Ingezonden persbericht
Persbericht
Fotoboekenproducent CeWe Color profiteert van digitale revolutie
Tijdige transitie van analoge naar digitale fotografie levert innovatieprijs op
Nunspeet, 22 februari 2010. Europa's grootste digitale foto-ontwikkelaar en fotoboekenproducent produceerde in 2009 3,6 miljoen fotoboeken. In 2005 waren dat er nog 70.000. Voor haar innovatieve kracht is CeWe Color onderscheiden als 'Best Innovator' 2010. De Europees marktleider in fotofinishing ontvangt de prijs voor de succesvolle transitie van analoge naar digitale fotografie. In Nederland is CeWe Color het bedrijf dat de software voor het zelf thuis maken en de productie van digitale fotoboeken verzorgt voor o.a. Albert Heijn, Bol.com, MediaMarkt, TNT-post en fotovakhandelketens als Fotoklein en Ringfoto. De prijs is toegekend door het vooraanstaande Duitse vakblad WirtschaftsWoche en het internationale management consultancybureau A.T. Kearney.
Digitale fotoboeken populair
Het fotoboek en fotocadeaus, zoals wenskaarten, kalenders en textiel met foto-opdruk zijn onverminderd populair bij de Nederlandse consument. In 2002 produceerde CeWe Color 36 miljoen digitale foto's. In 2009 is dit gestegen tot meer dan twee miljard digitale foto's. In 2005 produceerde CeWe Color 70.000 fotoboeken. In 2009 waren dat er 3,6 miljoen. De intensieve ontwikkeling van zeer gebruiksvriendelijke softwareprogramma's voor het zelf maken van fotoboeken en investeringen in digitale drukmachines en logistiek zijn doorslaggevend voor de resultaten van CeWe Color en een marktleidersrol in Nederland en Europa.
Tijdige transitie
Reeds in 1994 onderkende het Duitse CeWe Color de trend van analoge naar digitale fotografie. Vanaf dat moment werd fors geïnvesteerd in producten, software en technologie. In 1997 installeerde CeWe Color als eerste bedrijf in de wereld apparaten in winkels om digitale foto's te kunnen verzenden. In 1998 was de eerste CeWe Color internetsite voor het bestellen van foto's een feit. Sinds 2002 heeft het bedrijf ruim 250 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe technologie, digitale drukmachines en boekbandproductielijnen. Dit maakt CeWe Color tot de grootste digitale drukker in Europa. Inmiddels zijn 25.000 fototerminals in winkels en andere verkooppunten geplaatst. Hiermee kunnen digitale foto's direct worden uitgeprint.
Commerciële digitale print nieuwe groeimarkt
CeWe Color en haar dochteronderneming Diron richten zich sinds kort op de markt van digitaal commercieel drukwerk. Zowel grote als kleine ondernemingen kunnen via de speciaal ontwikkelde software professionele boeken en brochures maken en bestellen. Bedrijven zijn niet gebonden aan minimale afnames. Daarmee wordt fors op de kosten van de ontwikkeling en productie van drukwerk bespaard. CeWe Color ziet commerciële digitale print als belangrijke groeimarkt.
Over CeWe Color
Fotoservicebedrijf CeWe Color beschikt over 13 zeer geavanceerde productievestigingen in Europa. Met ruim 2.700 medewerkers is CeWe Color in 24 Europese landen markt- en technologisch leider. De fotoboeken en fotocadeau-artikelen worden aan meer dan 50.000 retailpartners in Europa geleverd. De omzet in 2008 bedroeg 420 miljoen euro.
De vestiging van CeWe Color Nederland bevindt zich in Nunspeet. CeWe Color verzorgt in Nederland de fotoboeken, foto-artikelen en software voor ondermeer Albert Heijn, MediaMarkt, Bol.com, TNT-post en fotospeciaalzaken als Fotoklein en Ringfoto. Het CeWe fotoboek is beschikbaar voor de consumenten- en zakelijke markt en de professionele markt (www.cewe-fotoboek.nl).