo
nee, waarom heeft u niet uit voorzorg contact opgenomen met de Europese Ons kenmerk
Commissie om problemen achteraf te voorkomen? VenW/DGMo-2010/1217
17. De Europese Commissie heeft naar aanleiding van het MoU geen vragen
gesteld. Aangezien van enige vorm van staatssteun geen sprake is, was het
opnemen van contact met de Commissie over het MoU niet nodig. Zoals bij u
bekend is de voornaamste aanleiding voor het afsluiten van het MoU de ERTMS-
problematiek geweest. Deze externe factor speelt bij de toelating van alle
materieel op de HSL-Zuid en komt in dezelfde mate voor in omringende landen.
18. Wat zouden de gevolgen kunnen zijn als de Europese Commissie zou oordelen
dat u ongeoorloofde staatssteun hebt verleend aan HSA?
18. Aangezien geen sprake is van staatssteun zal een dergelijk oordeel van de
Europese Commissie er naar verwachting niet komen. Het speculeren over de
gevolgen van een dergelijk oordeel is dan ook niet opportuun. Zie ook de
beantwoording van vraag 17.
19. Is het, zonder nu al duidelijkheid te geven over het verlengen van de
vervoersconcessie NS voor het hoofdrailnet voor de periode 2015-2025,
onmogelijk om toestemming te krijgen van de Europese Commissie om
staatssteun aan HSA te geven?
19. Voor het geven van staatssteun aan HSA zou toestemming van de Europese
Commissie vereist zijn. Of eventueel toestemming verkregen zou kunnen worden
is twijfelachtig, aangezien de hoogte van de jaarlijkse concessievergoeding is
gebaseerd op de bieding van NS/KLM die is gedaan tijdens een openbare
aanbesteding.
20. Wat is uw reactie op de stelling van de hoogleraar Mededingingsrecht Jean
Paul van Marissing, dat niet uit te sluiten valt dat de Europese Commissie zal
oordelen dat de vertraging rond de ingebruikname van de HSL voor rekening van
HSA komt en er dus sprake is van ongeoorloofde staatssteun?
20. Zoals ik u heb gemeld bij vraag 10, 16, 17 en 18 is van staatssteun voor HSA
geen sprake geweest.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 5 van 5
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat