Dura Vermeer

Breda - 22 februari 2010

'Koud' asfalteren

Vrijdagnacht 19 februari heeft Dura Vermeer Infrastructuur Zuid West op de A58 bij Breda gewerkt aan de proef van Rijkswaterstaat ''Asfalteren bij lage temperaturen''. De proef moet uitwijzen of het mogelijk is om zonder kwaliteitsverlies te asfalteren bij lage temperaturen zodat vorstschade in één actie definitief gerepareerd kan worden.

Voor deze proef is een aantal speciale maatregelen genomen die kwaliteitsrisico's van het aanbrengen van asfalt onder winterse omstandigheden beheersbaar maken, samengevat onder de naam Winterpave. Zo is de Surfacejet van Liberty Gas Turbines ingezet op de naadaansluitingen met het oude wegdek. Deze door een straalmotor aangedreven föhn minimaliseert schade bij frezen. Ook nieuw was de inzet van de Sprayjet, een spreidmachine met geïntegreerde sproeibalk. Door inzet van de Surfacejet en Sprayjet kunnen de waterhoudende bitumenemulsies tijdens vorst gewoon worden verwerkt. Winterpave is gebaseerd op het voorkomen van warmteverlies van het asfalt tijdens transport en overslag.

Daarnaast is samengewerkt met de afdeling geodesie van Advin en het Aspari-team van de TU Twente om met behulp van GPS volgapparatuur de bewegingen van het materieel te monitoren.

Zomeruitslag
Bestaande technieken bieden beperkte mogelijkheden om te asfalteren bij lage temperaturen, omdat ze leiden tot een mindere kwaliteit asfalt. In de praktijk wordt vorstschade daarom vaak eerst tijdelijk gerepareerd en wordt met definitief asfalteren gewacht tot de weersomstandigheden beter zijn. Wanneer asfalteren bij lage temperaturen lukt met behoud van kwaliteit, levert dat een bijdrage aan minder verkeershinder. De resultaten van de proef worden voor de zomer van dit jaar verwacht.

De voorbereiding en uitvoering van de proef leverden een schat aan ervaringen op, welke ingezet zal worden om Dura Vermeer nog nadrukkelijker op de kaart te zetten als een excellente asfalteur.