Dura Vermeer
Breda - 22 februari 2010
'Koud' asfalteren
Vrijdagnacht 19 februari heeft Dura Vermeer Infrastructuur Zuid West
op de A58 bij Breda gewerkt aan de proef van Rijkswaterstaat
''Asfalteren bij lage temperaturen''. De proef moet uitwijzen of het
mogelijk is om zonder kwaliteitsverlies te asfalteren bij lage
temperaturen zodat vorstschade in één actie definitief gerepareerd kan
worden.
Voor deze proef is een aantal speciale maatregelen genomen die
kwaliteitsrisico's van het aanbrengen van asfalt onder winterse
omstandigheden beheersbaar maken, samengevat onder de naam Winterpave.
Zo is de Surfacejet van Liberty Gas Turbines ingezet op de
naadaansluitingen met het oude wegdek. Deze door een straalmotor
aangedreven föhn minimaliseert schade bij frezen. Ook nieuw was de
inzet van de Sprayjet, een spreidmachine met geïntegreerde sproeibalk.
Door inzet van de Surfacejet en Sprayjet kunnen de waterhoudende
bitumenemulsies tijdens vorst gewoon worden verwerkt. Winterpave is
gebaseerd op het voorkomen van warmteverlies van het asfalt tijdens
transport en overslag.
Daarnaast is samengewerkt met de afdeling geodesie van Advin en het
Aspari-team van de TU Twente om met behulp van GPS volgapparatuur de
bewegingen van het materieel te monitoren.
Zomeruitslag
Bestaande technieken bieden beperkte mogelijkheden om te asfalteren
bij lage temperaturen, omdat ze leiden tot een mindere kwaliteit
asfalt. In de praktijk wordt vorstschade daarom vaak eerst tijdelijk
gerepareerd en wordt met definitief asfalteren gewacht tot de
weersomstandigheden beter zijn. Wanneer asfalteren bij lage
temperaturen lukt met behoud van kwaliteit, levert dat een bijdrage
aan minder verkeershinder. De resultaten van de proef worden voor de
zomer van dit jaar verwacht.
De voorbereiding en uitvoering van de proef leverden een schat aan
ervaringen op, welke ingezet zal worden om Dura Vermeer nog
nadrukkelijker op de kaart te zetten als een excellente asfalteur.