Persbericht
22 februari, 2010
Banken wereldwijd verbeteren klantrelaties met IBM SPSS predictive analytics-software
SPSS, an IBM Company en wereldwijd leverancier van software-oplossingen voor predictive analytics, maakt bekend dat internationale banken IBM® SPSS® predictive analytics-software inzetten om risico's te verminderen en meer omzet te genereren door gerichter direct marketing- en retentiecampagnes te doen. Zo zetten Rabobank, First Tennessee Bank en S&T Bank de software in binnen hun marketingproces om meer inzicht te krijgen in klantgedrag en beter in te springen op de wensen van klanten.
Eén van de grootste uitdagingen in de banksector is het benaderen van de juiste klant op het juiste moment. Door succesvolle klantcontactstrategieën en predictive analytics in te zetten kunnen commerciële banken hun direct marketinginspanningen efficiënter maken en richten op de meest winstgevende klanten. Hierdoor ontvangen klanten en prospects een op hen toegespitste en relevante aanbieding, en worden marketingkosten gereduceerd.
Rabobank Nederland, onderdeel van de Rabobank Groep met ruim 1.000 kantoren in 43 landen, is met behulp van IBM SPSS predictive analytics-software beter in staat zich op de juiste klanten te richten bij haar cross-selling en up-selling initiatieven. Met de software creëert de bank betere campagnes die gekwalificeerde leads genereren en hogere marketingopbrengsten opleveren.
Dankzij IBM SPSS predictive analytics is Rabobank in staat te voorspellen welke klanten zeer waarschijnlijk zullen reageren op acties voor nieuwe producten of diensten en welke marketingprogramma's de hoogste respons krijgen. Op deze manier worden kosten bespaard en wordt het marketingbudget alleen ingezet voor de juiste doelgroepen.
Rabobank kan de lokale kantoren nu beter ondersteunen met effectieve cross-sell, up-sell en deep-sell campagnes. Ook kan de bank leads met prioriteit toewijzen aan de verschillende kanalen. Dit heeft er onder meer voor gezorgd dat de bank de respons op acties heeft verhoogd van 2 tot 4 procent naar 12 tot 20 procent.
First Tennessee Bank in Memphis, Verenigde Staten, zet IBM SPSS predictive analytics-software in voor effectievere klantsegmentatie om de respons op acquisitiecampagnes te verbeteren. Door de meest winstgevende klanten te selecteren voor campagnes is de bank in staat de marketingkosten te reduceren en heeft het in slechts zes maanden een ROI behaald van meer dan 600 procent op cross-sell campagnes. Ook S&T Bank in Indiana heeft dankzij de predictive analytics-software de respons op acquisitiecampagnes verbeterd en de marketingkosten teruggedrongen.
(371 woorden)
BERICHT VOOR DE REDACTIE