Datum 23 februari 2010 -
Onderwerp Milieu-eisen aanbesteding openbaar vervoer in Amsterdam in relatie
-
tot toelatingscriteria milieuzones
Geachte voorzitter,
Tijdens het Algemeen Overleg over luchtkwaliteit van 3 februari 2010 heb ik uw
Kamer toegezegd bij de gemeente Amsterdam te informeren naar de milieu-eisen
die worden gesteld bij de aanbesteding van openbaar vervoer per bus en hoe
deze zich verhouden tot de afspraken die zijn gemaakt in het kader van
milieuzones voor vrachtwagens. Dit naar aanleiding van vragen van uw Kamer
over het hanteren van minder strenge milieu-eisen bij de aanbesteding van
openbaar vervoer in Amsterdam dan de eisen die worden gesteld aan
vrachtwagens in milieuzones.
Zoals ik uw Kamer al op 3 februari 2010 heb gemeld, is de gemeente Amsterdam
partij in het milieuzoneconvenant voor vrachtwagens. Hierin zijn afspraken
gemaakt om de luchtkwaliteit te verbeteren. Voor het bedrijfsleven betekent dit
dat milieuzones alleen toegankelijk zijn voor schone vrachtwagens. Hoewel
bussen niet onder milieuzonering vallen, bestaat er de inspanningsverplichting
voor gemeenten om maatregelen te treffen om de luchtkwaliteit te verbeteren,
zoals de aanbesteding van schoon openbaar vervoer.
De gemeente Amsterdam heeft mij aangegeven dat de Stadsregio Amsterdam het
openbaar vervoer in Amsterdam aanbesteedt. De gemeente Amsterdam is partij
in het milieuzoneconvenant. De stadsregio heeft aangegeven zich in te zetten
voor het duurzaam maken van de concessies van het openbaar vervoer. Als
voorbeelden van de inzet van de stadsregio op dit punt noemt de stadsregio de
proef met de hybride waterstofbussen (een gezamenlijk project met de gemeente
Amsterdam en het Rijk) en de verplichting voor het Gemeentelijk Vervoerbedrijf
Amsterdam (GVB) om bij de nieuwe concessie een duurzaamheidsplan in te
dienen.
De gemeente Amsterdam is reeds in overleg met de Stadsregio Amsterdam en
het GVB om tot een versnelde afschrijving en vervanging van de meest
vervuilende bussen te komen, aldus de gemeente. Deze inspanning van de
gemeente Amsterdam is erop gericht om het openbaar vervoer in de regio qua
uitstoot minimaal op gelijk niveau te brengen als dat voor het vrachtverkeer
binnen de milieuzone.
a
agina 1 van 2
P
Ons kenmerk
In dat verband heeft het College van Burgemeester en Wethouders van VENW/DGMO-2010/845
Amsterdam op 17 februari 2010 het besluit genomen om geld beschikbaar te
stellen voor het verschonen van het wagenpark van het GVB, zodat in ieder geval
bij de aanscherping van de eisen van de milieuzone vrachtwagens per 1 juli 2013
het buswagenpark aan dezelfde emissie-eisen voldoet.
Ik constateer dat Amsterdam aangeeft inmiddels bezig te zijn om de
uitstootnormen voor bussen en vrachtwagens gelijk te trekken.
Verder faciliteert en stimuleert mijn collega Cramer andere overheden bij het
vormgeven van hun Duurzaam Inkopenbeleid, waaronder ook schoon busvervoer.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat