Consumentenbond
23 februari 2010
Schikkingsvoorstel UGG buiten proportie
De Consumentenbond adviseert leden die via internet UGG-laarzen hebben
besteld die achteraf nep bleken te zijn, om niet in te gaan op de
schikking die hen door kantoor Gevers (de vertegenwoordiger van UGG)
wordt aangeboden. De bond begrijpt dat UGG haar merk wil beschermen,
maar vindt het buiten proportie dat zij consumenten op deze manier
benadert.
De afgelopen maanden ontving de Consumentenbond meerdere signalen van
leden die voor ongeveer 150 dollar een paar UGG laarzen hadden besteld
en betaald via een buitenlandse website. De consumenten die deze
internetbestelling hadden gedaan, kregen vervolgens een brief van
Gevers in Brussel waarin stond dat de douane de bestelling tegen had
gehouden omdat de laarzen nep zouden zijn. Deze bestellers zouden
daarmee inbreuk hebben gemaakt op het merkrecht van UGG en dus ook
moeten opdraaien voor de schade, waaronder de vernietigingskosten van
de laarzen. Om de dreiging van gerechtelijke stappen af te wenden,
werd de bestellers door Gevers aangeboden de zaak te schikken door 250
euro te betalen.
Claim
De Consumentenbond vindt dit een onjuiste opstelling van UGG. In dit
geval was het de bestellers immers niet duidelijk dat het om nep-UGG's
ging. De gedupeerden kunnen een claim indienen bij de website waar zij
de laarzen hebben besteld. Maar de kans dat zij daadwerkelijk hun geld
terug krijgen, schat de Consumentenbond erg laag in.