Radboud Universiteit Nijmegen


Deskundige hoeft niet zó deskundig te zijn om te overtuigen

Datum bericht: 3 februari 2010

In het kort
Over het algemeen zijn mensen goed in het onderscheiden van sterke en zwakke argumenten. Behalve als er een deskundige aan het woord komt. Dan kunnen zwakkere argumenten, van een minder deskundige autoriteit, even overtuigend zijn als sterkere, van een meer ter zake deskundige afzender. Ofwel: een deskundige hoeft niet enorm deskundig te zijn om toch te overtuigen.
Psychologe en communicatiekundige Ester Å orm deed onderzoek naar argumentkwaliteit en overtuigende communicatie. Zij promoveert op 23 februari aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
( bytes)

Overtuigende communicatie in theorie en praktijk Onderzoekers die zich bezighouden met argumentatie en persuasieve communicatie weten wat argumenten sterk maakt. Zij herkennen dus ook een zwak argument. Maar kunnen leken dat onderscheid ook maken? En als ze dat kunnen, vinden zij sterke argumenten dan ook overtuigender dan zwakke?

Ester Å orm bestudeerde drie typen argumenten: het autoriteitsargument, het voorbeeldargument en het oorzaak-gevolgargument. Voorbeelden daarvan zijn:Â
* Autoriteitsargument: âKilometerheffing leidt tot een afname van het aantal filesâ, stelt dr. C. Meertens, gepromoveerd op onderzoek naar filebestrijdende maatregelen.Â
* Voorbeeldargument: âKilometerheffing leidt tot een afname van het aantal files. Kijk maar naar de proef met slim prijzen bij Nijmegen, daar leidde een geldprikkel tot minder files.âÂ
* Oorzaak-gevolgargument: âKilometerheffing leidt tot een afname van het aantal files, want als autorijden duurder wordt, zullen meer mensen voor openbaar vervoer kiezen en dat leidt tot minder files.â

Tot zo ver gaat het goedâ¦
( bytes) Å orm legde aan 200 proefpersonen 30 korte teksten met dergelijke argumentatievormen voor, waarbij sommige argumenten duidelijk sterker waren dan andere. âDat bleek ook wel uit de beoordeling. De proefpersonen zagen bij de oorzaak-gevolgargumenten en de voorbeeldargumenten heel goed of ze voldoende voorbeelden krijgen of niet, of de voorbeelden die als ondersteuning worden aangevoerd wel typisch zijn, of oorzaak en gevolg wel een aannemelijke samenhang vertonen.â
Bovendien vonden de proefpersonen sterke argumenten van deze twee categorieën ook overtuigender dan zwakke. Tot zover kwamen theorie en praktijk dus overeen.

Autoriteitsargument: alles even overtuigend
Meer moeite hadden de proefpersonen echter met het beoordelen van autoriteitsargumenten. Å orm testte dat met voorbeelden als deze:Â
* âZwangere vrouwen die hun cholesterol verlagen, lopen minder kans op vroeggeboortenâ, stelt dr. Karin Heimnitz, gepromoveerd op problemen bij pasgeboren kinderen.Â

* âZwangere vrouwen die hun cholesterol verlagen, lopen minder kans op vroeggeboortenâ, stelt Karin Heimnitz, student Verloskunde aan de Hogeschool Utrecht.Â

* âZwangere vrouwen die hun cholesterol verlagen, lopen minder kans op vroeggeboortenâ, stelt dr. Karin Heimnitz, gepromoveerd op aandoeningen in het zenuwstelsel.

Drie keer dezelfde stelling, drie keer een andere autoriteit. En opvallend genoeg waren alle drie de autoriteiten even overtuigend. Waarom mensen juist dit type argument zo slecht kunnen beoordelen, heeft Å orm niet onderzocht. âMisschien denken mensen al snel: die deskundige weet er allicht meer van dan ik. Of het is te ingewikkeld om tegelijkertijd een stelling te verwerken én te beoordelen of degene die aan het woord is wel deskundig genoeg is.â ( bytes)

Betrouwbaarheid telt wel
Wel relevant voor de overtuigingskracht is hoe betrouwbaar de autoriteit overkomt â want de stelling dat zwangere vrouwen er goed aan doen hun cholesterol te verlagen werd een stuk minder aannemelijk gevonden als die gedaan werd door dr. Karin Heimnitz, gepromoveerd op onderzoek naar problemen bij pasgeboren kinderen en tegenwoordig werkzaam bij het Becel Institute.

Conclusie en aanbevelingen
Kortom: een autoriteit of deskundige hoeft niet eens enorm deskundig te zijn om toch te overtuigen â stelt Ester Å orm, die aan de Radboud Universiteit promoveert op onderzoek naar argumentkwaliteit en overtuigende communicatie. âOf iemand veel of âwel ietsâ weet van een onderwerp doet er niet toe. En ook als iemand veel weet over een ander onderwerp, kan diens mening blijkbaar overtuigend zijn.â

( bytes) Voor beleidsmakers, politici en anderen die het publiek van hun plannen willen overtuigen, bevat het onderzoek van Å orm goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is: deugdelijke argumentatie werkt. Å orms proefschrift bevat zelfs concrete aanbevelingen welke argumenten het sterkst en dus overtuigendst overkomen. Het slechte nieuws: je kunt als autoriteit met al je deskundigheid een zware kluif hebben aan tegenstanders die minder deskundig zijn, maar even overtuigend over kunnen komen. Å orm: âDat hebben we bijvoorbeeld gezien rond de Mexicaanse griepvaccinatiecampagne vorig jaar, waar wetenschappers van het RIVM en bezorgde ouders, die als lekendeskundigen zonder veel medische kennis campagne voerden, even serieus genomen werden.â

Kritische consumenten kunnen uit Å orms onderzoek om te beginnen leren dat er weinig mankeert aan hun onderscheidend vermogen. Wel mogen ze beter opletten als er een autoriteit wordt opgevoerd om een argument te ondersteunen. Is die persoon werkelijk overtuigend â of zijn er anderen wier mening meer gewicht in de schaal zou moeten leggen?

Ester Å orm (Hilversum, 1981) studeerde psychologie (1998-2002) en taal- en cultuurstudies (1998-2004) aan de Universiteit Utrecht. Tussen 2005 en 2009 voerde ze haar promotieonderzoek uit binnen het Centre for Language Studies/ de afdeling Bedrijfscommunicatie van de Radboud Universiteit Nijmegen. Haar onderzoek maakte deel uit van een door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) gesubsidieerd project, getiteld âThe quality of pragmatic argumentsâ. (Promovenda Rian Timmers van de Radboud Universiteit rondt momenteel een tweede proefschrift in dat project af.)
Momenteel is Å orm postdoctoraal onderzoeker bij de afdeling Taal en Communicatie van de Vrije Universiteit Amsterdam. Daar werkt ze aan het project âIdentifying and describing visual metaphorâ, dat gefinancierd wordt door NWO.

Ester Å orm
The good, the bad and the persuasive. Normative quality and actual persuasiveness of arguments from authority, arguments from cause to effect and arguments from example Promotiedatum: 23 februari 2010, Radboud Universiteit Nijmegen
Promotores: prof. dr. J.A.L. Hoeken, prof. dr. P.J.M.C. Schellens

Een handelseditie van dit proefschrift verschijnt bij de Landelijke Onderzoekschool Taalwetenschap, Utrecht.

Meer onderzoek uit dezelfde onderzoeksgroep: zie ook âArtsen die zich niet laten vaccineren geven verkeerd signaalâ

Â

Â