Persberichten
ICT-ambities overheid kwestie van prioriteiten stellen
Publicatiedatum: 22-02-2010
Focus ligt voorlopig op basisregistraties vanwege economische crisis
De Nederlandse overheid is ambitieus als het gaat om ICT. Er lopen dan ook tal van grote projecten en programma's om met behulp van een verbeterde ICT-infrastructuur de dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren. Door de economische crisis worden de ICT-ambities echter getemperd en moeten er prioriteiten worden gesteld. Om binnen het krapper wordende budget maximaal aan ICT-verbetering te kunnen werken, ligt de focus voorlopig op het implementeren van tien basisregistraties.
De keuze voor de tien basisregistraties is verstandig te noemen omdat deze centraal staan in het verbeteren van de dienstverlening. Het digitaliseren en onderling uitwisselen van cruciale data maakt namelijk een eenmalige gegevensaanvraag mogelijk.
Het gaat op dit moment om de tien volgende basisregistraties:
* Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA)
* Handelsregister van de Kamer van Koophandel
* Basisregistraties voor Adressen en Gebouwen (BAG)
* Basisregistraties Kadaster en Topografie
* Basisregistratie Voertuigen (Kentekenregister RDW)
* Basisregistratie Inkomen (BRI)
* Basisregistratie Lonen, Arbeidsverhoudingen en Uitkeringsverhoudingen (BLAU)
* Basisregistratie Waardering Onroerende Zaken (WOZ)
De ICT-projecten van de overheid met de hoogste prioriteit, waaronder ook de basisregistraties vallen, zijn ondergebracht in het Nationale Actieprogramma Dienstverlening en e-Overheid (NUP). Demissionair staatssecretaris Bijleveld heeft onlangs aan de Tweede Kamer laten weten dat de bouw van de bouwstenen grotendeels op schema ligt, maar dat de implementatie achterblijft. Om die reden is de 'Versnellingsagenda' opgesteld waarin maatregelen zijn opgenomen om o.a. de invoering van de basisregistraties te ondersteunen.
Met de maatregelen laat de overheid zien dat het de digitalisering van de dienstverlening serieus neemt en zo min mogelijk vertraging wenst op te lopen.
Vakbeurs Overheid & ICT
Algemene info:
Beursperiode Dinsdag 27 tot en met donderdag 29 april 2010
Locatie Jaarbeurs Utrecht - Hal 1
Openingstijden Dinsdag 27 en donderdag 28 april van 10.00 tot 17.00 uur. Donderdag 29 april van 10.00 tot 16.00 uur.
Toegang Gratis, inschrijven op www.overheid-en-ict.nl
Over de beurs
De vakbeurs is hét platform voor ICT-toepassingen en -diensten in de overheidssector. Tijdens Overheid & ICT nemen instellingen en organisaties, zoals gemeenten, provincies, waterschappen, ministeries en onderwijsinstellingen, kennis van de laatste ontwikkelingen voor hun specifieke beleidsterrein of vakgebied. Aan de beurs nemen zo'n 150 exposanten deel en een groot aantal beroeps- en belangenverenigingen, zoals ICTU, NVVB, Geo-Informatie Nederland, GeoBusiness Nederland, Cascadis, IPO en IMG 100.000+.
-.-.-.-.-.-
Noot voor de redactie,
VNU Exhibitions