Gemeente Almelo
Eén aanspreekpunt op Werkplein Noord Twente: sneller en meer gemak
23 februari 2010 - Met de ondertekening van het
dienstverleningsconcept, is de nauwere samenwerking tussen het UWV
WERKbedrijf en de gemeenten Almelo, Wierden, Twenterand en Tubbergen
een feit. De dienstverlening richting werk wordt voor de hele regio in
Almelo uitgevoerd.
Het blijft voor werkzoekende klanten voorlopig wel mogelijk om bij het
eigen stadhuis informatie op te halen. Vijf klantprincipes zijn
leidend voor het Werkplein Noord Twente: bereikbaarheid &
toegankelijkheid, tijdigheid, persoonlijke aandacht, houvast en een
evenwichtige behandeling.
Kortere doorlooptijden
Klanten hoeven niet langer te `shoppen' langs diverse organisaties,
telkens opnieuw zijn/haar verhaal te doen of iedere keer zijn/haar
gegevens opnieuw aan te leveren. Klanten krijgen één vaste
contactpersoon voor hun trajecten richting werk. Dankzij de nauwe
samenwerking tussen de organisaties, worden doorlooptijden korter. En
dat betekent sneller een baan. En zo nodig: sneller een uitkering,
want de beslissing of iemand die krijgt wordt nu sneller genomen. Een
eventuele uitkering wordt vanuit de diverse backoffices geregeld.
Maatwerk voor werkzoekenden
"Iedere werkzoekende is uniek. Daarom zijn hun wensen en situatie het
uitgangspunt van onze dienstverlening", zegt de woordvoerder van het
Werkplein Noord Twente, "zo kunnen we sneller en effectiever mensen
ondersteunen in hun zoektocht naar werk." In de praktijk betekent dit
dat de volledige leefsituatie van een werkzoekende klant in beeld
wordt gebracht, zodat eventueel belemmerende factoren inzichtelijk
worden gemaakt.
Speciaal voor Jongeren is het Jongerenpunt opgericht. Jongeren die
geen baan of startkwalificatie hebben, worden zo snel mogelijk
teruggeleid worden naar school en/of werk. Zij werken sinds enkele
maanden volgens het principe met één contactpersoon, één keer gegevens
aanleveren en dienstverlening op maat. Dat deze aanpak werkt, blijkt
uit de cijfers van een eerste tussentijdse evaluatie. Het totale
uitstroompercentage in relatie tot het instroompercentage ligt hoog.
80% stroomt uit naar een opleiding of werk.
Extra dienstverlening voor werkgevers in de regio
Bedrijven kunnen bij het Werkplein Noord Twente terecht voor
onafhankelijke informatie en voorlichting over wet- en regelgeving,
vacaturestelling en preventieve acties bij dreigende verminderde
economische activiteit. Ook zij krijgen één aanspreekpunt.
Voor bedrijven in de branches industrie, bouw en zakelijke
dienstverlening worden extra services ontwikkeld, zoals
brancheonderzoeken en branchespecifieke scholingsplannen. "We willen
vroegtijdig voorsorteren, opleiden en begeleiden. Werkzoekenden moeten
klaar zijn op het moment dat de werkgever ze nodig heeft," geeft de
woordvoerder aan.
Op zoek naar een nieuwe plek
Het Werkplein Noord Twente is nu gevestigd aan de Rosa Luxemburgstraat
in het voormalige CWI gebouw. Dat wordt anders: "Het gebouw is te
klein, dus we moeten op zoek naar een nieuw gebouw waar alle
organisaties in passen," zegt de woordvoerder. Het besluit over de
nieuwe locatie van het Werkplein Noord Twente is nog niet genomen.
Onderhandelingen zijn volop gaande.
Achtergrond
Eind 2008 werd de intentieverklaring `Samen voor de Klant'
ondertekend, waarin partijen in Noord Twente hebben afgesproken dat de
dienstverlening aan hun klanten kan worden verbeterd om zo meer mensen
aan het werk te helpen of te laten participeren in de samenleving. Het
dienstverleningsconcept is de uitwerking van deze intentie.