Herontwikkeling Zwols stationsgebied
22 februari 2010
De provincie Overijssel en de gemeente Zwolle hebben hun samenwerking
aan de ontwikkeling van de Spoorzone in Zwolle onderstreept met de
ondertekening van een convenant.
De provincie Overijssel en de gemeente Zwolle hebben hun samenwerking
aan de ontwikkeling van de Spoorzone in Zwolle onderstreept met de
ondertekening van een convenant.
Het bestuurlijke document onderschrijft het gemeenschappelijke belang
dat Overijssel en Zwolle hebben bij de herontwikkeling van het Zwolse
stationsgebied tot een multifunctioneel openbaar-vervoersplatform en
tot een belangrijke stedelijke impuls. Aan het convenant is een
bijdrage van de provincie van 6,5 miljoen euro verbonden.
Namens de gemeente Zwolle hebben de wethouders Gerrit Piek
(projectwethouder Spoorzone) en Janco Cnossen (Verkeer) het convenant
ondertekend. Namens de provincie Overijssel tekende gedeputeerde Job
Klaasen (Mobiliteit).
Hoogwaardige uitstraling tunnel
De ontwikkelbijdrage van de provincie is bestemd voor een aantal
concrete onderdelen die samenhangen met de ontwikkeling van de
Spoorzone. De tunnel onder de sporen, voor reizigers en passanten, zal
er een kwalitatief hoogwaardige uitstraling van krijgen die onder meer
zorgt voor een gevoel van veiligheid en kwaliteit. De tunnel, die
straks 17 meter breed is, wordt naar verwachting in 2012 opgeleverd.
Stationsplein in oude luister hersteld
Ook de herinrichting van het Stationsplein profiteert van de
provinciale bijdrage: als toegang tot het historische centrum van
Zwolle wordt het plein in oude luister hersteld, met het
stationsgebouw als markant monument. De verwachting is dat dit
deelproject vanaf 2012 in uitvoering is.
Hoogwaardige halteplaatsen bussen
De bijdrage wordt bovendien gebruikt om aan de Pannenkoekendijk
hoogwaardige halteplaatsen voor stads- en regiobussen aan te leggen.
Die halteringsplaats, pal naast de Zwolse binnenstad en
herstructureringswijk Kamperpoort, hangt in vorm en functie nauw samen
met de (openbaar-vervoer)ontwikkelingen in de Spoorzone. Ook dit
deelproject kan vanaf 2012 in uitvoering zijn.
Grote kansen
De Zwolse Spoorzone, een gebied van in totaal zo'n 1500 hectare rondom
het station, biedt grote kansen voor wonen, werken, recreëren en
winkelen. Middelpunt van de ontwikkeling is het station, dat de
komende jaren nog meer dan nu een rol krijgt als platform voor
hoogwaardig openbaar vervoer. Zo komt er met de Hanzelijn een snellere
verbinding naar de Randstad en komt er ten zuiden van de sporen een
nieuw busstation voor lokale en regionale lijnen. Met de herinrichting
van het gebied verwacht Zwolle dat de Spoorzone in plaats van een
barrière in de stad straks voor verbinding zorgt.
De provincie Overijssel is als partner vanaf het begin betrokken is
bij de visievorming voor de Spoorzone en dit partnerschap wordt de
komende jaren, in nauw overleg met de gemeente Zwolle, verder
vormgegeven. Het bestuursconvenant Spoorzone legt hiervoor een basis.
Andere partners die meewerken aan de ontwikkeling van de Spoorzone
zijn de Nederlandse Spoorwegen, ProRail en de Rijksgebouwendienst.
Provincie Overijssel