Gemeente Leeuwarden

Extra hoorzitting raadsbrief geluidbeleid, gemeente Leeuwarden

18 februari 2010, verzonden:

Geachte mevrouw of meneer

Voorafgaand aan de vergadering van de raadscommissie Bestuur en Middelen van 18 januari 2010 hebt u een evaluatierapport en een brief ontvangen, die betrekking hebben op het gemeentelijke geluidbeleid bij evenementen. Na het opiniërende overleg in deze vergadering is vervolgens een raadsbrief opgesteld, die behandeld zal worden in de Raad van 1 maart 2010. In deze raadsbrief zijn enkele wijzigingen voorgesteld van het huidige geluidbeleid. Deze zijn het resultaat van de discussie in de commissie Bestuur en Middelen.

Met het oog hierop wordt een hoorzitting georganiseerd op dinsdag 23 februari 2010 tussen 17.00 en 18.00 uur in de Raadzaal van het stadhuis, Hofplein 35, tussen 17.00 en 18.00 uur. Hieraan voorafgaand kunt een kop koffie krijgen in de Auckemakelder van het stadhuis. Bijgaand ontvangt u de raadsbrief waarover gesproken zal worden. Indien u al eerder hebt gereageerd op het geluidbeleid, hoeft dit niet opnieuw.

Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden Namens dezen:

R. de Bert
Teamleider Advies en Onwikkeling

evaluatie geluidbeleid en voorgestelde wijzigingen

Aan de gemeenteraad.

Hierbij bieden wij u aan de gevraagde evaluatie van het beleid "Levendigheid in de hoofdstad; geluid bij evenementen", zoals u dat in april 2004 hebt vastgesteld, met een voorstel tot bijstelling van dat beleid.

Aan de hand van genoemd beleidsstuk verlenen wij ontheffingen. Die kunnen betrekking hebben op evenementen in de open lucht of in een tent, maar ook op evenementen in horecabedrijven.

Het huidige geluidbeleid is opgesteld om evenementen in de open lucht of in een tent mogelijk te maken en daarbij ook een ruime keuzemogelijkheid aan te bieden. Dit in tegenstelling tot vroeger, toen slechts een klein aantal evenementenlocaties was aangewezen. Daarnaast heeft het beleid als doel de overlast voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken. Op deze wijze wordt geprobeerd een goede balans te krijgen tussen het bevorderen van reuring in de stad enerzijds en het beperken van overlast anderzijds.

Deze evaluatie heeft langer geduurd dan voorzien, waardoor het niet mogelijk bleek deze notitie vòòr 1 april 2009 aan uw raad te zenden. Bovendien hebben wij overleg gehad met de meest betrokkenen en nog een aantal ervaringen met zware evenementen van na de zomervakantie in de evaluatie meegenomen. Er doet zich heel duidelijk een verschijnsel voor dat het ene evenement veel meer klachten oplevert dan het andere. Deze klachten zijn niet direct te relateren aan een geluidsnorm, maar meer aan het soort evenement. Zo zijn er zelden of nooit klachten over Koninginnedag, Bevrijdingsfestival en Straatfestival, maar wel over evenementen zoals LEIPBreak en Dancetour. Bij al deze evenementen vindt controle plaats op de geluidsnormen. Waar nodig vindt bijsturing plaats. Dit was het geval bij een aantal van deze evenementen. Deze evaluatie heeft wel tot de conclusie geleid dat het verstandig is in de toekomst een uniforme geluidsnorm te hanteren voor evenementen in de open lucht of in een tent.

Het huidige beleid maakt voor evenementen in de open lucht of in een tent onderscheid tussen 1) evenementen op doordeweekse dagen overdag en op zaterdagen tot 19.00 uur en 2) evenementen in de avonduren, op zondagen en kerkelijke feestdagen. In het eerste geval is het mogelijk onbeperkt evenementen te organiseren, zolang het geluidsniveau bij woningen niet hoger is dan 75 dB(A). Dit is overeenkomstig de nota van april 2004 die uw raad heeft vastgesteld. Voor de tweede categorie wordt per locatie maximaal 12 maal ontheffing verleend, met eveneens de norm van 75 dB(A) geluidbelasting bij woningen en een eindtijdstip voor dit evenement van 01.00 uur of tot 23.00 uur op zondag. Er is een aantal uitzonderingen in het beleid opgenomen ten aanzien van vorengenoemd aantal (dat wil zeggen meer dan 12), eindtijdstippen en de maximale geluidsbelasting.

Op grond van het huidige beleid voor horecaondernemingen is een akoestisch rapport/controlemeting vereist, voordat ontheffing kan worden verleend om maximaal 12 keer per jaar 10 dB(A) extra geluid te mogen maken. Dit ter bescherming van de belangen van omwonenden en naastgelegen bedrijven.

Overlast wordt voornamelijk veroorzaakt door (zware) evenementen in de buitenlucht. Overlastmeldingen over horeca-inrichtingen beperken zich tot een klein aantal van deze inrichtingen. Deze horeca-inrichtingen zijn vaak niet voldoende geïsoleerd voor de activiteiten die hier plaatsvinden en er is vaak sprake van nabij liggende woningen.

Centraal in ons huidige geluidbeleid staat het op goede wijze omgaan met het spanningsveld tussen enerzijds het zoveel mogelijk mee willen werken aan evenementen en anderzijds het beperken van overlast voor omwonenden. Dit betekent dat wij per evenement een afweging maken waarbij aan beide belangen recht wordt gedaan. Voor elk evenement waarbij versterkt geluid ten gehore zal worden gebracht is een ontheffing van ons college nodig. Dit biedt ons de gelegenheid om elke keer die zorgvuldige belangenafweging te maken.

De evaluatie omvatte zowel ambtelijke ervaringen, alsook de ervaringen van externen met het gemeentelijke geluidbeleid. In het algemeen vindt men dit beleid goed hanteerbaar. Het verlenen van ontheffingen is intern gemandateerd, zodat slagvaardig op verzoeken kan worden gereageerd. Voor (live)muziek op terrassen bij Koninginnedag en Bevrijdingsdag ontbreekt nog formele normering; deze is wel gewenst. Die bestaat uit het toestaan van live-muziek op terrassen op 30 april en 5 mei van 13.00 uur tot 22.00 uur, met als geluidsnorm 75 dB(A) op de gevel van woningen. Daarnaast blijkt dat de huidige differentiatie in de normering bij zware evenementen die in de middaguren beginnen en tot na 19.00 uur voortduren beter vervangen kan worden door een uniforme norm voor zowel de middag als de avond en wel die van maximaal 85 dB(A) op de gevel van een woning. Dit om het betreffende zware evenement tot z'n recht te kunnen laten komen.

Het beleid is ook doorgesproken met externe partijen. Dit levert ruwweg twee uiteenlopende reacties op. Bewoners vragen vooral om het handhaven van de huidige regels. En ook is er kort geleden een reactie ontvangen, waarin zelfs gepleit wordt voor terugdringing van de overlast en meer spreiding van de evenementen in de openlucht of in een tent over de gehele stad en minder ontheffingen.

Dan is er aan de andere kant de reactie van degenen die een ontheffing nodig hebben. In de afgelopen tijd is de meeste discussie ontstaan over de mogelijkheden die horecabedrijven hebben om aan bepaalde evenementen mee te doen. Met als centrale vraag of de gemeente inzicht nodig heeft in de akoestische situatie van dat bedrijf of dat ze ook zonder dit inzicht een geluidsontheffing zou kunnen of moeten verlenen voor een dergelijk bedrijf. In dat verband hebben wij een onderzoek bij een aantal gemeenten gedaan. Zonder de resultaten daarvan gedetailleerd weer te geven, is het wel mogelijk de scherpst mogelijke tegenstelling tot wat hier kan en mag aan te duiden. Met als resultaat, dat wij de bestaande werkwijze in onze gemeente en die elders wel wordt gehanteerd in een tweetal scenario's hebben aangegeven en de consequenties zo goed mogelijk hebben benoemd.

Scenario's voor toekomstige werkwijze

|Scenario                    |Consequenties                  |
|Huidige werkwijze handhaven |Beheersbare milieusituatie door|
|                            |het stellen van een geluidsnorm|
|                            |op basis van een akoestisch    |
|                            |onderzoek/controlemeting;      |
|                            |Transparant, inzichtelijk;     |
|                            |Consistent;                    |
|                            |Gelijke behandeling voor alle  |
|                            |horeca;                        |
|                            |Beperking voor horecabedrijven |
|                            |die niet over een akoestisch   |
|                            |onderzoek/controlemeting       |
|                            |beschikken en daarom niet in   |
|                            |aanmerking komen voor een      |
|                            |ontheffing; (minder reuring    |
|                            |voor deze bedrijven mogelijk)  |
|Via een ontheffing de       |De horecabedrijven krijgen meer|
|geluidruimte verhogen van 10|mogelijkheden voor             |
|dB(A) naar 15 dB(A) en      |feestelijkheden                |
|uitsluitend voor bedrijven  |Meer geluidsoverlast voor      |
|die beschikken over een     |omwonenden en naastgelegen     |
|akoestisch rapport of       |bedrijven, aangezien de        |
|controle meting.            |hoeveelheid geluid meer dan    |
|                            |verdubbelt.                    |
|Ongelimiteerde ontheffing   |Alle horecabedrijven kunnen    |
|voor twee collectieve dagen |meedoen met feestelijkheden;   |
|per jaar                    |Ongelimiteerde                 |
|                            |geluidsontheffing;             |
|                            |Handhaving niet mogelijk, omdat|
|                            |niet aan een geluidsnorm       |
|                            |getoetst kan worden;           |
|                            |Geen inzicht in de akoestische |
|                            |situatie;                      |
|                            |Mogelijke toename van het      |
|                            |aantal klachten/meldingen over |
|                            |geluidsoverlast;               |
|                            |Niet rechtvaardig t.o.v. andere|
|                            |horecabedrijven die wel een    |
|                            |akoestisch                     |
|                            |onderzoek/controlemeting hebben|
|                            |laten uitvoeren;               |
|                            |Beperken van de horecabedrijven|
|                            |die jaarlijks gebruik maken van|
|                            |12 individuele ontheffingen per|
|                            |jaar.                          |
Het vorenstaande is voor een opiniërende bespreking aan de orde geweest in de commissie Bestuur en Middelen van 18 januari 2010. Daarbij is geconcludeerd, dat een meerderheid van de raadsleden de voorkeur uitspreekt voor scenario 3.

Op enkele zaken die in dit overleg aan de orde zijn geweest wordt hieronder nader ingegaan. Om te beginnen is dit het ingestelde onderzoek bij andere gemeenten over hoe men om gaat met het geluid in de horecabedrijven. Er zijn gemeenten die geen ontheffingenbeleid hebben. Ook zijn er die een onderling nogal variërend aantal collectieve dagen hebben, waarbij geen geluidsnormen gelden. Met het beleid dat wij tot nu toe hebben gevoerd zitten we aardig dicht bij het gemiddelde tussen heel erg soepel en streng. Het onderzoek heeft overigens geen direct bruikbare tips opgeleverd, waar wij ons voordeel mee kunnen doen. Wel is geconcludeerd, dat het grootst mogelijke verschil met Leeuwarden is, dat men elders vaak een (beperkt) aantal collectieve dagen heeft. Indien de keuze wordt gemaakt om dit in onze gemeente ook te gaan doen, komt het organisatorische aspect uiteraard ook op ons af. Naar verwachting zal Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Leeuwarden, in het vervolg hiertoe voorstellen doen. Naast een beperkt aantal aan te wijzen collectieve dagen is het overigens ook in buitengewone omstandigheden mogelijk een extra ontheffing te verlenen, zoals bij de in het overleg ter sprake gebrachte Elfstedentocht op de schaats. Verder is het zo, dat het woord collectief wel letterlijk moet worden genomen. Het geldt derhalve voor alle horecabedrijven in de gemeente. Het is niet zo, dat deze ontheffingen per buurt of straat voor onderling verschillende data worden verleend. Want dat zou immers tot gevolg kunnen hebben, dat de overlast voor bepaalde bewoners, die wonen op het snijvlak van verschillende buurten, op jaarbasis groter wordt dan bijvoorbeeld die 2 keer. Los hiervan zou dit ook uit een oogpunt van handhavingscapaciteit op problemen stuiten.

Wat de voorlichting betreft over alles wat te maken heeft met ontheffingsaanvragen, is er voor gepleit de informatie op de website te verbeteren. Het gaat daarbij om zaken als: hoe en wanneer moet een aanvraag worden ingediend en wat is de proceduretijd. Wij zijn van oordeel dat de benodigde informatie hierover goed toegankelijk is. Voor de bekendmakingen over ontheffingen en met name die over zware evenementen zijn vorig jaar al verbeteringen ingevoerd. Deze zullen op de website nog worden aangescherpt met concrete gegevens over eindtijden en zo mogelijk ook de soort muziek etc.

Ook zijn enkele vragen gesteld over de consequenties van het aanwijzen van enkele collectieve dagen voor de bedrijven zelf. De eerste is, dat ze voor alle duidelijkheid in mindering komen op het wettelijk vastgesteld maximum van 12 individuele ontheffingen per jaar. Hierover is de vraag gesteld, voor wie dit eventueel pijn zou doen, omdat de betreffende inrichting nu al de 12 individuele ontheffingen volledig gebruikt en dus wat dit betreft moet gaan inleveren. De reactie hierop is, dat wij bij het nalopen van binnenkomende aanvragen kunnen constateren, dat er in praktische zin nauwelijks problemen zijn.

Met het oog op het meedoen aan gemeentebrede evenementen is ook nog de vraag gesteld, welke beperkingen er eventueel zijn voor coffeeshops. Op basis van de Opiumwet geldt de beperking, dat het maken van reclame voor deze inrichtingen is verboden.

De fracties die bezwaren hebben tegen de aanwijzing van collectieve dagen voor alle horecabedrijven, zeggen bij hun afweging een zwaarder accent te willen leggen op de belangen van de burgers. Om die reden kiezen zij er ook niet voor, om de geluidsnorm bij zware evenementen voor de gehele duur van het evenement op 85 dB(A) te stellen.

De meerderheid in de commissie geeft zoals gezegd de voorkeur aan scenario 3, omdat hiermee de gewenste reuring kan worden vergroot.

Gehoord de discussie in de commissie Bestuur en Middelen stellen wij u voor de bijstelling van het beleid te laten plaatsvinden zoals in het conceptbesluit staat aangegeven.

Leeuwarden, 27 januari 2010

Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,

drs. Ferd. J.M. Crone, burgemeester,

drs. C.H.J. Brugman, secretaris.
Nummer
AB

DE RAAD VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 27 januari 2010 (kenmerk );

BESLUIT:


1. in te stemmen met een ongelimiteerde ontheffing van de geluidsnormen voor twee collectieve dagen per jaar; waarbij wel de sluitingstijden ingevolge de Drank- en Horecawet moeten worden aangehouden
2. de differentiatie voor de geluidsnormen die gelden voor zware evenementen die in de middaguren beginnen en tot na 19.00 uur voortduren te vervangen door een uniforme norm van maximaal 85 dB(A) voor zowel de middag als de avond;
3. op Koninginnedag en Bevrijdingsdag muziek toe te staan op terrassen van 13.00 tot 22.00 uur, met als geluidsnorm 75 dB(A) op de gevel van woningen;
4. het geluidbeleid neergelegd in de nota "Levendigheid in de hoofdstad: geluid bij evenementen" bij te stellen conform de hierboven genoemde punten 1 t/m 3.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van

voorzitter,

griffier.