Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam

Evaluatierapport VitaliteitsWijzer

cliënten tevreden over duwtje in de rug

Op vrijdag 19 februari overhandigde Karel Haga, Wmo-projectleider van deelgemeente IJsselmonde, het evaluatierapport van de VitaliteitsWijzer aan dagelijks bestuurder Bram van Hemmen en Eileen Zaat, directeur van de stichting IJsselWijs. Bij de VitaliteitsWijzer, die een jaar geleden werd geopend, kunnen oudere inwoners van IJsselmonde terecht voor een preventief gezondheids- en- welzijnsonderzoek en voor leefstijladviezen. Hierdoor kunnen in een vroeg stadium mogelijke problemen in beeld worden gebracht, die van invloed zijn op het welbevinden en daardoor op de algehele geestelijke en lichamelijke conditie van mensen. Met de VitaliteitsWijzer is IJsselmonde weer koploper met de uitvoering van de Wmo, constateerde wethouder Kriens vorig jaar tijdens de opening. Wat haar betreft krijgt de VitaliteitsWijzer net als de VraagWijzer navolging in heel Rotterdam.

Het nut van de VitaliteitsWijzer wordt bevestigd door een recent evaluatierapport dat in opdracht van de deelgemeente IJsselmonde door een extern bureau is gemaakt. De consulenten van de VitaliteitsWijzer doen de goede dingen goed. Zij zetten mensen in hun eigen kracht; ze lopen met hen mee, houden hen een spiegel voor en laten hen zelf keuzes maken. Zo valt te lezen in het rapport. Ook cliënten zelf zijn volgens het rapport tevreden en ervaren de VitaliteitsWijzer als een laagdrempelige voorziening. De cliënten zijn positief over de tijd die consulenten voor hen hebben en de diepte van de gesprekken. De cliënten geven aan dit vaak te missen bij andere hulpverleners zoals huisartsen. Cliënten geven ook aan dat de VitaliteitsWijzer hen een duwtje in de rug geeft om hun problemen aan te pakken.

Waarin schuilt het succes van de VitaliteitsWijzer? De consulenten geven aan dat ze bij bijna alle cliënten van de VitaliteitsWijzer werken aan de versterking van het sociale netwerk, door bijvoorbeeld activering en inzet van vrijwilligers. Deze ervaringen onderbouwen de Kadernota Welzijn van de deelgemeente IJsselmonde; sociale netwerken zijn de verbinding tussen en het cement van de levensdomeinen.

De ervaringen die de VitaliteitsWijzerconsulenten het afgelopen jaar met hun cliënten hebben opgedaan, maken het mogelijk om de expertise verder te verbeteren. Dat kan volgens de rapporteurs door in een handboek de huidige werkwijze helder te beschrijven. Daarbij denken wij aan een duidelijke leidraad voor de gesprekken, het formuleren van explicitiete doelen in het dossier van de cliënt en richtlijnen voor het afronden van het traject door de VitaliteitsWijzer. Het actieplan uit de Wmo-pilot (Vlechtwerk van professionals) biedt hiervoor een goed voorbeeld, aldus het rapport.

Tot slot bevelen de rapporteurs aan afstemming te zoeken met bestaande voorzieningen en concurrentie te vermijden. Gelet op de specifieke doelgroep voor de VitaliteitsWijzer ligt een koppeling met ouderenadviseurs en maatschappelijk werkers voor de hand. En door de taken goed op elkaar af te stemmen worden overlap van aanbod en hiaten in de dienstverlening vermeden. Bovendien wordt zo over en weer inzichtelijk wanneer een cliënt moet worden doorverwezen.

De deelgemeente neemt de aanbevelingen over voor de verbetering van de dienstverlening door de VitaliteitsWijzer . De deelgemeente denkt dat in 2010 de 200e klant gebruik zal maken van de ondersteuning door de VitaliteitsWijzer.