Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam
Evaluatierapport VitaliteitsWijzer
cliënten tevreden over duwtje in de rug
Op vrijdag 19 februari overhandigde Karel Haga, Wmo-projectleider van
deelgemeente IJsselmonde, het evaluatierapport van de
VitaliteitsWijzer aan dagelijks bestuurder Bram van Hemmen en Eileen
Zaat, directeur van de stichting IJsselWijs. Bij de VitaliteitsWijzer,
die een jaar geleden werd geopend, kunnen oudere inwoners van
IJsselmonde terecht voor een preventief gezondheids- en-
welzijnsonderzoek en voor leefstijladviezen. Hierdoor kunnen in een
vroeg stadium mogelijke problemen in beeld worden gebracht, die van
invloed zijn op het welbevinden en daardoor op de algehele geestelijke
en lichamelijke conditie van mensen. Met de VitaliteitsWijzer is
IJsselmonde weer koploper met de uitvoering van de Wmo, constateerde
wethouder Kriens vorig jaar tijdens de opening. Wat haar betreft
krijgt de VitaliteitsWijzer net als de VraagWijzer navolging in heel
Rotterdam.
Het nut van de VitaliteitsWijzer wordt bevestigd door een recent
evaluatierapport dat in opdracht van de deelgemeente IJsselmonde door
een extern bureau is gemaakt. De consulenten van de VitaliteitsWijzer
doen de goede dingen goed. Zij zetten mensen in hun eigen kracht; ze
lopen met hen mee, houden hen een spiegel voor en laten hen zelf
keuzes maken. Zo valt te lezen in het rapport. Ook cliënten zelf zijn
volgens het rapport tevreden en ervaren de VitaliteitsWijzer als een
laagdrempelige voorziening. De cliënten zijn positief over de tijd die
consulenten voor hen hebben en de diepte van de gesprekken. De
cliënten geven aan dit vaak te missen bij andere hulpverleners zoals
huisartsen. Cliënten geven ook aan dat de VitaliteitsWijzer hen een
duwtje in de rug geeft om hun problemen aan te pakken.
Waarin schuilt het succes van de VitaliteitsWijzer?
De consulenten geven aan dat ze bij bijna alle cliënten van
de VitaliteitsWijzer werken aan de versterking van het sociale
netwerk, door bijvoorbeeld activering en inzet van vrijwilligers. Deze
ervaringen onderbouwen de Kadernota Welzijn van de deelgemeente
IJsselmonde; sociale netwerken zijn de verbinding tussen en het cement
van de levensdomeinen.
De ervaringen die de VitaliteitsWijzerconsulenten het afgelopen jaar
met hun cliënten hebben opgedaan, maken het mogelijk om de expertise
verder te verbeteren. Dat kan volgens de rapporteurs door in een
handboek de huidige werkwijze helder te beschrijven. Daarbij denken
wij aan een duidelijke leidraad voor de gesprekken, het formuleren van
explicitiete doelen in het dossier van de cliënt en richtlijnen voor
het afronden van het traject door de VitaliteitsWijzer. Het actieplan
uit de Wmo-pilot (Vlechtwerk van professionals) biedt hiervoor een
goed voorbeeld, aldus het rapport.
Tot slot bevelen de rapporteurs aan afstemming te zoeken met bestaande
voorzieningen en concurrentie te vermijden. Gelet op de specifieke
doelgroep voor de VitaliteitsWijzer ligt een koppeling met
ouderenadviseurs en maatschappelijk werkers voor de hand. En door de
taken goed op elkaar af te stemmen worden overlap van aanbod en hiaten
in de dienstverlening vermeden. Bovendien wordt zo over en weer
inzichtelijk wanneer een cliënt moet worden doorverwezen.
De deelgemeente neemt de aanbevelingen over voor de verbetering van de
dienstverlening door de VitaliteitsWijzer . De deelgemeente denkt dat
in 2010 de 200e klant gebruik zal maken van de ondersteuning door de
VitaliteitsWijzer.